AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.464

Airbaglampa lyser och knapparna på ratten går ej !

Ska hjälpe en bekant med att fixa hans E39-99 där följande fel finns: airbaglampa lyser, knapparna på ratten går ej och signalhornet ur funktion! Helt solklart fel på kontaktenheten/rattsnurran tyckte jag, och satte dit en ny org.del. Jag raderade felminnet, men fortfarande samma fel:(
Läst av felminnet ytterligare 2 ggr efter radering felminne, men samma (ovanstående)fel finns kvar !
Allt började med att signalhornen slutade fungera, och kort därefter tändes airbaglampan.
Nu tycker även bilägaren att det börjat spöka på OBC panelen.Han tycker att om han knappat fram tex
klockfunktionen, så ibland efter omstart visas br.förbrukning istället! Bläddrar man på BC knappen ändras allt som det ska ! Jag har svårt att reda ut detta fel och skulle gärna vilja ha lite "input" på detta !
Låter lite som tändkontakten ibland kan man få märkliga problem med airbag , blinkade stereo et när dn börjar bli dålig.
Ett första steg är att ta loss elkontakten ett par ggr , och eventuellt putsa lite på kontakterna.
Den är lätt att byta och inte så dyr.
Då du redan bytt släpring så hade jag kontrollerat kontakten eventuellt bytt den i felsökningssyfte, jag gjorde det på min bil vid 19k mil.
Det var tändningslåskontakten som var defekt! Efter byte fungerar allt perfekt!
Det konstiga var att det inte visades nån underspänning nånstans!
Det var 5V vid rattsnurran där det skulle vara 12V.Inga fel registrerade förutom
farthållare,airbag och multifunktionsknappar i ratten !
Nu funkar allt o bilen är besiktad !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.