|
|
|
|---|---|
|
Klantade till mig och hade på agm programmet på min ctek laddare (mxs 5.0 har jag för mig) trodde jag hade ett agm batteri men kom på att så var inte fallet (vit bmw batteri till e90 325i) Funkar laddningen bra ändå? Enligt bruksanvisningen så verkar det inte skilja mycket mellan vanliga och agm programmet Länk Hade gärna ändrat men bilen står ett par kilometer bort och orkar inte cykla tillbaka igen :) | |
| Enl. bruksanvisningten höjs spänningen 0,3V dvs samma som snöflingan på äldre CTEK. Om bilen står ute gör det alltså inte ett jota. | |
| Tackar bilen står i ett kallgarage så då kan man vara lugn. Skall dit om nån dag igen skall man ändra till std programmet eller fortsätta på agm programmet? | |
| Om den bara står på underhållsladdning hela tiden spelar det inte så stor roll, då underhållsladdningen är samma. Jag hade ändrat tillbaka. Visst, när det blir kallt hade den inte laddat batteriet riktigt fullt om du varit ute o kört med bilen, men för underhållssyfte spelar det ingen roll och förhöjd spänningen vid en temperatur då det inte behövs är bara onödigt (gasning). | |
| Japp skall bara stå och underhållsladdas hela vintern. Kommer ändra till std, Tackar för hjälpen | |
|
Hej, I min bil finns det två batterier, ett "system-" och ett "start-" De laddas och samarbetar via en "tjusig" elektronisk ventil (á 25-30k). Båda var av standardtyp, men nyss ersatte jag systembatteriet med ett AGM. Jag visste inte bättre och jag tror inte att det har någon större betydelse. Inga problem ännu, åtminstone. Men i samband med vinteravställningen blev jag tvungen att ta ur batterierna, eftersom laddström inte kan erbjudas. Alltså tog jag hem dem, parallellkopplade dem och satte till en intelligent laddare från Clas Ohlson. Intelligensen visar sig på så sätt att laddaren tänder olika lysdioder för olika laddningsströmmar. När underhållsladdning - dvs den lägsta strömmen genom batterierna - pågår, är en viss lysdiod tänd. Enkelt nog. När jag så blev uppmärksam på diskussionen om AGM contra standard, gick jag ut till min lite lägre än rumstempererade "laddningsstation" och kopplade loss, först det ena sen det andra batteriet från laddaren. Dvs jag provade att ladda batterierna separerade från varandra. Resultatet överraskade mig. Laddaren tände sin "underhållsladdningsdiod" lika snabbt oavsett batteri. Clas O är naturligtvis inte lika intelligent som C-tek, förmodar jag, men jag undrar ändå om inte finliret börjar bli lite överdrivet? Min bil är bara lite grinig vad gäller batterispänning, modernare desto mer. Men i den praktiska vardagen, där hos de flesta bilar så många andra parametrar inte är på topp, är skillnaden mellan AGM och standard verkligen så stor att jag borde ligga sömnlös för att jag blandat? /Lennart |
|
|
Clas O och alla andra laddare är nog precis lika bra på standardladdningsförloppet. Dvs bulkladdning med begränsad ström upp till en viss spänning (14,4V, öka 0,3C för var tionde grad temp sjunker om man verkligen vill maxa laddningen), därefter konstant spänning medan strömmen sjunker. När strömmen är tex 10% av laddarens maxsteöm anser den att batteriet är klart och går över i underhållaladdning. Antingen håller den spänningen på tex 13,6V hela tiden, eller så startar den laddning när spänningen sjunker en viss spänning och stoppar direkt när spänningen hoppat upp. Om AGM nu kräver lite högre laddspänning (som manualen från CTEK säger) blir ju konsekvensen att batteriet i genomsnitt hela tiden har en lägre laddningsgrad än ett vanligt hade haft och en del av vinsten med nytt batteri (högre reservkapacitet) går gärmed förlorad. Har aldrig studerat ngt AGM då jag inte äger något. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
|
Hej, Det ligger en del i ditt resonemang. Att jag valde (Biltema) AGM berodde på dels garantitiden dels den allmänt påstått högre tåligheten mot sulfatering. Det där med laddningsspänning o s v var inget tema då. Får ta och ström- och spänningsmäta mitt laddningsarrangemang. Återkommer med rapport. :) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.