|
|
|
|---|---|
|
Jag började med lite vinterpyssel på vår E46-cab, ett projekt som växer okontrollerat... Gjorde lite broms o framvagnspyssel, bytte olja+filter o bromsvätska. Upptäckte att drivremmarna började se trista ut. Demontering av remmar visade att alla spännhjul var slut. Nya hjul/remar är beställda men funderar på om man skall byta termostat o vattenpump när allt ändå är isär? Har inga problem men ska kanske pensionera bilen i Spanien och då skall vill jag att den är i topptrim. Bilen, en -01:a, har gått 11.000 mil. Skall man gå "all-in" o byta pump o termostat. Är Schmiedmann eller Skruvat att föredra? | |
|
Hej! Jag bytte vattenpump till en i metall i förebyggande syfte. Om du har för avsikt att byta kylarvätska tycker jag att du kan byta vattenpump och termostat samtidigt. E |
|
| Byt när du ändå håller på. | |
|
Vattenpumpen brukar hålla dryga 20.000 mil och termostaten kan hålla länge. Termostaten är lätt att byta och vattenpumpen klarar man också på garageuppfarten (manuella bilar är lättare då man slipper demontera viskofläkten). Så jag hade nog bytt spännrullarna och remmarna och väntat med resten - på en cab blir det ju kanske inte så många mil om året.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är ju lite hur man själv känner. Om du inte byter pump och termostat skulle jag rekommendera att byta kylvätskan. Glykolens inhibitorer för tex rostskydd bryts ned med tiden. Blandar du själv? Blanda då med destillerat/batterivatten. // Jonas |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Jag bytte expansionskärl. Bland det lättaste i hela den operationen var nog att byta vattenpump (förebyggande) trots automatlåda och visco-fläkt. Inte mycket pengar heller. Köpte på Reservdelar24, en med impeller i metall. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.