|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Undrar om någon har ökat effekten via en trimmsats på sin BMW 525d F10/F11 204 hk. Var har ni isåfall gjort det och hur blev resultatet efter ? Hur beter sig bilen ? håller lådan på dessa för ex 300 hk som de flesta erbjuder och ca 500nm, Jag vet att lådan är specad för ca 500 men ZF brukar ju bygga dessa lådor en bra bit över det dem skriver ut. Motorn pallar nog trycket då det är samma i 530D men växelådorna skiljer sig åt vad jag läst mig till iaf. har fått några erbjudande av olika firmor samt med olika svar, vad tror ni om detta ? postar några svar från olika aktörer så får ni gärna hjälpa till att tyda sanningen i dessa. BMW = BRING ME WOMEN | |
|
Hej, Lådorna är specade för 500 nm men klarar utan några som helst problem 550-570 nm även över tid. Vi lägger 525d med sexan och automat på dessa nivåer istället för fullt vrid ca 620 nm på en manuell. Effekten är dock densamma, 300 hk, så maximal prestanda påverkas inte om den är automat. Vi tar 6900 kr för en optimering av din bil och det har inte varit några problem alls med dom. Jag hade själv en 530d x-drive -12 tills för alldeles nyligen och det är väldigt mycket BMW som kommer in. Mvh Magnus Svensk Motoroptimering +4670-7870760 / +4626-2008048 info@svenskmotoroptimering.se BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Ja det är inga problem för växellådan. Vi på BSR låter alla momentbegränsningar och säkerhet för växellådan vara intakt, så de frestar inte lådan på något sätt som äventyrar hållbarhet eller livslängd. Trevlig Helg. från BSR BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Svar från GDM HYLLINGE Ja man kan hitta massa på nätet. Sen finns det de som prövat och sett att det håller för mer. Finns exempel på växellådor som skall max tåla ett visst vridmoment och sen efter ett par år monteras samma låda på en motor som vida överskrider det vridmomentet utan några förstärkningar. Tittat runt på många konkurrenter och mellan 620-650Nm ger deras trim enligt dem till 525d F10 204hk. jag hittad detta på nätet, att automatlådan inte klarade av så många Nm? Är sugen men undrar var gränsen går för den Zf lådan jag har. 525d har en ZF GA8HP45Z automatisk växellåda och den är gjord för 450Nm. 610Nm skulle innebära 160Nm mer än vad växellådan är konstruerad för, dvs >33% mer än max. Om du skulle få ut 610Nm på bakhjulen då lär motorn leverera ännu högre vridmoment på vevaxeln vilket växellådan mår än sämre av. 530d däremot har en ZF GA8HP70Z automatisk växellåda och den är gjord för 700Nm. ???? BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
Hej! BSR själva har en likadan bil som din för test / utveckling som den första trimsatsen togs fram på för flera år sen, denna bilen har fått gå väldigt hårt utan några problem. Utöver det så har vi sålt många trimsatser till just denna modellen utan några problem med hållbarhet på lådan. Ser att det skiljer på specen på lådan mellan 525d / 530d, dock verkar det som att det specade vridet är något lådan ska tåla i mer eller mindre konstant drift. Som jag nämnde i tidigare mail så vågar inte BSR sälja en trimsats som riskerar att ta sönder kundens motor / vxl då det skulle bli många missnöjda kunder som gör det svårt att fortsätta sälja trimsatser. Vad jag kan se i min dokumentation så har din bil 6cyl motor med samma motornummer som i 530d, därav den stora effektökningen i din bil. Som jag tolkar det är det samma motor/låda i din 525d som i 530d. Däremot har den nyare 525d 218hk en 4 cyl motor samt annan vxl som inte lämpar sig för så pass mkt vridmoment. Du får 301hk/623nm efter trimning. Rent generellt sett när det gäller BSR trimsatser så dimensioneras dom med tanke på att bilarna ska hålla för dagligt bruk år efter år. Om BSR trimmade bilar hade kört sönder motor / vxl jämt & ständigt hade vi inte kunnat fortsätta sälja trimsatser. BMW = BRING ME WOMEN |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.