AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.142

Ladda batteriet på en BMW X5 4.0D med en CTEK MXS 5.0

Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Är på väg upp till fjällen över jul, och vill inte ha batteriproblem som jag fick förra året. Bytte i januari till ett nytt batteri, men då jag har så många småresor och många starter, ville jag se till att min batteri är i toppskick inför fjällresan.

Jag har kopplat in min batteriladdare av märket CTEK MXS 5.0 Test & Charge i motorrummet på min BMW X5 4.0D 2010 igår morse. Bilen står utomhus i Sollentuna utanför Stockholm.
Det är ett Bosch AGM batteri på ca 105 Ah.
Jag har på CTEK:en valt "Normal battery program", "Cold Weather option" samt "Recond option".

Meningen är ju att den skall ta sig från Nr 1-8: 1: Desulphation, 2: Soft start, 3: Bulk, 4: Absorbtion osv. Enligt manualen skall det ta 26h för ett tomt batteri att nå 80% kapacitet och gå till Nr 4: Absorbtion.

Nu, efter 38h, står bilen fortfarande och försöker uppnå 80%, dvs är kvar på nivå 3.

Kan det vara så att det finns ngn form av spärr i bilen som gör att strömmen från batteriladdaren inte når batteriet från motorrummet när bilen är avstängd och låst? Eller är jag bara för otålig?

OscarN
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Har du valt AGM funktionen på laddaren? Om inte så kan du ha gjort mer skada än nytta.

Mvh/ Niclas
Den beter sig normalt, det är dom siste 20 % som tar längst tid, bara låta den vara inkopplad den kommer indikera fullt när den är klar.
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Varför recond på ett så nytt batteri?
My two cents: Förmodligen orkar inte den lilla laddaren hålla uppe recond-spänningen som ska vara betydligt högre än vid normalladdning. Skippa recond och försök igen.
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Efter 48 timmar var den fortf i läge 3. Uppnådde således inte 80%.
Den hade inte kommit i närheten av recond läget.
Och någon AGM inställning finns inte.
Jag börjar misstänka att den laddare jag köpt är lite klen. Enligt spec skall den ladda på med 5A och passar batterier upp till 160 Ah, men jag börjar tvivla.
Skippa rekond option.
Ett tillägg, det är inte så att du låser upp bilen när du går ut och tittar till ladaren?
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Jag låser självklart upp bilen innan jag kan öppna förardörren, dra i spaken till hyvöppnung flr att sedan lppna huven och ta en titt på batteriladdaren. Och sedan stänger hag bilen och larmar på igen.
Det är därför den alltid indikerar laddning när du tittar på den, när du öppnar bilen så drar centrallåsen lite ström samt när kupebelysningen går igång det triggar laddaren från underhållsladdning .

Ha laddaren utanför istället så kommer du nog se att den visar fullt.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!
Det räcker att sätta laddaren på normal laddning. Det som drar mest ström är kallstarter med kortkörningar och många elförbrukare påkopplade.

En övrig fråga. Du har Bosch 105 ah agmbatteri. Original är 90 ah. När du bytte batteriet, programmerades det nya batteriet in då för bilen kan tro att den fortfarande har ett dåligt originalbatteri och kopplar på generantorn därefter. Bilen har en sensor som känner av batteriets kapacitet. Är den inte nollad så halveras batteriets livslängd.

Mvh
Asken
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Hej!
Tack för tips om att ha billaddaren synlig. Skall försöka ordna detta utan att laddaren kan stjälas.

Jag utgår från att Mekonomen som bytte batteriet för et år sedan visste vad de gjorde och nollställde bilens mätare avseende batteriet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.