|
|
|
|---|---|
|
En M5 e61 har lockat under lång tid men nu har jag blivit mer och mer sugen på en C63. För och nackdelar med båda bilar efterfrågas. Utrymmena talar för e61, ska få plats med barnstol och barnvagn nämligen. C63 är i stort sett samma storlek som e91:an jag hade tidigare där funkade det men lite trångt. Hur skiljer sig driftskostnader, service och delar? Problem med respektive modell? Skatt och försäkring skiljer inte nåt nämnvärt. Bensinförbrukningen är väl horribel på båda, kör dock inte mer än max 1000 mil om året. Planerar ett ägande på ca 2-3 år. //Fabio | |
| Båda är unika, legendariska typ...Mercan med sin härliga V8 på 6.2 liter, härligt ljud. Å andra sidan, BMW'n med sin ylande högvarviga V10 lär var den sista N/A M-motorn... Växellådan är "bättre" i BMW'n om jag får sig, SMG3 slår AMG Speedshift (ä det väl?) alla dar i veckan, eller om man så vill lådan i AMG'n är i praktiken en "vanlig automat". Valet mellan E61 och C63 är enkelt: E61. Hde valt stått mellan E61 och E63 så hade utgången inte varit lika given... | |
|
Båda är väldigt speciella. Det stämmer att mercan har en vanlig automat jämfört med BMW:n som har smg. Är väl också mindre problem med mercans låda? Har inte hört att där skulle vara några problem med den. Helt klart ett jobbigt i-landsproblem iaf. //Fabio |
|
|
AMGn har inte en "vanlig" automatlåda utan AMG-Speedshift vilket i princip är en automatlåda med planetväxlar man tagit bort momentomvandlaren på. Den slirar alltså ingenting utan använder en hydraulisk våtkoppling bara vid start och stopp. Fungerar alldeles utmärkt men blir inte "rejsig" på samma sätt som BMW lådan som närmast sparkar i växlingarna. ------- //Lövet |
|
| Tack så mycket för förklaringen och förtydligandet Lövet! :) Det är väl det som är tråkigt med mercans låda att det går inte att få den rejsig. | |
| Tack så mycket för förklaringen och förtydligandet Lövet! :) Det är väl det som är tråkigt med mercans låda att det går inte att få den rejsig. | |
|
Mja, vid vanlig körning (som du antagligen kommer ägna dig 90% av tiden till) är Mercalådan bättre. Plus att den håller och du slipper byta koppling med ett par tusen mils intervall på den. Överlag tror jag inte M5 egentligen är särskilt lämplig som bruksbil även om utrymmen osv räcker till. Under skalet är den klart mer sportbil än C63an. ------- //Lövet |
|
|
Jag har haft en E63 AMG W212a som har den lådan i sig, sålde bilen pga lådan, nej den är inte rapp om jag säger som så, dock är ju C63an roligare köra då hela bilen är lättare än E63. Jämför man lådan i AMGn med M5 F10 jag har nu är det som natt och dag, men det är ju en helt annan generation med DCT, M5an bara klickar i utan du märker något, helt jävla underbar låda. Sen måste jag väl vara ärlig att Mercan kändes på något sätt mer connected med vägen än M5an, man kunde sitta typ långt ner medans M5an sitter man rätt högt trots lägsta läget på stolen. Det är svårt val men motorn i AMG är helt underbar, se bara till att kolla du köper rätt revision på motorn då topplockbultarnas skallar går av då de är feldesignade vilket får förödande konsekvenser på motorn.... Kan inte säga något om E60/61 M5 då jag aldrig ägt nån men hört att lådan i den är ingen höjdare heller om du ska använda den som daglig bruksbil, det är väl V10 motorn som är det som är bra med den, designen är ju dock ful som stryk enligt mig. |
|
|
Ja, du M3_Fabio, du fick inte många svar på service o driftrelaterade kostnader. Jag kan inte heller ge dig något i den vägen, för maskiner på den här nivån. Dom blir nog ganska spridda, mycket beroende på brukar-profil, körstil ect., och dessutom antagligen lite tur, eller otur! Att det kostar en bra slant extra, mot mer vanliga bilar, är väl ingen Einstein. Jag tror att man får ha en beredskap, på ganska saftiga räkningar, om dom oturligt skulle dyka upp. Matchen mellan stjärnan och odjuret ;), är nog mer att gå på känsla, och kanske något på beskrivningarna om t.ex. lådor's karaktär. Tycke och smak, blir det då. Lycka till, men tror inte du kan "analysera upp" en vinnare, även om det skulle kännas bättre, kanske. In i leken i finrummet, och det finns nog inga säkra odds, tänker jag! em3 |
|
|
......."in i leken i finrummet", IGEN, menade jag, såklart! Men på en lite lägre nivå, kanske, det kostar kanske på att bidra till människans plats på jorden :), men det är väl värt det, alla dar i veckan, eller hur!!!!? Grattis till det nya livet!!!! em3 |
|
|
Kör på E61 M6 för du kommer >aldrig< hitta en häftigare kombi med naturlig V10. Enda nackdelen är lågmilare knappt existerar längre, åtminstone på Blocket. |
|
|
Det kanske är så att driftskostnader för dessa bilar är nåt man får blunda för till viss del em3. Helt klart är det känsla som avgör ett sånt här köp. M5 med V10:s underbara sång har alltid lockat men nu är det en C63 som lockar mest. Har inte hittat nån bil som uppfyller mina krav än så en vinterbil är införskaffad i väntan på att rätt objekt dyker upp. //Fabio |
|
|
Hej, Har inte kört M5:an men däremot spenderat några hundra mil i min fars 2010 C63 AMG kombi som egentligen det var tänkt att jag skulle köpa loss, men det blev ändrade planer och nu är en M2 beställd :) Personligen älskar jag den bilen och det jag uppskattade mest var stolarna, motorn och chassiet. Riktigt bra styrning och väldigt väl avstämt mellan sportigt och komfort. Dock är det väldigt smala bakdäck i förhållande till motorn och jag upplevde bilen som lite lätt obehaglig i vissa situationer(främst när tänkt svänga och gasa samtidigt ;) ) då antispinn ibland klivit in i farter runt 150-160Km/h. Denna bil hade "lilla" 457hk-motorn men var utrustad med drivers package med diffbroms(och höjd toppfart), och diffen är ett måste på denna bil. Fäste fanns iaf inte i överflöd. Motorn är ju såklart höjdpunkten med bilen och motorljudet är ju fantastiskt. Det är en bil som hörs. Det kan förstås både var negativt och positivt så klart :) Bränsleförbrukningen är givetvis skrattretande men jag har hört att V10:an är ännu värre. På långresa när man kör ca 130-140 mestadels och gör några fullgasomkärningar på vajer-sträckor landar förbrukningen på ca 1,15-1,2. På landsväg har jag sett 1,02 som lägst... I stadstrafik och eller med lite roligare körning är ca 1,7 att vänta. Bromsarna är också riktigt bra med bra känsla och ordentligt bett även från mycket höga hastigheter. Bakdäck tar slut löjligt fort. Och det är väl en kombination av massivt vridmoment, smala bakdäck och aggressiv camber-inställning. Växellådan har jag för mig är en "vanlig" automatlåda med momentomvanldare 2008-2012 och från 2012 är det våtkoppling, men jag kan ha fel. Visst, det är ingen dubbelkopplingslåda men jag störde mig inte nämnvärt på långsamma växlingar. När man kör bilen som folk, vilket de flesta nog gör 95% av tiden är lådan extremt smidig. Mjuka fina växlingar och styrningen av lådan gjorde aldrig bort sig, typ tvekar att växla upp/ner som en del automater kan göra. I sportläge och manuellt läge på lådan mellangasar den automatiskt vid nedväxling. Låter riktigt ballt. Tycker sammanfattningsvis att helheten av drivlinan funkade riktigt bra och passade bilen perfekt. Utrymmena är helt OK, upplevde att det var lika mycket plats kvar i framsätet med bakåtvänd bilbarnstol i baksätet som i min BMW F31. Skalstolarna är dock repkänsliga då baksidan är klädd i hårdplats. Inga isofix-fästen i framstolarna. Hursomhelst, det är en rik |
|
|
Kul att höra från nån som var egna erfarenheter av c63 och att det är övervägande positivt. Det där med utrymme låter också bra då jag måste få in barnstol. Går din far i säljtankar inom det närmsta halvåret Fizbo så är jag intresserad. Skicka gärna pm vad den har för spec. //Fabio |
|
|
Hej Fabio. Den såldes tyvärr i början av November. En fullservad och svensksåld svart med svarta 19" och ca 6500mil på mätaren. Såldes på en dag i princip vilket vi inte räknade med men det var en grymt fin bil med rätt historik och uppenbarligen pris. Mvh |
|
| Det låter som att det hade varit en perfekt bil för mig. Fizbo, du har pm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.