AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.909

Råd angående batteriladdning

Hej!

Läst igenom en del trådar här men är väldigt delade meningar.
Jag har en Bmw 650i 2007 som för närvarande står inpacketerad för vintern. Är lite kluven i hur jag ska underhålla batteriet på bästa sätt, det finns inte tillgång till el där bilen står mer än kanske 3-4h nån gång i månaden om ens så ofta.

Har följande alternativ så som jag ser det:

1. Ladda batteriet 3-4h en gång varje eller varannan månad och hoppas det klarar sig.

2. Plocka ur batteriet ur bilen, ta hem och köra med CTEK laddare med "motionering" osv och sen peta tillbaka det i bilen. Dock är jag lite osäker på hur bilen hanterar att vara strömlös ett dygn ungefär? Vet någon vad som händer med serviceindikator (är ju condition based service så borde intr spöka?), och hur fungerar bilens batteriövervakning, blir det krångel om man tar ur ett lite urladdat batteri och stoppar tillbaka det fulladdat?

Kanske finns det något smidigare sätt?

Tacksam för svar!!

Jag hade laddat batteriet fullt innan jag ställer in den och laddat det igen när jag tar ut den, kan man förvara bilen med bortkopplat batteri så är det ännu bättre.
Om man inte behöver larm och sådana grejer.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,

står bilen så till att den behöver vara låst och larmad eller kan den stå öppen?

Du kan räkna med att på cirka en månad blir batteriet tomt om bilen står låst och larmad.

Till ctekladdare finns olika komfortanslutningstillbehör så man kan ansluta plus och minus på lämpligt ställe och få ut en tåt att ansluta på tex vid regplåten och direktansluta ctekladdare för laddning. Du får räkna med ett halvt dygns laddning för att få fullt batteri.

Alternativet är att montera en polbrytare bakom minuspolen. Den bryter strömmen i bilen och batteriet klarar sig men du behöver tänka på vilka dörrar och lås som är elstyrda samt att serviceindikationer mm kan behöva ställas om.

Mvh
Asken
Bilen kan stå ett par dagar olåst och olarmad, därav tanken att bara plocka ur batteriet ett par dagar för uppladdning och sen montera tillbaka det i bilen, låsa och larma.

Finns det någon risk med detta?

Pelsen
Flikar in ytterligare en fundering...

Tar bilen någon skada om man låter batteriet stå med laddning från ex en C tek laddare utan något kopplas bort!?

Hälsn Thomas

Nej det är ingen fara att koppla på en ctek laddare

Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag kopplade på min ctek laddare med AGM-läger på min 135i -08 från kvällen ena dagen till morgonen därpå. När jag sedan skulle starta bilen samma kväll så märkte jag att klockan var återställd.
Jag trodde också att det var lugnt att ha ctek-laddare inkopplad längre tid än "nödvändigt".
Inga problem i övrigt och bilen varnade inte om låg spänning eller så.
Update:

Plockade ur batteriet, tog hem det och ladda upp det ordentligt. Dock verkar batteriet vara kass så får bli att byta till ett nytt i vår och koda in det.

Ha de gött
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
under vintern laddar jag 1 gång per månad och det tar 3-4 h innan batteriet blir fullt. så kan du också göra TS
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.