AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.836

Touran 08 - VW gjorde recall - nu går bilen inte!

as
5
as89guni
530D -05
Hej,
Kan vara fel forum, men folk här brukar vara hjälpsamma med BMW, testar även för min frus VW CROSS TOURAN TDI 170 - 2008.

Eller någon som känner till ett forum mer relevant för VW?

Kort historia - aktualiserad verkstad gjorde recall för att fixa något med spridarna. Trots att bilen har några år på nacken så kom det alltså ett brev från dem. Tydligen har allt annat gjort dem charmiga ;-) Bilen är servad hos dem någon gång, men inte alltid.

Bilen lämnas in för lite mer än 3 veckor sedan. Efter regelbundna rapporter om att spridarna är bytta, och massa andra grejor för att det inte blivit bra, så ger de upp, de får inte bilen att gå ordentligt och motorn behöver nu bytas meddelar de idag. De har hittat en begagnad motor och det kommer att kosta ca 45000:- att fixa detta. Inte så mycket pengar för en ny motor och jobbet, men jädrigt mycket pengar för oss. Jag ska tillägga att de varit trevliga och bemötande hela tiden. Nedan följer min story och sedan deras egen story. Det blir lite läsande av här för att följa med, men snälla håll ut.

När ni läst klart - Är detta rimligt? Vi lämnar in en fungerande bil på VWs uppmaning, och sedan plötsligt behöver motorn bytas?!? Och jag ska stå för kostnaden... Har jag rätt eller fel?

Min historik:
- Bytte två spridare på recall, då två redan var bytta
- Brände startmotor när de skulle starta
- Bytte ut startmotor
- ...(vet ej om mer grejor provats eller gjorts)
- Beställde hem och bytte resterande 2 spridare
- Bilen startar men går dåligt på tomgång när den är driftsvarm
- Undersökte och kom på att bränsle läckte in i motorn från bränslepump.
- Bytte bränslepump -> Samma problem
- Berättar att de hörde vinande från motorn redan från början och att "turbo...någon axel(?) sitter löst". Kundtjänstpersonen säger att det vet han för han brukade vara mekaniker.
- Huruvida detta nu är sönder också eller inte vet jag inte, men det skulle kunna hända "när som helst" enligt representanten.
- Komprimering på 2an och 3an cylinder dåligt.
- Förslag från verkstaden: Byt motor. Inte deras fel. De har hittat en beganad motor som inte har turbo som gått 4000 mil på en skrot. Billigare att byta motor än att reparera (renovera) så att 2an och 3an blir ok. Inte bara att fixa med ventiler. Begagnade motors har inte turbo. De är inte ansvariga eller betalar för motorbytet.

- Fundering: Kan spridarbytet skada cylinder-kompet? Var det spridare 2 och 3 som byttes inledningsvis på recall:en?

Verkstadens historik
Byte av spridare för teknisk uppdatering:
Kört in bilen från Parkering A till lyft i verkstaden, har inte provkört bilen innan reparation.
Kontroll av spridare, det är bara 2 st som behöver bytas, de andra 2 är de som är godkända, efter bytet av spridare så när vi skulle starta bilen så gick det inte att starta motorn, så startmotorn blev bränd under startförsöket, vi bytte till en ny startmotor. Motorn går bra när den är kall men när den blir varm så går den dåligt på tomgång. Kontroll av spridarpackningar, de ser ok ut men vi byter dem igen och testar bilen, samma sak igen, vi byter ytterligare 2 st spridare som inte behövde bytas men det är fortfarande samma sak igen.
Vidare felsökning av motorn:
Bilen är svårstartad. Kontroll av bränslefiltret, den är mycket svart och ser ut som om det är ett oljefilter, även bränslet i tanken är svart, bytte bränslefilter, tömde tanken, fyllde på ny diesel, men felet kvarstår, motorn går dåligt på tomgång när den är varm.
Vidare felsökning:
När motorn går igång så går den på alla cylindrar och känns ok när man kör den förutom att turbon viner mycket. Bilen registrerar inga felkoder. Pumpen i tanken hörs att den jobbar.
Vid kontroll av bränsletryck så når den upp 12 bar vid 4000 Rpm, om jag klämmer returslangen så når den upp till 10 bar på tomgång och 13 bar vid 4000 Rpm. Om jag klämmer returslangen när den går på tomgång så börjar den gå på endast 3 cylindrar.
När jag gör ett intern test av tandempumpen (bränslepumpen på motorn) så håller den inte 1 bar i en minut. Den sjunker 0,1 bar . Enligt kontrollen så ska pumpen bytas om den inte håller 1 bar i en minut. Jag har gjort om testet 2 ggr med samma resultat.
Vid uppmätning av bränslepumpens kapacitet så ligger den på 1300 ml efter 30 sekunder. Detta är helt ok. Så här står det in rephandboken. ”Avläs därefter bränslemängden i mätbehållaren. Börvärde: min. 1000 ml/30 sek. Byte av tandenpumpen (bränslepumpen på motorn)”
När jag provade bilen dagen efter så var den mycket svårstartad och när den gick igång så gick den bara på 3 cylindrar, några sekunder senare gick den på alla. När jag provkörde bilen så gick den bra förutom att det viner mycket från turbon. När bilen blir riktigt varm så går den på 3 cylindrar i mellanåt men oftast på alla.
Nu startar den bra men jag måste prova motorn varm samt se hur den startar när den är kall. Den går på 3 cylindrar i mellanåt när den blir varm. Jag gjorde ett kompprov med Odis(VW kontrollprogram). Vid ett tillfälle så avviker den 3,5 var/min på 2:ans och 3:ans cylinder. Detta tyder på att kompressionen är dålig på 2:ans och 3:ans cylinder. Enligt VW:s rephandbok så finns det inget annat sätt att kolla komp på denna motorn.
Medelstartvarvtal andra genomgången
397.5 r/min

Varvtal cylinder 1: 399.0 r/min
avvikelse cylinder 1: 1.5 r/min

Varvtal cylinder 2: 401.0 r/min
avvikelse cylinder 2: 3.5 r/min

Varvtal cylinder 3: 394.0 r/min
avvikelse cylinder 3: -3.5 r/min

Varvtal cylinder 4: 396.0 r/min
avvikelse cylinder 4: -1.5 r/min
Meddelande
Värdena för cylindrarna är:

Cylinder1: 0.02 mg/H Enheten är OK
Cylinder2: -0.58 mg/H Enheten är OK
Cylinder3: 2.09 mg/H För stor insprutningsmängd
Cylinder4: -1.53 mg/H Enheten är OK

och ligger inte i börvärdesområdet på: -2.8 mg/H till 1.8 mg/H .

Då kompressionen är dålig rekommenderas att man byter motor, då det är det billigaste alternativet.
Spontant (om Din story är korrekt TS) känns det som att den verkstaden har "sjabblat" med något och försöker mörka detta !!

Alternativ 2 skulle vara sabotage när bilen varit parkerad utanför verkstaden,typ förorenat bränsle etc i tanken.

Men känns mer som att mekanikern sullat rejält vid verkstaden !!
En starmotor brinner inte bara upp så där om man inte kört den non-stop i flera minuter vill säga !!!
Bara detta indikerar på låg vetskap från mekanikerna/verkstaden !

Eftersom detta gäller ett sk recall-fall där Du ombetts att komma in med bilen så borde Din bevisbörda att bilen fungerade innan besöket vara stärkt i detta fallet.
Jag skulle i Din situation driva fallet stenhårt mot detta företag/verkstad då det är ett uppenbart fel man gjort i servicen/åtgärden !!
as
5
as89guni
530D -05
Tack för svar! Ja, det känns lite märkligt det hela. Ja bilen gick fint när vi körde dit den. Det hela skulle ta ca 4h, inte tre veckor...

Tips på hur vi driver detta ärende på smartaste och bästa vis?
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Prova att maila juristen Michael Luft på Teknikens Värld. Han kan säkert ge dig råd om vart du ska vända dig och gå vidare.
Du kan prova följande saker....
Länk
em
906
em3
M3 cab -03
Sannolikt en tuff match, som kan bli utdragen, om du vill gå ut som "segrare". Jag förstår om du känner en uppförsbacke, som kräver jobb, utan att ha skapat den själv!

Som jag ser det, kan du kanske kapa lite tid i processen, genom att gå på två fronter samtidigt:

1. Huvudspår, om man ska få "rätt", behövs ofta juridik, det är ARN som gäller i civilrättsliga tvister om konsumentprodukter i första hand. Vid brottsmisstanke, finns tingsrätt.

2. Parallellt, egen kamp med förhandling, då ska man upp i verkstadshierarkin, så högt man kan nå, gärna VD! Väl där, kan man kanske hitta förlikningar, och får bedöma om det är värt, eller låta Huvudspåret rulla i kvarnarna. Efter VD på verkstad är det VAG- ansvariga för VW i Sverige. De har lite ytterligare möjligheter till "good-will"-pengar. Jag har ingen aning om hur dom är, men har läst på forum att BMW har varit relativt tillmötesgående.

Nu är ju VW i en ganska hård negativ skruv, med manipulations-rundan världen över, kanske är de lite "mjuka" och mer kund-minded, men inget som jag vet, bara principiellt resonemang.

Viktigt!! Du kan aldrig förlora på att starta steg 1, anmälan till ARN, så snabbt som möjligt! Den är "civilrättslig", utan inblandning av svenskt rättsväsen, nämnden är till för att granska privatpersoners klagomål på juridiska personer/firmor, och ger "bara" rekommendationer i sina uttalanden, men de väger ofta tungt, särskilt för större företag. Om du uppnår en överenskommelse, kan du lätt dra tillbaka din anmälan.

Allt detta visste du och andra kanske redan vet...?

Lycka till, jag tycker du verkar ha ett "case", baserat på beskrivningen!

em3
em
906
em3
M3 cab -03
Kan tillägga, ARN ( Allmänna Reklamations Nämnden) jobbar principiellt, de tar inte upp varje enskilt fall, utan har antingen redan ett utrett fall som dom refererar till, eller tar upp fallet och utreder om det är "nytt", eller "lägger ner" på grund av för svagt/obefintligt "case".

Det slutar med ett uttalande, en rekommendation, i tvisten/"caset".

Igen, det visste kanske dom flesta redan...?

em3
as
5
as89guni
530D -05
Tack för tipsen. Nu börjar uppförsbacken...
Hej,

Jag vet inte hur att beskriva min erfarenhet eller vilken relevans det kan ha. Hela historien återges i länken nedan, men jag skall försöka sammanfatta här.

Bilen var inne på ett växellådsjobb. Jag körde till verkstan, flera gånger faktiskt, inga problem. Men efter vx-jobbet ville bilen inte starta. Full panik i verkstan. "Motorn slut", diagnostiserade verkstadsgranne. Det slutade med att jag bärgade bilen från verkstaden och hem, eftersom jag åtminstone inte behövde felsöka i panik.
Min fråga här på AP uppmärksammades turligt nog av en herre, som hade råkat ut för precis samma grej och kunde leda mig rätt! (Evigt tacksam, YnottonY! :) )
Det handlade om en felaktig återmontering, som gjorde att två givare obönhörligen kom att förväxlas. Det hade varit olika personer inblandade i ur- resp. imonteringen.
Ett sk-tfel som ledde till omdömet "motorn slut". Så mycket för snabba slutsatser.

Som det redan påpekats i as83guni's fall, handlar det ju nästan garanterat om att verkstan skruvat bort sig. Febril felsökning har skapat blinda fläckar och kanske har man t o m genom alla åtgärder gjort det svårare att hitta det primära felet. "Motorn slut" - jo, jo, det har vi hört förr...

Men kanske någon sorts kompromiss är möjlig, att låta en annan verkstad felsöka? Någon som inte har stirrat sig blind på ett visst uppförande hos motorn och kan se med friska ögon?

På sitt sätt en smakligare lösning än att dra hela papperskvarnen, med all den tid och frustration det innebär.

Bara ett förslag.

Här är den ovan refererade tråden.
Länk

/Lennart
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Hemsk historia. Stå på dig, varför ska du betala för verkstans misstag?

Några förslag:
- Prata med konsumentvägledaren i kommunen. Har inte så mycket "pondus" som ARN, men ändå en oberoende "myndighets"persons åsikt.
- Samla argument för att motorn fungerade innan ni lämnade in den, såväl kall som varm. Typ: hur lång är pendlingsvägen, eller har ni gjort längre resor på sistone.
- Gå in och prata med verkstadschefen, ansikte mot ansikte, och berätta sakligt din version. Be honom sen motivera varför du ska betala ett motorbyte. Det är betydligt enklare för honom att ta ett sånt beslut bakom skrivbordet och sen be någon annan berätta det för dig, än att säga det rakt till dig i ett personligt möte.
Berätta också vad konsumentvägledaren sagt och att du kommer att driva det vidare ifall hen inte ändrat sig.

Bevisbördan ligger på dem, tycker jag, att bevisa att motorn var dålig innan du lämnade in den.

Lycka till!
I dessa fall ligger "Alltid" den sk bevisbördan på ägaren !!!
Oavsett vilka kommentarer mitt påstående får här efter !

Detta är just problemet i dessa fall och verkstadens "ord" väger väldigt tungt hos försäkringsbolag mfl myndigheter.

Att lämna bilen till en andra oberoende verkstad innebär bara ytterligare ett argument för den första verkstaden ( den som "sjabblat" ) att smita undan besvären.
Man kan då hävda att den "andra" verkstaden orsakat felen !

I slutändan ord mot ord och branscher brukar oftast få rätt vid tvister !

Enda lösningen är att fortsätt klaga hos berörd verkstad och ta till de medel (lagliga/juridiska) som står till förfogande i Sverige.
as89guni: Jisses vilken soppa jag lider med dig, och den verkstaden tycks vara allt annat än kompetent.

Har dom klåparna lyckats bränna upp en startmotor så indikerar det minst sagt att meken/mekarna är ett gäng idioter.

Vad är det för verkstad, var liggger den och vad heter företaget?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.