AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.854

Vilken av dessa bilar hade du valt?

Sida 2 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Första gången jag såg M ratten tyckte jag att den var misslyckad men vetskapen om att det är en M ratt påverkar omdömet kanske för nu tycker jag den är ok. Annars är sportratten snygg tycker jag.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Köp aldrig en bil som påverkar "familjeekonomin"... vad det nu innebär?

Jag köper iaf. bilar för pengar som är över... och bara för max hälften av det som är över.

/Jonas
Verdi
Nej det får ju inte gå ut över livet. En bil är bara en bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du kanske ska överväga en billigare bil, typ 328i
co
1.144
coldhex
BMW M135i
328i är helt klart ett alternativ. Tyckte dock att den saknade något i karaktären, men man kan inte få allt här i livet. Ständiga prioriteringar. Lever för övrigt inte på marginalen på nått sätt men vill ej heller spendera hela mitt sparkapital. Denna balans är svår att finna tycker jag när man har ett stort bilintresse.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ta en del som billån. Dumt att tömma sparkontot för en biljävel
Har du provkört 335i MT6 resp AT8 så att du vet vad du helst vill ha? MT6 är nog att föredra. Prispåslaget är omotiverat stort på den blå.

KN, jag kan hålla med om att M-sportratten i vissa modeller har för tjock rattkrans.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jag skulle aldrig låna till en bil. Då är det bättre att köpa en billigare.

/Jonas
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Eller så gör man både och. Hälften lån hälften cash. Ofta kan man förhandla ner räntan till under 3% hos en bmw handlare. Men lånet följer gratis service. Räkna på det så är det en ok affär.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jo, tyvärr är det så idag... rätt sjukt egentligen.

Jag följer dock Göran Perssons tanke: Den som är satt i skuld är inte fri :)
Sen gillar jag Ann Wibble också: "Alla bör ha 2 årslöner på banken"

Faktum är att den sista är rätt vettig... det ökar ens "fuck-off-potential" rejält.

/Jonas
Pengar på banken gör väl ingen lycklig? Antingen så får du investera eller spendera, att låta banken ta förtjänsten känns bara onödigt. Att betala halva bilen kontant och andra halvan med lån är betydligt rimligare.

Jag hade tagit den blå, 8000 mil är ingenting på en 3-4 år gammal bil.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Tröttsamt med samma gamla påstående "behöver man låna har man inte råd". 60% av alla Porschar som säljs i Sverige säljs på kredit. Knappast en köpsvag grupp. Lån handlar inte om att ha råd eller inte, det handlar om hur man vill planera sin privatekonomi.

-------
//Lövet
Transocean
+1. Dumt att tömma sparkontot för en bil. Min bil kostar 30 000 extra/ lån med fem års löptid. 6000 kr/år. Räntan är avdragsbar. Jag har säkert 10 kreditkort för olika syften, alla ger rabatt. Så länge man betalar räkningen i rätt tid löper inga extra kostnader. Per år sparar jag så ca 7000 kr. Billånet blir gratis.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om man har lån på sin fastighet så är balansräkningen ändå belånad. Om det sedan används till bil eller bostad är ju irrelevant i sammanhanget.

Ex
Tillgångar
2,5 mkr lägenhet
0,5mkr bil

Finansiering
1,5 mkr skulder
1,5 mkr eget kapital

Om man sedan har en obelånad bil eller inte, vad spelar det för roll?
Transocean
Tillbaka till den svarta bilen. Kanske kan man köpa den billigt och sen byta inredning på den om man inte behöver M-sport, PPK och annat?
Verdi
Lövet,
Maxa lånen för att köpa fonder och aktier, eller vad man nu gör istället med pengarna, är en högriskstrategi som kan gå lite hur som helst. Det får andra hålla på med.

Grelle,
Bolån är oftast mer fördelaktiga så om man kan så är det väl bättre att låna på bostaden istället för att låna på bilen? Att låna på _både_ bostad och bil kan man väl också göra, men då stiger risken...

Transocean,
Att byta inredning lär inte vara gratis och då krymper avståndet upp mot den blåa högst betänkligt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, jag skrev ju det. Att om man lånar på sin fastighet, om det sedan används till bil eller bostad, vad spelar det för roll om man inte rör sig på marginalen?

Om man lånar på bil och bostad stiger inte risken i sig, förutsatt att du inte lånar mer pengar... :)
ch
49
charmas
F32 435i XDrive M-sport -14 MPPK, MPE
coldhex, jag förstår inte hur du har hamnat i denna valsituation. Dom här två bilarna spelar inte i samma division. Vet du verkligen vad du vill ha för typ av bil?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har man ägt sin fastighet i minst fem år dvs varit med på någon form av uppgång eller cashat större delen av sitt boende så håller jag med om tänket. Soliditet är ju ett begrepp dvs den andel av dina totala tillgångar (hus, bil, båt, aktier/fonder, bankkonto etc) som ej består av lån. Nu glider vi ifrån ämnet som tråden startade men vad gör väl det? -detta är ju en intressant vinkling som du tog upp Grelle. Sen har vi belåningsgrad (samma sak fast tvärtom) är ju ett mer förekommande begrepp. vilken belåningsgrad känner ni er bekvämma med? 50% som i Grelles exempel eller 70% som är nån slags bolånebrytpunkt? Har du inga tillgångar alls är det ju såklart högre risk med lån.
Välj ingen tomhylsa om du är ute efter en 335. M-sport och skinn samt gärna Navi pro skall det sitta på en sådan - och skall du ha den länge så är det bättre att köpa rätt bil från början tycker jag.

Jag är en av de som nästan alltid köpt mina bilar på kredit - och det är jag väldigt glad över då börsen har gått som tåget och räntorna är låga.

Ett vettigt upplägg för trygghetsnarkomaner som jag själv är 25% kontant och resten på lån över 48-60mån. Då amorterar man minst lika mycket som bilen tappar i värde (precis som den också gör om man köper bilen kontant) - om någon olycka händer kan man alltid sälja bilen med vetskapen att man ändå har igen den ursprungliga kontantinsatsen och kan lösa lånet snabbt.
Tycker man detta är töntigt kan man också köra lägre kontantinsats men med restskuld som helst bör ligga under 50% efter tre år.

Mitt sätt att se på det iaf - men jag har aldrig ångrat mitt val och fått köra OK bilar på kuppen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.