|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Pelsen |
Hej! Låter som ett metalliskt skrammel framtill på motorn. Började med att den gick konstigt och svarade inte på gaspådrag. Går att starta men låter mycket, knappt körbar, vill dö hela tiden. Årsmodell -05, ca 18 000 mil Oerhört tacksam för Er hjälp och alla duktiga i detta forum. Hälsn Thomas |
|
Är det kedjedrift på dessa motorer? I så fall kan kedjan hoppat någon kugg. Felkoder? LMM? Motorlampa som lyser? Några tankar bara... //Rusbe |
|
Pelsen |
Hej! Inga lampor indikerar. Kedja är det...nästan säker i vart fall. Inte haft möjlighet till felkodsavläsning ännu, måste nog först flyttas med släp eller bogsering. LMM!?, luftmassemätare...kan det få det att skramla!? /Thomas |
|
Låter som att kedjan kuggat över. Jag skulle inte ens startat motorn innan felet är konstaterat - risk för dyra motorskador! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag håller med Johan. När kedjan strular är det bara att bogsera till närmaste verkstad. |
|
Pelsen |
Tack för svar så långt! Får man ut ett "kedjefel" via felkoder eller är det endast ett vant motoröra som kan tala om vad det är för fel? Läste någonstans att det flera BMW mekar inte har aning om vad som sker utanför felkoderna. Inga felkoder=inga fel...!? Hälsn Thomas |
|
Överkuggad kamkedja lyssnar man sig nog inte till (är ett stort riskmoment att ens starta motorn om man befarar det felet!)....det skall mätas för att se om kamaxlarna står i rätt läge i förhållande till vevaxeln. Tror inte att du kan se det via diagnosdator. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Pelsen |
Finns det några alternativ till kamkedjan eller är det det mest troliga!? Hälsn Thomas |
| Kedjan sitter väl "baktill" på motorn, intill torpedväggen mot kupén. Och är det kamkedjan så är ju detta ett känt fel. | |
| På bensinaren (N46) sitter kedjan fram såvitt jag vet. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer, kedjan sitter fram på bensin N46-motorn (som denna tråd handlar om). Det är diesel N47-motorn som du tänker på, denkadonka (där sitter kamkedjan bak på motorn och gör det mycket svårare och dyrare att byta). Kamkedjehaverier är hundratals gånger vanligare på N47-motorn, men N46-motorn är inte helt och hållet förskonad. Tror jag sett två bekräftade fall av N46-motorn här på forumet. Worst-case är att denna tråd blir det tredje. Tyvärr så är risken stor att det är kamkedjan. Eller att kamkedjan hoppat ett par kuggar och även börjat slå sönder kamkedjestyrningarna. Men troligtvis har du haft tur och fångat det i tid så förhoppningsvis är det "bara" att byta kamkedja, styrningarna och kamkedjespännaren. Men de övriga har rätt, starta inte ens motorn utan bogsera direkt - utifall det skulle vara kamkedjan som är på väg att haverera helt och hållet. |
| Sorry, missade att det var en bensinare... | |
Pelsen |
Fick god hjälp med att ta fram en felkod, P0012 Tydligen fel position på kamaxel (troligt insugskammen) Kunde även vara VCT solenoiden. Vad är det mest troliga felet med denna felkod och hur mycket kan behöva bytas!? Hälsn Thomas |
Tyvärr kan det fortfarande vara att kamkedjan hoppat ett par kuggar. Då kommer ju tex insugskammen inte att vara där den borde vara, vilket är just vad motorstyrenheten rapporterar (den får helt enkelt inte ihop det vilket är förståerligt). Är inte ovanligt att denna felkod dyker upp ibland tillsammans med överkuggade kamkedjor (vill minnas vi hade en tråd i forumet med detta för inte så länge sedan). Men det kan som du säger även vara ett mindre fel på tex VANOS-enheten, att tex den havererat och orsakar ett metalliskt ljud. Tyvärr så lutar jag fortfarande åt att kamkedjan har kuggat över. Men exakt diagnos får du från din verkstad. |
Pelsen |
Stort tack för alla tips så här långt... Vad är det som orsakar att kamkedjan hoppar ett hack eller två på en bil som inte gått längre, servad enl bok och mestadels relativt lugnt körd!? Hälsn Thomas |
Nu blir det mycket spekulationer, men vi vet iallafall detta : kedjan sträcks ut med tiden och till slut kan inte kedjespännaren spänna mer och kedjan blir slakare och slakare och till slut kuggar den över. BMW kom ju med en reviderad kedjespännare, som bland annat har längre slaglängd. Det var det första jag bytte när jag köpte min E87 120i med N46-motor. Men det förhalar mest problemet, förklaringen varför kedjan sträcks ut kvarstår ju. Vi är dock alla överens om att de specificerade oljeserviceintervallen är på tok för långa. "Alla" byter olja i halvtid, dvs dubbelt så ofta som serviceindikatorn säger. Exakt hur stor påverkan längre oljebytesintervall har på kamkedjans livslängd vill jag vara osagt. Sen kan det vara så att kedjan är helt enkelt underdimensionerad, det är större dynamiska krafter än väntat i motorkonstruktionen (kan ju förklara varför diesel-motorer är vanligare med kamkedjehaverier än bensin-motorer). Men nu börjar det blir en hel del spekulationer, jag har inga argument eller bevis för detta sista. |
Pelsen |
Om nu kamkedjan bli längre efter hand, (vilket är väl naturligt för det gör väl alla kedjor) borde inte det ligga som ett serviceintervall precis som när det gäller kamremmar!? Nu kanske denna mening blir som att svära i kyrkan men är det inte bedrövlig kvalité mot bakgrund av miltalet med kedjeproblem redan (om vi nu förutsätter att det är det som hänt) Ju mer man läser i olika forum ju mer mörkrädd blir man när en del beskriver generalfel på olika BMW modeller... Fel som rimligen inte borde anstå ett premiummärke...men det kanske är sak samma med Audi, Mercedes. Ska man åka japanskt?...;-) |
| Just kamkedjan är något jag tycker blir sämre och sämre för varje årtionde, oavsett bilmärke. Väldigt tråkigt då det kostar en saftig slant att byta. | |
|
Allt i bilkonstruktioner går mot mer "slimmade" konstruktioner där man frångår säkerhetsmarginaler när det gäller hållbarhet etc. I grunden är det väl bra att man inte bygger in onödig "överkvalitet" som kostar pengar och påverkar effektivitet/verkningsgrad etc. negativt. Men det ger också större andel haverier. Det kanske samspelar lite med tänket att produkter inte skall hålla hur länge som helst, utan det räcker att första och andra ägaren är nöjda - sedan skall produkterna snart skrotas ut och generera nyförsäljning... Som jag har förstått det har även andra märken minst lika stora problem med kritiska komponenter och/eller enskilda tekniska lösningar. Trist scenario, men då är diverse forum som t ex. detta, oumbärliga för konsumenter - då kan man läsa in sig och vara förberedd och vidta förebyggande åtgärder eller helt enkelt undvika vissa bilar/motorer etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det finns ju undersökningar som visar hur det ligger till och några som i eget intresse har koll är försäkringsbolagen. Motsvarigheten till Folksam i Storbritannien gav för något år sedan ut en rapport som visade hur olika bilfabrikat drabbades när det kom till motorer och maskinförsäkringsfall. Av tusen fall var Honda bäst med 27 och Toyota som god tvåa. BMW var typ 10 gånger sämre och VW / Audi något liknande. Såg inte så bra ut för tyska bilar med ett undantag, Mercedes kom hyggligt högt på denna bästalista. Jag gissar att dagens problem även har med `företagskultur´ att göra. Vem tror att Honda skulle sänka sig och släppa `skitmotorer´. Sagt av en BMW-ägare men som kör Honda på 2 hjul;) |
|
|
Man kanske skall lägga in ytterligare en faktor i det hela kom jag på. Tillverkare som ligger i framkanten av "teknikutvecklingen" och hela tiden inför tekniska förbättringar (komplicerade tekniska lösningar), skapar också en situation där ny och relativt obeprövad teknologi används = fler "haverier" och fel. Toyota som generellt anses som extremt driftsäkra, använder oftast gammal beprövad teknik i motorerna - lösningar som de använt i tiotals år eller mer...då minskar risken för diverse "barnsjukdomar"! Sedan kan iofs statistik alltid ge en mer eller mindre rättvisande bild av driftsäkerheten. Tar man t ex. Toyota, där många förare (i alla fall i Sverige) är äldre personer som inte är intresserade av bilkörning alls, utan bara vill ha en trygg och driftsekonomisk transport av sin/sina kroppar mellan olika destinationer och som dessutom kör förhållandevis lite varje år, samt alltid servar bilen enligt boken på märkesverkstad, får man givetvis ett lägre skade-/haveriutfall än om man jämför med bilar där förarna är "yngre-gasglada" dito och som dessutom kanske kör tre gånger så långt varje år... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.