|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis haft min 530D på reparation i 2 månader pga av inbrott där de monterat loss och stulit hela ratten samt hela GPS/Stereo-paketet med alla skärmar mm. Proffsarbete enligt polisen. Låt oss säga att jag aldrig mer vill uppleva detta! Jag hade tyvärr inget inbrottslarm i bilen och ska nu installera ett. Kan ni rekommendera bästa möjliga larm, gärna med snabb installation i Stockholmsområdet? Tar gärna emot tips på olika alternativ samt vilka finesser de har. Har hört att man kan komma förbi vissa larm lätt. Vill så klart ha ett som försvårar så mycket som möjligt, gärna något hi tech som kan kommunicera med telefonen. Tar gärna emot tips på vilka larm jag ska undvika. Tack! | |
|
Ehh. Sitter inte larm som standard i bilen? Eller vad menar du? |
|
|
Hej, beklagligt men alltför vanligt nuförtiden sedan några imbeciller lade ner tullverket och gränskontroller så tjuvapacket åker in och ut på stöldraider och sen hem österut... Börja med att SMART-DNAmärk allt stöldbegärligt på bilen, BMW själva använder det på nya svensksålda M och X 5/6 bilar. epost ps@smartsand.se Tjuvarna går omvägar... Det borde även gå att låna en graveringsutrustning och gravera in regnummer? Vill minnas att vissa X5 som fått inbrott i sina bilar har eftermonterat ett Defa 90 larm. Defa.se kan nog ge info och Länk Prova och ring skadeverkstaden hos Bavaria Solna eller Bilia Segeltorp så kan de nog hänvisa dig vidare. Som nämnt så är det ganska ovanligt med larm på tyska bilar och nu sedan nått år har BMW Sverige AB tagit bort stöldlarm som tidigare ingick i komfortpaketet. Fick tidigare lite info om skadekostnader för en X5/X6 stöld/ inbrott där de tar gps, skärm, ratt mm och klipper lite plåt/ kablar mm. Ca 200kkr / stöld... Inte för inte att försäkringspremierna för de bilarna ökat med 250%.. Mvh Asken |
|
|
Sorry asso men jag är lite lost här. Vet att det inte riktigt är on topic men ändå. Är inte larm standard på alla BMW bilar? Har haft ett gäng nu och även min förra E61 2005 som var väldigt basic utrustad hade larm. |
|
| Nej! Larm är inte standardutrustning. | |
|
Larm var svensk standard under knappt 20år men sedan tyckte BMW Sverige att det var onödigt. Vilket är ett otroligt märkligt beslut. Audi har larm som standard i Sverige på alla modeller utom A1. Kul att en 518i-95 har larm som standard och en ny 5a inte har det:). Stephan |
|
|
Defa larmet har jag skaffat, kostar runt 5K hos ex Dialect. Med glaskross sensor, rörelsedetektor (2 st i en större bil), nivådetektor (inget måste) Defa kopplas in på flera olika sätt så en biltjuv kan troligen aldrig koppla ur larmet utan att det går igång. Och det fungerar med din original kontroll. Läste på en massa olika forum och lyssnade hos BMW med, och dom flesta anser att detta är det bästa larmet. |
|
|
Ganska sjukt faktiskt, att det inte kommer som standard. Är la den sjukt fula blinkande lampan i backspegeln som visar att man har larm då antar jag!? Det är en design jag har svårt och förstå verkligen. Har alltid tyckt den ser gräslig ut, och sticker ut alldeles för mycket. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ett eftermonterat larm är bättre/säkrare än ett originalmonterat. De fabriksmonterade lär sig kreti och pleti att ta sig förbi utan att det löser ut. Tex på Audi så borrades det ett hål som en 1 krona i förardörren på rätt ställe och larmet förbikopplades och dörrarna gick att öppna ljudlöst. Har haft några sådan exempel på gatan här hemmavid. på Två A4or. som blav av med airbags navi osv. Ett eftermonterat är svårare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för tipsen! Svar från min sida... 1. Nej. Larm är inte standard. Dumsnålt av mig att inte beställa. Å andra sidan och efter säljares inrådan "räcker" det med startskydd av bilen så länge man inte lämnar föremål i bilen som är synliga. Lite visste man att det var själva inredningen/ratt de var intresserade av. 2. Stöldmärkning är iofsig bra men då skadan redan är skedd hjälper det mig föga om man ertappar någon med mina reservdelar. Möjligtvis för att hitta en gärningsman som blir ersättningsskyldig. Däremot har jag införskaffat ett kamerasystem som förhoppningsvis kommer att fånga ansiktet på framtida rattjuvar! 3. Mitt fokus är att avskräcka tjuvarna från just min bil. Så allt för att de ska förstå att min bil kommer att vara jobbig att bryta sig in i och om de väl gör det ska de ha bråttom därifrån utan att ha fått med sig någon ratt. Vad gäller Defa-larmet är det tillräckligt "avskräckande"? Kommer tjuvarna att förstå att det är ett proffs-larm? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.