|
|
|
|---|---|
|
När ja tog ut bilen för en sväng så märkte jag att själva bilen var sne. Så ja begav mig mot Statoil kollade däcken allt va perfekt med däcken. Men liksom är helt sänkt på vänster bak och när ja startar bilen går den upp men inte lika högt som höger sida. Lät som luft när den sänktes. Så vad kan det vara får inte upp några felmeddelande på idriven. Mvh Emrah | |
| Något fel med nivåregleringen, kanske läckage från luftbälgen? Skulle nog åkt in till BMW-verkstad om du har garantin kvar. | |
|
Ja jag har garanti kvar, det får bli ett besök på måndag då tack för snabbt svar. |
|
| Standardfel att luftbälgarna går sönder, se bl.a. Länk | |
|
Fick själv luftbälgshaveri vänster bak vid 12k mil på en gt. Gick på försäkringen minus självrisk. Enligt uppgift ska det ha kommit en uppdaterad slangsats med filter till bilar med just DD där kompressorn havererar. Problemet är att det med tiden kommer in grus och sand som får kompressorn att skära. Funnits nya på blocket har jag sett. Mvh Asken |
|
|
Ja asken min har rullat 8500 mil har fortfarande garanti på bilen från återförsäljaren. Men så fort ja startar bilen och kör 10 m så blir den normal är det farligt att köra me det eller? |
|
|
Kontakta firman och bmwverkstaden för att fixa det. Är ine farligt men man bör ju inte köra i månader med felet. Mvh Asken |
|
|
Emrah,du har troligen pyspunka på vänster bälg!Det som kommer att ske är att bälgen pajar helt inom några dagar/veckior och då sjunker bilen ner på båda sidor.Detta kommer så klart att hända vid absolut fel tillfälle ;) Byt omg ! |
|
|
Ja det är pyspunka. Jag har bokat tid så får vi se vad dom säger men verkstaden sa också att bälgen har gjort sitt men han sa att dom bytar båda två |
|
|
Japp, pys punka på bälgen, hade exakt samma problem. Bytet är enkelt och relativt billigt. Nu vet jag ej vad bmw tar men kag gjorde det själv på ca 20min och bälgen kostade runt 2000:- vill jag minnas. Då köpte jag en från Arnott och dom har "limited lifetime warranty" :-) Man behöver ej byta båda förövrigt. |
|
| Hur gjorde du är det bara att lossa däcket sitter inte den ganska hårt? | |
| Nä, den sitter inte hårt. Är den tömt helt på luft så är det bara hissa bilen, ta loss däcket, ta tag i bälgen och vrid moturs tror jag det va. Finns en hel del guider på nätet, f07 och f11,f10 har samma konstruktion. Har du luft kvar eller om bilen lyfter sig när du öppnar dörren osv. Så måste du tömma bälgen på luft. Det gör du genom att lokalisera kompressorn under bilen bak, bakom dragkroken. Du kommer åt den genom att ta bort plastskyddet underifrån. Lossa den röda slangen lite bara så du hör att det pyser luft, ta även bort ström kontakterna i fall den skulle börja köra igång. Vänta tills all luft är ute. Jag hissade ner bilen försiktigt så luften pressades ut ur bälgen. Lyft bilen igen i komfortabel höjd och byt bälgen (se guide på nätet) kryp under bilen bak igen, sätt tillbaka kontakter och dra åt den röda slangen. Sätt på däcket osv. Starta bilen och vänta, den hörs en liten smäll när bälgen fylls, det är normalt. Svarar gärna på frågor om det behövs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.