AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.036

Strömtjuv 530I E39 2002

Visa användare
5
Marcus Andersson
E39 530iM -02
Har problem med min 530i E39, efter idogt felsökande har vi gått bet på att hitta var felet kan ligga. Bakgrund - uppmärksammade att batteriet drog ur på ca 2 dygn, ned till strax under 12 V. I förebyggande syfte bytte jag då batteriet, det gamla var drygt 5 år. Har mätt i både sleepmode och vaket läge för att jämföra och få någon fakta, det har då gått ned ca 0,4-0,5 V/dygn.

Lämnade in bilen på BMW för att få lite hjälp, har surfat på alla gamla trådar om möjliga felkällor och konstaterade att fläktmotståndet kunde vara en källa till problem, ryckte då säkringen och konstaterade att spänningen sjönk bra mycket mindre. Bad därför BMW byta detta och sedan mäta upp vilo-strömmen, den gick då ned till 0,056A. Enligt BMW så var det okej med upp till 0,08A.
Mätte då spänningen då jag ställde bilen igår eftermiddag direkt på batteriet och den var då 12,63V, uppmätning nu ett dygn efter så är den nere i 12,23V. Är det någon som har en aning om vad nästa steg bör vara för att hitta felkällan?
MVH Marcus
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, välkommen till forumet!
Jag hade exakt samma fel på min e39 och bytte också batteriet.
Mätte upp löjligt låga strömmar i viloläge och kom till slut fram till att det nya batteriet var defekt. Mitt batteri höll i typ fem minuter med tändning på från fulladdat, sen var det dött. Så jag tror att antingen att ditt nya batteri är defekt eller så är det något som väcker bilen ur sleepmode om och om igen när den står.

Mvh Ola

Min Bil:

Länk

Hej,
En viloström på 56 mA är visserligen något hög, tycker jag, men är inte exceptionellt hög, även om 20-40 mA ligger mer i min normala härad.

Spänningsmätning är egentligen en svårare övning, eftersom man behöver ta hänsyn till bl a temperatur och laddningsstatus. Att du får 12,6x strax efter körning och 12,2x efter lång vila är inget konstigt. Sedda som absolutvärden, när batteriet är monterat i bilen (temperatur?) finner jag dem rätt normala.

Om uppgiften 56 mA stämmer, tappar du - avrundat - 1,5-2 Ah per dygn. Inget för långtidsparkering, kanske, men rätt OK.

/Lennart
Visa användare
5
Marcus Andersson
E39 530iM -02
OlaO - Ok, batteriet är BMW original men även de kan väl vara dåliga. Får forska vidare i det. Köpte en BMW scanner av dig för några månader sedan och tänkte kolla koder i helgen och se om det ger något
lenwib - är helt med på att man kan ha dessa värden efter "lång vila" men blir lite orolig efter bara ett dygn. Men som du säger kanske är normalt, får hålla lite koll framåt och se vad som händer

Tack för input bägge
Visa användare
5
Marcus Andersson
E39 530iM -02
Tillägg: Mätte även upp laddningen tidigare och den laddar 14,05 - 14,1V på tomgång mätt på batteri.
När jag bytte batteriet så anslöt jag även en "spännings" mätare i form av gatuljus, dvs grön, gul och röd lampa. Blev lite förvånad då gul lampa lyser redan vid 12,6V.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
12.2V är lågt efter 24 timmar om det var fulladdat innan, Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.