|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Velar mellan en 530d x-drive, 258 hkr och en 535d, 300 hkr. Vilken motor är "bäst"? Verkar som 258 hästars sitter i nya 530 medans 535 har fått 313... Betyder detta att 258 hästars är "bättre" vad gäller effektivitet, förbrukning, hållbarhet? Hur är det med x-drive förresten? Vet att bilen blir högre med M-Sport, men andra skillnader? Annan styrning? Sämre vägkänsla? Större svängradie? Mvh Christian | |
Verdi |
Stora skillnaden förutom effekten är att 535d har två turbos medan 530d bara har en turbo. Det ger 535d ett större varvtalsregister. 530d har alltså mer dieselkaraktär medan 535d är lite mer varvvillig. Tycker 35d-motorn låter bättre också. Förbrukningen är nog likvärdig. Tror inte det skiljer något alls i verkligheten. En bil med xDrive blir inte högre än en bil utan om den utan inte har M-sport chassit. Dvs en xDrive-bil har samma höjd som en vanlig rwd med std-chassit. Tror inte det är nån skillnad på styrningen på F10. Har inte hört något om svängradie eller vägkänsla heller. Du får väl provköra? |
|
Du tror 530xd (258 hkr) och 535d (300 hkr) har samma förbrukning? Har även läst att x-drive har hydraulisk styrning istället för elektrisk, någon som vet? Båda är modellår 2011, båda har M-Sport... Förresten är swirl flaps ett problem i någon av dem? Mvh Christian |
|
Verdi |
Jag hade en 313hk 335d xDrive ett par månader (long story) och den drog aningen mindre än min 330d xDrive som jag hade både före och efter. Körde min 335d 1100 mil och min 330d har gått 5300 mil. Så lite erfarenhet har jag av motorerna. Jag tror 300-hästarn kommer gå aningen snålare om den saknar xDrive. Om den också har xDrive kanske den drar några centiliter mer men det kommer inte skilja tillräckligt för att det ska vara något att grunda ditt beslut på. Vet inte hur det är med styrningen. Kan inget om några problem heller. |
|
Hej. Har en 530xd. Det är hydrauliskt servo på den. Det är det som gör att man inte kan få parkeringsassistent på en xdrive. I och med att du funderar på en beggad skulle jag gå på en 535. Vid nyköp skulle jag föreslå en 530 med BMW PPK monterad. Enligt BMW får du då ca 285 hk. Men vid uppmätning så har det snarare blivit strax över 300 på de som jag har hittat. Alltså en "fattigmans" 535 till ett mycket billigare pris. Har också för mig att det är samma chassi när man har x-drive, alltså att M-sport inte gör någon skillnad på chassit till skillnad från en rwd där det är annorlunda när man tar M-sport. /mården |
|
|
Tack Mården! Vad är det som gör att du rekommenderar 535 om beggad? Mindre prisskillnad än ny och då värt det extra för mer kraft? När jag kollar nypriser i modellguiden skiljde det inte mycket... Är du nöjd i övrigt? X-Drive bra att ha? Vad har du för förbrukning? Mvh Christian |
|
|
Hej Christian. Jag är mkt nöjd. Trevligt ljud, drar bra när man gasar. Har du sportautomaten så tror jag att du får launch control också. Min förbrukning snittar på ca 0,75 l/mil vilket jag tycker är helt OK. Däremot kan du titta på hur de är utrustade. Naven är trevlig men jag anser att den kräver HUD för att fungera ordentligt. HUD är mycket trevligt. Night vision ganska roligt och gör faktiskt mörkerkörning både i stad och på landsväg mycket lugnare. Sportautomaten med paddlar tog jag bara för att det var inte en så stor extrakostnad men omkörningar blir mycket enklare med dem. Kör ofta till fjällen och kan faktiskt inte tänka mig att vara utan x-drive. Och japp prisskillnad mellan nya bilar är stor men vid beg så anser jag det vara värt de extra kr som 535 kostar. Fast har du inte tänkt dig att använda de extra hk så... Tyvärr så är det lätt hänt att man använder dom. För en x-drive så tycker jag att M-sport är ren kosmetika så jag valde bort det (inklusive modellbeteckningar) så min ser ut som en vanlig 520d. |
|
|
Den jag tittar på har sportautomat, navi, HUD, el-drag, skinn, sportstolar, fjärr-värmare, M-Sport, 18" M-fälgar (sommar)... Det jag saknar är bättre stereo, tidur till värmaren och hade varit trevligt med panoramatak och 19"-are... Men man kan inte få allt när man köper beggat ;-) Finns fortfarande PPK till 530d? Alternativt optimera hos SMOAB eller Vtech? Mvh Christian |
|
|
Hej på dig. PPK finns fortfarande för 530. Länk Hur man gör sin trimning är upp till var och en. Jag valde PPK då det är ett BMW original trim. Ingen diskussion om motorgaranti osv. Om det händer någonting, typ olycka så kan det heller inte bli någon diskussion om att du har gjort förändringar på bilen med försäkringsbolaget. Tyvärr är PPK en trimning som är dyrare än andra och ger mindre men istället så är allting OK både enligt BMW och försäkringsbolag. Nav och HUD kommer du att älska. Vad menar du med tidur till värmaren? Skall finnas i i-Driven. Titta ifall någon har BMW connect. Finns det så kan du starta värmaren via en app i telefonen. Då har du inga problem med räckvidd samt blir av med den extra "nyckeln" som enbart styr värmaren. Har aldrig använt min värmenyckel. Själv har jag HK ljud i min och det är helt OK. Originalljud är däremot inte så bra, har lyssnat och tycker inte om. Panoramataket är härligt men ärligt talat kan jag klara mig utan det. Har du barn så är det ju trevligt ifall du har värmesits bak också. /mården |
|
|
Om du följer länken så är det på sidan 2 du hittar PPK. /mården |
|
|
Rullat över 12.000 = ej maskinskadegaranti (förutom Gjensidige via Villaägarna), därför möjligen alternativt trim. Ja, originalstereon gör mig mycket tveksam... Värmaren säger säljaren bara funkar med fjärren? Eftermonterad? Om fabriksmonterad finns det då tidur per automatik i i-Driven på en 2011? Mvh Christian |
|
|
Har du regnr kan du söka på transportstyrelsen och där få tag på VIN. Sök sedan på detta så ser du exakt hur bilen var utrustad när den levererades. Har för mig att om det är originalmonterad fjärr så skall du kunna styra den via i-driven. /mården |
|
|
Verkar inte vara originalvärmare för det är väl inte "auxiliary heating" (restvärme?)? Däremot har den extended instrument cluster, adaptive headlights, automatic tailgate och soft close dörrar... Inte den mest nödvändiga utrustningen kanske men "nice to have" ;-) Mvh Christian |
|
|
Slog till idag på en 535d, F11 M-Sport, känns ganska bra ;-) Mvh Christian |
|
|
Mården: 530xd 2016 ...har den åxå hydraulisk servo? man kan ju få den med Avancerad Parking Pack vilka i 5serien har hydraulisk och elektisk servo (årsmodeller och motoralternativ) blir inte riktigt klok på det mvh |
|
|
Hej Zig Grattis till bilen. Du får en bra lastare som samtidigt är relativt sportig. LGstar: Vet inte ifall 2016 har hydraulisk servo eller ej. Vet att jag inte kunde få automatisk parkering pga hydaulisk servo, krävdes elservo för detta. Har dom bytt till elektrisk servo så sjunker bränsleförbrukningen (på papperet). Tittade just nu på Avancerad Parking Pack och där står ingenting om automatisk parkering. För automatisk parkering behöver du Park Assist och det finns inte till xd. Alltså verkar det som om 2016 har kvar hydraulisk servo. Om jag kommer ihåg rätt så har alla med x-drive hydraulisk servo och övriga elektrist servo. /mården |
|
|
ja grattis Zig! mården: såg åxå att parkeringsassistenten inte finns för xd frågan är då vad avancerad parkingpack är för en 530xd |
|
|
Tack Grabbar :-) Nu undrar jag bara hur man ändrar bilar i sin profil här på AP? Måste man vara Pro-medlem? Hälsningar Christian |
|
Verdi |
"Ändra användare" heter länken du letar efter. :) |
| Tack Verdi :-) | |
|
Nu kommer frågorna;-) Vet ni om nedan utrustning innebär att man kan streama musik trådlöst via Bluetooth? 6FL USB-/AUDIO INTERFACE 6NF EXT.CON.OF THE MUSIC PLAY.I.MOBILPH 6VC CONTROL COMBOX 644 PREP. FOR. MOB. PH. BLUET. INTERF. Hälsningar Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.