AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.894

gul motorlampa lyser men bilen går bra ..hjälp e60 2005

Sida 1 av 2
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
vad kan detta bro på bilen går som vanligt???
Hej,
Gissa går ju, men du lär ändå behöva en diagnos, innan du säkert vet.

Men t ex en trött diagnos/kontrollsyresensor kan ge sådant symptom.

/Lennart
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
fick diagnos koder p 0016 o p 0012
räcker det o byta givaren tro?
Googlade för min utbildnings skull men blev knappast klokare. Du har väl också försökt den vägen?

I den här tråden har TS ramlat på samma felkoder som du och bytt/swappat kamaxelsensorerna utan framgång. Tyvärr har han inte återkommit med facit, men problemet verkar vara svårare än så i a f.

Länk

Eftersom felkoderna tycks ha med timingen (mot t ex vevaxelsensorn) att göra, kanske felet ligger hos den? Ren spekulation.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motor?

Hur långt har bilen gått?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
den har gått 24.000 mil nollade allt fick då 1 felkod o0016 vevaxelgivare/kamaxelgivare bank 1 givare A.
är de båda då som e trasiga
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vev- och kamaxelgivare är helt olika givare!
Dessutom finns det en givare till varje kamaxel...

Känns som att du behöver en bättre felkodsavläsare som ger bättre precision i felkoderna.

Mvh
Johan B

Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
felkoden sa p0016 bara
Som jag misstänkte, betyder p0016 att signalerna från vevaxelgivaren resp. från i detta fall (nu bara) den ena kamaxelgivaren ligger för mycket tidsförskjutna i förhållande till varandra.
Men själva felorsaken får du leta vidare efter. Eftersom du initialt hade felkod på båda kamaxlarna, skulle den gemensamma orsaken kunna vara en defekt vevaxelgivare. Men att byta grejer på chans kan jag bara avråda från.

Länk

/Lennart
Vad är proceduren om man lämnar in på verkstad?
I bästa fall?
I sämsta fall?

EB
Vad är proceduren om man lämnar in på verkstad?
I bästa fall?
I sämsta fall?

EB
:-)

Bästa fall: lite mer diagnostik, kolla misstänkt komponent, om felaktig byta ut.

Sämsta fall (realistiskt): byta ut grejer på chans....;-)

/Lennart

Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
vad betyder bank 1 sensor a ,de måste ju så för viken av dem så är trasig
finns ju fler vevaxel givare 3 st har jag hittat men mycket olika priser
Anade det, lenwib:(
Men det måste ju finnas någon BMW verkstad med värdighet nog att inte robba kunden, lr?

EB
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
ska till en verkstad idag han har arb på bmw i 30 år.se vad han säger.bmw vill ha 1800 bara för felsök tid om 2 veckor.finns som sagt 3 st av dessa Impulsgivare, vevaxel 2 st ligger runt 1000 kr 1 av dem ligger på 4000 på meca o den sitter på kammen ska vara elektronsk denna,kam givarna ligger på 1300 st finns 2 st.byte ena förra året
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
får fram nu att de är den främre lambdasonden bank1 senor a sitter på de 3 första grenrören till vänster i motorn när man står framför bilen
Vem åkte du till mickenorrk?

EB
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
christer nordin i smedby
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
kom hem nyss från verkstaden han sa den visar samma kam sensor som han byte för 1 år sen...han misstänkte att kamkedja kuggat över ett kugg ..vad tror ni ...bilen går bra inte lika effekt full men annars helt ok
tacksam för hjälp....innan jag beställer kista till min bmw
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilket fabrikat är det på sensorn som monterades?

Allt annat än BMW original eller som sämst OEM-kvalitet av högsta kvalitet (Bosch, VDO-Siemens - vilka är de två som levererar sensorerna till BMW) är ett lotteri med många "nitlotter".

Billiga givare går ofta sönder snabbt och det är inte helt ovanligt att de t om är trasiga när de är splitter nya...

Mvh
Johan B

Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
den kommer från bmw original
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.