AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.229

Dags att summera 7500 mil och 2,5 år med F31 Xdrive-13

Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Ja då va det dags för bilbyte och summering av 2,5 år med 320 Touring xdrive-13.
Generellt kan jag bara säga att detta är en av de bästa bilar jag kört (som standardbil) trots detta finns det ju saker som är både bra och mindre bra (obs väldigt subjektiva).
Positivt:
Skön bil att köra. Speciellt med sportstolarna. Har läst om att F31 inte är som tidigare modeller men jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med väghållning etc. Det som tog en tid att komma underfund med var hur känslig bilen var för "lågt" lufttryck i däcken men efter lite experimenterande så blev det bra. 2,7 fram och 3,0 bak
Snål på dropparna (diesel). Trots 95% motorväg med hög fart så stannar snittförbrukningen över 7500 mil på 0,56.. riktigt bra :-)
Kvalitet. generellt hög kvalitet på både det som är monterat och materialval.
Det finns givetvis mycket mer som är positivt men då blir det en roman.
Negativt:
Helljuset.. inte bra på gränsen till dåligt måste jag nog säga... Är man van vid exempelvis Volvo så är det rätt stor skillnad (kör mycket Volvo som hyrbil på jobbet)
Växellådan (automat). Har strulat en del trots ny mjukvara. Växlar inte alls så mjukt som "alla" kritiker rosat så. Kan var min bil som inte är som den ska men enligt verkstan inget fel.
Bromsarna. mmm... sen 2000 mil har de "vibrerat". Varit inne och mätt...inget fel. rekommendation är att bromsa hårt..jojo...men så kan man ju inte hålla på hela tiden... inte bra.
Och till slut det som irriterar mig mest (har inget med bilen att göra) är den mottagning man får när man påpekar ett missförhållande. Man blir nästan utpekad som kriminell och att man har fel. Mycket energi för att få ett "skitfel" åtgärdat.
Men trots detta är jag supernöjd med F31...en av de bästa bilar jag haft och trots detta så byter jag in den till ännu en BMW, en 520 Touring...jo just det var ju ett "fel" till (men det visste jag om när jag köpte den)...bagaget!!! det blev lite för litet så därför hämtar jag en 520 nu i slutet av december.

Ni som står i valet o kvalet att välja en F31 xDrive...tveka inte en sekund

Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Häller med! Har kört 2400 mil och är riktigt nöjd! :)

Jag tycker inte att helljuset är så dåligt, har iofs inte kört Volvo, men har den adaptiva xenonen och tycker den funkar bra. Är det skillnad mellan vanlig eller adaptiv?

Tycker att lådan växlar väldigt mjukt, har du en sport eller vanlig automat?
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
"Vanlig" men det är ju ingen skillnad hur lådan uppför sig i automatläget?
Har testat kompisens F31 med adaptiva Xenon...ingen upplevd skillnad på helljuset. Kör mycket när det är mörkt och som sagt motorväg (o långt)...inte inne i stan.
Du
162
DunderDude
G30 530e -18
F31 320dA xDrive -15
Har hört lite olika men att sportautomaten tom kan upplevas mjukare än standard i vanligt läge men jag har inte provat sportlådan på en 20d så jag har bara läst ej upplevt.

Okay, jag har kört en del på landsväg, mörka vägar, men klart, mer ljus skadar aldrig :)

Hur som mitt totala intryck är mycket nöjd!

Men 5-seriens ljus är väl lika bra/dåligt om man inte väljer LED?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
haft min 320d i 2,5 år automat
6700mil

bästa bil jag haft

bra ljus och växlar mjukt tycker jag (är den bästa automaten jag kört)

tresaker på garanti byttes direkt...

en plastplåt under växelådan (satt en plåt till en manuell vxl,,,felmonterat från fabrik)

gummlist vid bakrutan

kontakt för dragkrok
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
DunderDude..helt rätt..inte bättre helljus på 5:an 😫 men.. Det får bli så ändå.. Och kommer att "irritera" mig på det på den bilen oxo 🤓
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
LGstar. Kul att du är nöjd...det är jag oxo men med lite skönhetsfläckar..
Jag har ju "övningskört" ett gäng 5-or o de växlar samtliga betydligt mjukare än min..sen vet jag inte om det är skillnad (du åker inte xDrive eller ?) på just hur xDrive uppför sig mot tvåhjulsdrivet .. På 5-an är det i alla fall ingen upplevd skillnad
Lådan blev lite bättre när de uppdaterade mjukvaran i den men bra...njae...
Buspelle
Det låter ju ändå som att de negativa intrycken är på marginalen. Mot bakgrund av att den åttaväxlade lådan som används i flertalet modeller lovordats så kanske bekymren är av måndagskaraktär.
Ag
26
Agile
520D X-drive Touring -16
samt två SEAT
Buspelle ..du är nog skapligt rätt på det...annars skulle jag inte valt en BMW till 😎 Som tidigare skrivits så är ändå helhetsintrycket 4-4,5 av 5
Jag är också missnöjd med helljuset jämfört med Volvo så är det riktigt dåligt. Jag har Led-ljus och det är knappt märkbar skillnad mot Xenon.
När jag hade xenon och lånade hem en bil med Led så är det vitare ljus men det lyser inte upp mer eller längre.
Verdi
Helljuset tycker jag är helt ok. Upplever inte att min XC70 med xenon har bättre. Men det kanske den har. Har fått lyktorna justerade men inte kört så mycket i mörker efter det. Oftast har man ju möten eller ligger efter någon också.

För mig är halvljuset viktigare. Den adaptiva ljusbilden är grymt bra jämfört med vanligt halvljus som på Volvon.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.