|
|
|
|---|---|
|
Köpte en E91 -06 (325i) häromveckan för att ståndsmässigt och med lite körglädje och prestanda under huven frakta mig till och från jobb 2 mil bort. Älskar kvalitetskänslan, älskar motorljudet och älskar kombinationen Monacoblau och läder Dakota Terra samt naturligtvis det enkla faktumet att det är en BMW. :) Men bilen behöver lite TLC för att komma tillbaka till sin forna glans. Och det som stör mest är att någon ägare under årens lopp gjort ett riktigt taskigt jobb och lackerat fönsterlisterna mattsvarta. Nu börjar den svart färgen flagna och det ser riktigt tråkigt ut. Det är det ju många som tycker mattsvarta fönsterlister är snyggt men personligen tycker jag att kromade lister blir en snyggt konstrast till det mörkblåa. Men svarta hade funkat också - bara de inte flagnar... Har kollat med Förenade Bil i Malmö vad det skulle kosta att byta dessa men han påstod att bakre listen (mellan B- och C-stolpen) är limmad mot rutan så då måste man byta rutan också. Låter underligt men det var vad han sa och då stack priset iväg rejält. Och jag var hos ett bilvårdscenter också men de hade inte något mirakelmedel för att få bort färgen så ingen tur där heller. Så ge mig lite tips, tricks och råd här! Vad hade Ni gjort? Har någon bytt samtliga lister på en E91? Mycket jobb? Görbart? Eller ska jag foliera dem svarta kanske? Blir det bra? Eller vet någon ett bra sätt att få bort färgen och återställa listerna till original? Hjälp emottages tacksamt. | |
|
Här kan ni se hur det ser ut: Länk Länk Länk |
|
| Eftersom de flagnar så kanske de är lackade utan att de har matslipats innan lack. I så fall bör du kunna ta bort svartfärgen med värmepistol eller färgborttagningsmedel. Problemet blir listen som är limmad för där kan det bli svårt om du inte kan ta bort den innan värme eller färgborttagningsmedel. | |
|
Jag skulle foliera. Snabbast, enklast och snyggast då man inte behöver plocka bort listen eller slipa. Folierade mina stående lister på framdörrarna som hade fått stenskott. Ser ut som orginal. Kan vara lite pillrigt att få hörnen snygga men med en värmdepicka och någon tunn plastbit att kila in folien med så är saken biff. --------------------------- Min bil drar ingen bensin alls.. |
|
|
Verkar faktiskt som att den svarta färgen går bort med aceton. :) Köpte Biltemas borttagningsspray (Länk som består av aceton och med lite putsande så försvinner det svarta och kromglansen gör åter entré. Hoppas bara plasten klarar acetonbehandlingen men det verkar så - ska ju funka på strålkastare/bakljus så borde funka. Är det förresten någon som vet om aceton är farligt att andas in i större mängder. Bör man ha andingsmask kanske om man ska jobba länge med det? Wish me luck! :o) |
|
|
Aceton är ett fantastiskt lösningsmedel, lösningsmedel löser fett, hjärnan består utav..fett. ;) Skämt åt sido. Som alltid, sörj för god ventilation samt att en kolfiltermask (halvmask) och skyddglasögon är ju aldrig fel. Säkerhetsdatablad aceton: Länk Wikipedia: Länk // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.