|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte en sak en mörk kväll nyligen. Övre bromsljuset i bakrutan på E46 touringen tändes svagt då jag öppnar bagageluckan med motorn avstängd. Om vi säger att stängd lucka är klockan 6 (rakt ner sett från sidan) så tänds bromsljuset klockan halv 6 och slockar klockan halv 5, eller med andra ord lyser det då luckan är öppen mellan 2 och 7 decimeter mätt i nederkant. Någonstans har jag felaktig tjuvström - var är det troligast? Är det i någon av de kabelhärvor som går över från bilen till luckan? Det ser ut att vara tre stycken kabelhärvor - två på ena sidan och en på andra sidan. I vilken går strömmen till övre bromsljuset? Är dessa kluriga att byta? Om det har med saken att göra eller inte vet jag inte men jag har haft problem med värmeslingorna i bakrutan som bara värmt den nedre trådarna i bakrutan, säg kanske 5 nedersta trådarna. det kan ju bero på avbrott på själva slingorna också men kan även detta vara relaterat till kabelhärvorna? Jag ser inga avbrott på slingorna för blotta ögat, då hade jag fyllt i med ledande färg. Tacksam för tips! /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är med största sannolikhet kabelstammen. Jag hade ett liknande fenomen på min E34 535i (fast i mitt fall var det backljuset som började lysa lite som det ville när man öppnade bagageluckan). Och det var inte svårt att bekräfta teorin :-) Länk Och det är helt rätt att börja studera ett elschema, det är nästa steg i felsökningen (för om det övre bromsljuset inte har en egen kabel genom kabelstammen så är det inte säkert att det är kabelstammen). Tyvärr har jag inte elscheman för nya modeller som E46. |
Nu finns BMW WDS men då det kräver både SVG och Java med en (låg) säkerhetsnivå som ingen supportar längre är det mer eller mindre omöjligt att få igång Länk Jag drog dock igång det på separat dator, där jag - installerat Adobe SVG plugin för IE (fungerande plugin finns endast för IE) - Java 6 Update 20 (högre versioner än så fungerar inte) - avaktivera kernelläge och sätta säkerhetsnivå till Mellan och acceptera när ActiveX/Java varnar - tryck F12 och gå in och under emulering välj dokumentläge 7 Ska du meka något med din bil så rekommenderas denna bok å det varmaste! Den är ett måste helt enkelt. Länk Så kan se wiring diagram nu, och yes mittenbromsljus har en separat kabel. vänster har färgen SW/GN (svart/grön) höger har färgen SW/BL (svart/blå) mitten har färgen SW/GE (svart/gul) Notera att det verkar sitta ett interference filter på båda sidor av centerbromsljus. Ska se om jag kan försöka göra en kopia av elschemat och slänga upp. |
|
Hej igen! Ibland svaglyser dioderna i övre/mellersta bromsljuset med luckan stängd nu men då får jag öppna luckan och peta på högra kabelhärvan till bakluckan och så slocknar det. Felet tämligt säkert lokaliserat nu alltså. Läste elschema i Bentley-boken men det står bara om 2 resp 4 dörrars för center-bromsljus men de båda schemana såg tämligen lika ut. Men inget spcifikt för femdörars/touring? Färgerna stämmer med vad bmw-slangen skriver. Ska kolla med BMW vad en ny kabelhärva kostar efter jul. Hur lossar man dem - är det bara att dra loss? Finns någon som youtubat bytet? Hittar inte just den kabelhärvan med bild på realoem, kan det vara den som har nummer 3 här: Länk Känns inte rätt då jag ju har två härvor - en vänster och en höger - eller är de kanske lika invändigt? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
Nä, det där verkade bara vara kabelskydd. Då är detalj #3 i skissen nedan en bättre kandidat Länk Den visar dock bara den högra kabelstammen, du har ju uppenbarligen en kabelstam på vänster sida också. Tänk också på att det är ett brytdatum vid 03/2002 - så du inte får/köper fel. Enklast är att låta BMW ta fram rätt kabelstam - och rapportera sedan tillbaka i tråden här vad och vilket artikelnummer det blev i slutänden. |
|
Sökte lite på youtube och det ser inte ut som om kabalget var så lokalt som jag trodde, om det ser ut som i denna videon: Ska se när jag får tid att kolla under gummit som skyddar kablarna - det var ju långa kablar som jag inte vill byta. Jag trodde ju själva gummislangen mellan bil och lucka var en kabelhärva för sig med kontakter i varje ände. Jag får se om det blir krympslang eller eltejp om jag ser avskavd isolering när jag blottat kablarna - misstänker det i alla fall. För mig funkar ju allt hitills och verkar bara vara en tjuvström som tänder bromsljuset. Återkommer då jag kollat mera på bilen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Nu har jag äntligen tittat på sladdarna och mycket riktigt så var det genomskavd isolering på alla 3 tunna kablarna vid gängjärnet mellan lucka och bilen. Enligt kopplignschema (för 2 och 4 dörrars - hittade inget för 5dörrars) så är det gul/svart och brun som går till mittre övre bromsljuset och det var dessa två plus en röd tunn kabel ( alla 3 tunna: 0,5 eller 0,75 mm2) och har isolerat om med eltejp. Kändes ju bra men tyvärr verkar det som att problemet med tjuvlysande (iofs väldigt svagt) bromsljus kvarstår. Nedre två bromsljus lyser som de ska men övre tänds inte då jag bromsar. Någon som har fler tips - jag som tänkte det var både logiskt och naturligt med avgnagd isolering och därmed tjuvström där... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Problemet är värre än före reparationen - nu lyser övre bromsljuset pemanent, i alla fall då man parkerat bilen - väldigt svagt ljus. Och det övre lyser inte då man bromsar - de två nedre bromsljusen fungerar som de ska. Tror ni jag har fler avskavda kablar eller vad kan detta bero på? Lite kärvt att få loss plastbitarna som täcker nu i kylan, har redan haft sönder några plastfästen. Tips emottages tacksamt? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hej Cabrio, Så här gjorde jag på min 320i-97 (sedan): Samtliga sladdar inuti snabeln borde du byta i vilket fall, och dessutom är det både enkelt och billigt. Härdsmältan i snabeln är en klassiker och den kommer att sprida sig som cancer till fler sladdar så det är lika bra att göra det rätt från början. Schmiedmann har en egen ihopplockad lösning, men du kan lika gärna göra det själv. Ta loss snabeln genom att klippa loss sladdarna under respektive täckpaneler i bilen - som du lossar. Men var rädd om den yttre svarta snabeln - den kan du säkert återanvända. Du kapar sladdarna en bit ifrån snabeln, dvs inga tänkta skarvar inuti kabeln. Vad jag minns så hade alla sladdar olika färg, men jag skulle ändå dubbelchecka innan du kapar sladdarna. Du kanske måste göra en egen färgmärkning på någon. Så många sladdar är det egentligen inte. Ta sedan med snabeln och sladdarna till ELFA eller Kjell&Co eller nått och köp nya färgkodade sladdar på metervara i korta längder - men med god marginal. ELFA plockade ihop riktiga kvalitetskablar som pallar kyl, krig, marin, flyg etc. Slutade på 50 spänn. Därtill köpte jag en ask vanliga skarvclips av kvalite och en kabeltång/klämma. Sedan var det bara byta ut sladdarna i snabeln och klämskarva i båda ändar enligt sladdarnas färgkoder. Möjligt att jag hade lite extra krympslang också. Som båtägare är man alltid extra noga med fukttäta skarvar. Så lödning och kopplingsschema behövdes inte - det var ju bara att härma hur det såg ut innan. Inget elektriskt bus alls sedan dess. Jag skulle börja med det / C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.