|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en BMW 428i som är 3 veckor gammal, alltså nästan helt ny. Märkte i fredags att det kommer ljud då och då när man bromsar mjukt i låga hastigheter, kan vara t.ex när jag ska svänga in i parkeringen. Har bara dock märkt att ljudet kommer bara när jag vrider på ratten, alltså som jag skrev innan. tex. när jag ska parkera bilen. Vad tror ni det kan vara innan jag lämnar in den på service, om ens det behövs. Mvh tack på förhand. | |
|
Hur långt har du kört? Det kan vara så enkelt att bromsarna måste köras in lite - när klossar och skivor är helt nya är de lite råa i ytan och de måste slitas in mot varandra för att allt skall bli tyst och fint... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har kört ca 80-90mil | |
|
Du har nog kört för kort sträcka för att ens kunna veta om något är fel. Har du ens hunnit med en enda riktig inbromsning? Avvakta tills du kört minst dubbla sträckan och motionera bromsarna lite. Passa på att trycka lite extra på pedalen från högre farter när du får läge. Hörs det med stereon på eller är det bara utan? __________ Mvh Grelle |
|
| Rejäla broms gör jag inte varje dag, kanske en, två gånger max har jag gjort. Har inte hört något när stereon har varit på, första gången jag hörde va då jag hade stereon av. | |
|
Beroende på hur hårt och ofta man bromsar, kan det ta kanske 200 mil eller mer innan bromsarna är inslitna mot varandra. Så jag skulle avvakta lite och se hur det utvecklar sig! Nu under vintersäsongen är det dessutom inte helt ovanligt att grus och småstenar kan fastna vid bromsarna och orsaka oljud under en liten tid. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan nog vänta med att lämna in den då? | |
|
Min rekommendation: Ja, avvakta. Om ljudet inte hörs med stereon på så avvakta med att lämna in den tills du kört minst 200 mil. Se även till att göra några inbromsningar som ger skivorna och beläggen en chans att få slitas in mot varandra. __________ Mvh Grelle |
|
| Tack för era tips och rekommendationer | |
| Jag har samma problem, det händer dock inte alltid konstigt nog. Har en 428ix gc med m sportbromsar. Ska åka in med den någon dag jag orkar.. | |
| Den har gått 700 mil | |
Verdi |
Ett rätt vanligt problem med 3- och 4-serien. Det rättar till sig efter några hundra mil. Lite beroende på hur ofta och hur hårt man bromsar... |
|
Min med m-sport bromsar har gått 5200 mil och den gnisslar lite volvo 240 likt så här snackar vi inte inslitnigstid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.