|
|
|
|---|---|
|
Strax efter millenieskiftet skulle det handlas cabbe och jag reggade mig då här och efter mycket läsande blev det en Z3:a... Följde forumet rätt intensivt och var även med på lite träffar som anordnades utav folk härifrån. Nu ikväll försökte jag hitta mina gamla användaruppgifter men inte ens min mail verkade finnas registrerad här så jag gjorde mig en ny användare. På åren häremellan har man gått över till BMW som mc och då har man hängt en del på deras forum och då slår det mig att bil-delen fick ge upp sitt namn och byta till Autopower istället pga nåt gnäll från BMW... medan mc-forumet heter BMW.... Varför blev ni av med BMW-delen i namnet? Noterade att flera av de gamla rävarna fortfarande är kvar, det är strongt gjort! Lade även märke till att forumet saknar "allmänna" rubriker... typ om forumet, OT eller så... så lade min tråd här, hoppas folk ser den och att den inte kom alltför fel. | |
|
Officiella beskedet: "Det har kommit till vår kännedom att BMW AG uppfattar namnet BMWPower och domänen bmwpower.nu som varumärkesintrång. Därför har vi beslutat att byta namn till AutoPower.se. Vi planerar i dagsläget inga ändringar av sajtens inriktning i och med detta. Ett namnbyte är omfattande och kommer att ta tid. " Svar från dåvarande "BMW Group Sverige" "BMW AG i München har uppdragit åt sitt juridiska ombud i Sverige att tillskriva ägaren till firman som använder domännamnet bmwpower.nu med syfte att få denne att upphöra med ett antal intrång i BMWs rätt till sina varumärken. Ägaren använder alltså BMWs namn och registrerade varumärken utan tillstånd. BMW har förståelse för intresset såväl hos ägaren till firman och siten som för sitens besökare att rapportera och läsa om BMW i olika avseenden, men kan inte acceptera användningen av bolagets varumärken då detta skulle kunna anföras som ett exempel av andra som utan tillstånd använder BMWs varumärken, d v s bryter mot marknadsföringslagen och varumärkeslagen. För den som vill använda BMWs varumärken är det möjligt att söka tillstånd för detta." Kan det vara så att MC-forumet är för litet, och därmed inte blivit "upptäckt"? |
|
|
BMW-mc-klubben är varken liten eller okänd. Känner tyvärr inte till antalet medlemmar men skulle gissa på mellan 5 och 10 000. BMW är en av deras större annonsörer och de har tex BMW-loggan på sin klubblogga... osv. Klicka gärna på länken för en kik: Länk |
|
| Liknande BMWCS som också använder loggan. | |
|
Fast det beror på att både BMW CS och BMW MC har BMW:s tillstånd att använda namnet BMW i sitt klubbnamn. Enkelt va? BMW har tydligen några stadgar angående användande av deras namn i andra sammanhang än sitt eget, och det säger bland annat att det får finnas 1 bilklubb och 1 mc-klubb i varje land som använder namnet BMW i sitt klubbnamn. |
|
|
BMW stödjer och t om sponsrar de officella BMW-klubbarna i olika länder. Autopower (tidigare BMW-power) är en helt fristående privat hemsida. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ideella föreningar står bakom bmwcs.com, den enda av Bmw ag godkända bilmärkesklubben i Sverige och bmwklubben.se dess motsvarighet på motorcykelsida. Dåvarande bmwpower.nu, bmws of sweden med flera andra har då bmw ag kontrollerat sitt varumärke gentemot privata vinstdrivande verksamheter med deras namn på nätet gett resultat av namnbyten hos dessa. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.