AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.213

Långtidshyra bil i Göteborg

Planerar bilbyte till våren, och för att krama ur de sista slantarna så hade jag tänkt sälja privat. Har tidigare haft tur och lyckats sälja bilen snabbt när rätt objekt har kommit ut. Men för att inte stå utan bil tills att jag hittar ett nytt objekt så funderade jag på att långtidshyra en bil, cirka 2-3 månader. Då bör jag ha gott om tid att sälja min samt hitta en ny.

Vilka aktörer erbjuder detta i Göteborg?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har ingen koll på Göteborg, men Heimroths Biluthyrning här i Varberg (som ju inte ligger alltför bort...) erbjuder långtidsuthyrning. Kanske kan vara ett alternativ.

/Masten
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Köp och sälj en billigare bil?
Verdi
Jag hyrde en bil i en månad av Mabi. De ger ju individuella offerter på långtidshyra och den är förhandlingsbar till viss del.

Tror jag betalade 7 700:- för en månad inklusive 300 mil.

Priset baserade sig på en liten premiumbil med automat (1-serie eller A-klass var mitt önskemål) men jag fick ha en SLK istället för de hade ingen annan inne med automatlåda.

Det är dyrare än att äga men under en begränsad tid kan det vara värt det för att slippa krångla.

Alternativet är väl att köpa en riktigt billig bil att ha under tiden. Men det är inte så kul tycker jag.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har alltid en äldre billigare "stand by" bil för perioderna jag söker nått nytt. Förutsätter ju naturligtvis att man har plats för den då man inte använder den.
Köpa och sälja är uteslutet pga tids och platsbrist.

Ska kolla med Heimroths och Mabi, tack!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Alternativet Sunfleet kan ju ev funka också, beroende på behov..
Verdi
Ja, bodde i ett hus med Sunfleet-pool förut. Var smidigt. Men det är mest för enstaka timmar. Ska man ha bilen hela dagar eller längre så tyckte jag det blev dyrare än att hyra. Fast jag var inte månadsmedlem eller vad de kallar det så det kanske blir billigare då.

Kort sagt, Sunfleet är kanon om man behöver bil för att åka och storhandla eller så nån gång i veckan men inte ett alternativ om man ska ha bilen för att åka till jobbet i. Man betalar per timme nämligen.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Rekommenderar att prata med Thomas på Mabi, Mercedes Mölndalsvägen. Som tidigare nämnt har de stor vana av långtidshyrning, bra utbud (Bl.a. Camaro cab) och stort kundfokus.

Mvh Thomas
Ka
10
KappanVänder
BMW 116 - 07
Som ni redan rekommenderat är MABI bra. Sunfleet fungerar ifall du ska till IKEA någon gång i veckan men jag tyckte att det var väldigt svårt att få tag på bilar när man behövde dem.
Sålde min bil i augusti och min nya kommer i april, kollade runt på att hyra men det blir så sjukt dyrt så slutade med att jag köpte en skitbil (Volvo 854) som jag glider omkring i ett par månader i stället.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ingen skam i det - jag har gjort likadant i väntan på nästa tjänstehark :) (Opel Zafira i mitt fall...)
Imolarot: Vad fick du för priser? Har skickat iväg en förfrågan men inte fått några priser då jag antar att alla är lediga.
Det hamnade runt 6000-8000kr per månad beroende på vilken bilstorlek jag frågade på. Inte direkt värt det enligt mig, bättre att köpa en billig bil som är lättsåld och knappt tappa en krona.
Verdi
Och vad kommer din nya bil att kosta per månad? ;-) En bil för t ex 600 tkr tappar nästan 10 tkr i månaden första året enbart i värdeminskning.
Ja, men då är det ändå min bil jag kastar i väg pengarna på. Jag är inte född i en familj där det finns kapital att göra allt man vill utan jag måste välja mina utgifter. ;)
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Har man en bil som kostar 600 tkr i tio år är värdeminskning endast 4500 kr per månad (10% restvärde).

Har man en bil som funkar är värdet högst för en själv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.