AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.530

Variabel sportstyrning

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Är tillvalet variabel sportstyrning något som AP-forumet rekommenderar?

Jag har förstått att det krävs mindre rattutslag i hastigheter under 20 km/h men exakt hur beter sig systemet i högre hastigheter?

Ta som exempel en kurvig väg där hastigheten är 80-120 och en given kurva, innebär då tillvalet variabel sportstyrning att man behöver vrida mer (större rattutslag) eller mindre på ratten jämfört med om man inte haft den utrustningen?

Innebär variabel sportstyrning någon skillnad i hur lätt/tungt det är att vrida ratten?

//Stenback
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har variabel sportstyrning på min 335i och tycker den fungerar bra. Den känns så självklar att jag inte tänker på den. Därför är det lite svårt att uttala sig om fördelarna med den. Jag skulle behöva jämföra med en F3X utan VSS för att säga säkert.
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Jag har det på min F20.

Variabel sportstyrning innebär att du får servotronic som är hastighetsberoende servoverkan (lättare att vrida på ratten i lägre hastigheter).
Sedan får man en styrväxel med olika utväxling vid olika styrutslag.
Detta är inte hastighetsberoende.
Så vid fickparkering eller om man kör runt gatuhörn så behöver man inte vrida så mycket på ratten.

Ångrar inte en sekund att jag valde detta. Är riktigt trevligt, särskilt vid lite inspirerad körning på kurviga vägar.
Verdi
Jag har det på min men som Nockenwelle säger så är det svårt att säga nåt när man inte vet hur en utan beter sig.

Det innebär väl att man vid låga hastigheter inte behöver vrida så mycket på ratten och att man vid högre hastigheter får vrida mer än man skulle gjort annars. Det borde göra att man får en bättre känsla. Man får en bättre "upplösning" så att säga.

Tror dessutom VSS innebär att rattrörelsen blir tyngre ju fortare man kör.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tack för era inputs!

Det jag är rädd för är detta med om det blir tyngre i högre hastigheter, men med tanke på att det är tyska ingenjörer bakom konstruktionen så kanske högre innebär +160 km/h?

Upplever ni att det känns tyngre än andra bilar i hastighetsspannet 80-120 km/h?

//Stenback
Verdi
Nej absolut inte för tung i nån hastighet.
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Upplever det inte alls som att det blir "för" trögt i höga hastigheter.
Utan mer att det är lättare att vrida på ratten vid parkering.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller med Verdi, inte för tungt i någon hastighet. Motståndet i ratten är lätt när man har komfortläget och tyngre men inte för tungt i sportläget.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Kontentan är alltså att det är värt pengarna =)

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.