|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag har en 330 e90 som jag är lite sugen på att sätta spacers på då jag tycker hjulhusen på e90 modellen är ju helt sjukt stora. Särskilt nu när jag satt dit vinterdäck som är 225 breda så ser det ju inte klokt ut. Typ en decimeter innanför hjulhuset ytterkant. På sommardäcken är det inte lika farligt då jag har 265 med fortfarande vill jag egentligen ha dessa lite längre ut. Nu till frågan då, detta problem vet jag att jag kan lösa med spacers men när jag frågade däckia så nästan vägrade han att sätta dit det åt mig och sa att jag avråder dig starkt från att sätta dit spacers då det bara kommer leda till obalans. Ska man inte använda spacers får man ju fixa fälgar med lägre ET men då måste man ju som sagt byta båda däck och fälgar. Jag har ju sett på många forum att folk har spacers så jag undrar vem ska man lita på? någon som har erfarenhet av spacers ifall det blir lätt obalans eller inte? känns ju lite dumt att sätta på det när en däckkille avråder en starkt från det. | |
| Det beror på vilka spacer du använder. Lösa ringar utan centrumstyrning ger obalans. Jag har ringar med styrning till en omgång hjul på min F21. Det fungerar bra. Finns firmor som tillverkar sådana. Köpte mina härifrån.Länk | |
| Okej, tack för tipset! kanske ska köra på sånna då =), vilken tjocklek är lagom på ett ungefär för att göra väsentlig skillnad men samtidigt inte komma för långt ut? | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
simpan90, inom "fitment" eller vad man ska kalla denna vetenskap för att nå det utseendemässiga resultat man vill uppnå handlar det mycket om att mäta och testa. Nu slipper du kanske laborera speciellt mycket i och för sig eftersom jag antar (men inte vet) att du inte har sänkt bilen? Med sänkning och breddning brukar det kunna bli en del utmaningar att få till allt rätt. Jag har många års erfarenhet av att köra med spacers. Mina uppsättningar har jag alltid beställt från Manton som Latorparn ovan länkade till. De ska vara med styrning så att du "hänger upp" din befintliga fälg på spacerns inre kant/centrum. Med helt platta spacers från blaha blaha blir det annars mycket lätt obalans. På min bil med spacers (en 87'a Golf GTI) har jag utmaningen med betydligt större hjul än original kombinerat med kraftig sänkning, så jag har fått labba lite. I ditt fall tror jag helt enkelt att du får försöka måtta. Det är ganska svårt att komma fram till "rätt". Jag tycker inte du ska ta i för mycket i bredd för du har ju innerskärmar och skärmkanter att ta hänsyn till. Min erfarenhet är att blott 10 mm kan ge ett klart visuellt (bättre) intryck. En kompis till mig har en 2013 Passat som såg för trist ut med vinterfälgarna på. Han beställde 10 mm från Manton, han hade kommit fram till att 15 mm skulle funka men vi enades om att safe'a och ta 10. Svårt att råda om exakt mått faktiskt. Mät, känn, klura. /Anders |
| Okej då är jag med på noterna. Jag har M-paketet så den är ju lägre än vanligt med M-chassit men inte mer sänkt än så. Dock såg jag att på Mantons hemsida när man gick in på BMW spacers var den minsta dimensionen 20 mm. Länk. Ska man köra på det minsta då kanske isf? eftersom du råder till 10-15 mm. | |
|
Jag köpte bra spacers till min SL, av känt märke HR tror jag och slapp obalansen men fick snedslitna däck istället;( EB |
|
| Jag har 10mm spacer på min 120. Då använder du längre bultar som följer med. Spacern har fortfarande centreringen kvar men du sätter den "löst" mellan fälg och nav. Manton har sådana också. De tillverkar precis den dimension Du vill ha. | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Sätt dig på garagegolvet med en lampa och en tumstock. Mät och känn. Om du kommer fram till att 20 mm funkar - kör på det. Trevligt om Manton har det på hyllan dessutom. I mitt fall fick jag skicka/rita egna mått och spec p.g.a fälgarnas lite lustiga insida så fick han tillverka efter det. Tycker han har såna jäkla kvalitetsprylar, jag har inte haft ett enda problem med obalans. Kör med (tror jag) 20 mm bak, och 10 mm fram. Men då är det ju 16-tummare och 7-7.5 tum brett på en bil från 87 som väl hade 13-14 tum original, ha ha! /a |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.