|
|
|
|---|---|
|
Är i tankarna i att köpa en familjebil. Bilen i sig ska vara så billig i drift som möjligt. Har kollat lite på 316d samt 318d. Skiljer det nåt i förbrukningen? Hur är service kostnaderna? Antar BMW forfarande kör med kamkedja eller? När byts partikelfilter och vad kostar detta? Årsmodellerna jag kollar på är typ 2010-2013. Något man ska titta efter vid köp? Finn det kända fel? Många frågor men vill ha lite skin på benen innan jag hittar nån bil. /Fredrik | |
| Kör 318d xdrive touring . F31 (2015) Går jättesnålt. 0.58 blandat med ganska tung gasfot.. Vissa kedjeproblem fanns på n47 motorn men ska vara åtgärdat till 2011. | |
|
Partikelfilter ska vara självrengörande, men kräver väl att man kör en bit då och då... Inte stadskörning hela tiden, annars får man nog tvätta den/byta den! Skulle nog satsa på en 318 eller 320, ska man åka lite snabbare på motorväg tjänar man nog på det istället för en 316 |
|
|
Tack för svaren. Har kollat endel på V70 1.6d men service kostnaderna är rätt höga med kamrem och pfbyte. Sen är ju den bra mycket större än en 3serie men men. Jag kör väldigt sällan motorväg. Kanske 10ggr om året. Har 2mil till jobbet så så mycket stadskörning blir det ju inte heller. Jag tror ändå 316d passar oss bäst. Är det nån rost man bör kolla efter? Vet när jag köpte min e46 så va sjuken rost i huv samt dörrar. Finns 316d som automat och går det få en 316d med sportstolar? Och är det nån värmare inbyggd i dessa? /Fredrik |
|
|
Är du ute efter extrautrstning som sportstolar och motorvärmare bör man nog kolla på 320 främst då dessa oftast är mer välutrustade än 316. Sportstolar går att få på en 316 men det är sällsynt. När det gäller rost verkar E9X modellen vara mer skonad än E46 som var ett sorgebarn. Men det finns ställen som lister och baklucka man bör kolla upp. PF är självrengörande på de årsmodellerna så om du kör någon enstaka långfärd så går rengöringen igång. |
|
|
V70 1.6d gäller att hålla koll på årsmodellerna. När motorn fick 115hk försvann partikelfilterbytet och är då av samma typ som 3-serien. Kamremsbytet vid 14.000 återstår dock men så fasligt dyrt är det inte. Annars köper du en som gått 15.000 mil och låter nån annan stå för den kostnaden ;-) ------- //Lövet |
|
|
Jag äger en 316d -12 som jag ägd i 3 månader och är otroligt nöjd, bränsleförbrukningen ligger runt 0,5 blandad körning, dock finns inte 316 med automat utan finns bara i 318 och uppåt. Tycker bilen känns relativt pigg och hänger bra med i trafiken trots sina 115hk. 316 har samma 2.0 liters motor som 318 och 320 så den går att optimera till 180hk om man vill ha mer effekt. Rekommenderar att du köper en med Advantage paket, då ingår sportstolar, belysningspaket mm. |
|
|
Ja advantage paket så heter det ja. Jo det är ett måste. Tänkte även på färddatorn. Det går inte få en sån som sitter i e60 bla? Med en display i mitten med ett vred i mittkonsollen. Robbowitch 0,5 blandad är sjukt bra. Kör du mycket landsväg? |
|
|
Jag har avverkat snart 15 000 mil i min E91a som passerar 28 000 mil innan veckan är slut. "Blandad körning" är så varierat, jag brukar säga att min bil drar så som BMW uppgett, det stämmer rätt bra. Lugn landsväg (inte över 100 km/h) så är det inga problem att komma under 0,45, personbästa är 0,38 över 20 mil. Mer normalt är runt 0,5 om man gasar lite mer. Jag har aldrig lyckats få den dra över 0,55 på en hel tank, men jag kör mest landsväg. //Stenback |
|
|
...glömde tillägga att jag rullar på 16" i originaldimension både på sommar och vinter. I 160 km/h (mätt över 10 mil) drar den 0,75... skulle gissa att t.ex. en 320d skulle dra betydligt mindre i den hastigheten. //Stenback |
|
|
F31 318d 2013, har noterat ALLA tankningar sedan köpet, nu 9000 mil senare ligger den på exakt 0.58 i snitt på 9000 mil. Det här är alltså ärliga siffra mätt vid pump, inga fantasisiffror från färddatorn :-) Notera då att körmässigt är det inget "ekonomirally", konstant +30 på alla vägar from 70, motorväg oftast runt 150. Ingår även en del tunga släpkörningar. Kör du laglydigt får ner den lugnt till ca 0.5 l/milen ... men då kan jag lika gärna köpa någon tråkig framdragare och glömma aktiv körning. Utrymmesmässigt har du en grym fördel mot de flesta andra kombibilar som många glömmer bort. Eftersom bakrutan kan öppnas separat, kan du garanterat packa skuffen till 100.00% vilket är helt omöjligt på andra kombibilar utan den finessen, tänk på det när du jämför utrymmena. |
|
| touringrutan är en skänk från ovan! | |
|
Tack för era tankar. Vet vilken bil jag ska köpa nu. Får bli 316d! /Fredrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.