AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.228

11200mil med 535iX GT

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Köpte bilen på 7000 mil. Nu har jag kört ytterligare 4200 mil och jag kan bara vara nöjd. Lagom med kraft och den drar fint upp till 250km/h. Maxat 2ggr. Lite skrämmande att man ligger i 160-180 och känner inte av att det går fort. Bra familjebil, barnstolarna bak ryms fint i rymliga baksätet. Man sitter bra fram på samma gång. Inte trångt. Drar 0.85 landväg om man kör 120kmh. Kört på <0.7 om man klarar att köra <105kmh.

Förra ägen bytte Vanos på garanti. Standardfel som bmw tog på sig att fixa på alla 535i. Skivor o belägg fram. Inget mer gjordes under första 7000milen.

Så det här har jag gjort med bilen vad gäller service/reparationer:
*Har behövt uppdatera mjukvaran i dragkroken, när den inte gick att fälla in plötsligt. Bmw gjorde det utan kostnad. vid 10500mil.
*Fick ett skumt meddelande om drivetrain malfunction vid 10800 mil. Enligt bmw fel på trycksensor i rail. Men dom sa testa att köra igen och se om felet kommer upp igen. Felet har inte kommit upp sedan dess. Betalde 1500kr i felsökningskostnad.
*Bytte bromsbelägg bak. Mekonomen skulle ha 3200kr totalt. Slutade med att jag köpte bosch för 425kr/paret och monterade själv. Hur enkelt som helst.
*bytt olja 2ggr på bmw. Kommer börja byta olja själv med 1500mil intervall. Ett oljebyte kostar ca 800kr i material om man köper kvalitetsolja från tyskland och filter från bmw.
*Bytt cupefilter själv. BMW skulle ha 2200kr + jobb. Bosch kostade 500kr från Tyskland. Tog 5 min att byta själv.

Så inget mer har felat. Fantastiskt med tanke på hur mycket teknik som finns där och som kan fela närsomhelst!
Fortsätter köra, tror jag ska köra den upp till 20k mil. Räknar inte med några dyra
(>10k kr) reparationer innan dess.

Någon annan med goda erfarenheter kring BMW GT?

bm
185
bmwping
535xd GT -15
Hej, nej inga erfarenheter eftersom det till slut aldrig blev av att köpa en GT i somras fast jag tittade en del, men stort tack för att du delar dina erfarenheter. Som jag trodde och oppades ett ganska bekymmerslöst ägande. Om det blir affär av senare lutar jag åt liknande miltal som du köpte vid för att ha ett tag kvar på försäkringen för maskinskada (max 10 - 12 k mil).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.