AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.949

Problem med OBD2 uttag 318I E46 2002

Pj
18
Pjannesson
318I 2002
Hej.
Jag var o besiktigade min bil häromdagen o lite förvånansvärt gick den inte igenom pga att dom inte fick kontakt med bilens styrsystem och så noterar dom att halvljuset är för lågt. (bixenon)
Jag får samma fenomen när jag själv försöker och det har fungerat bra tidigare, har en felkodsläsare själv.
Bilen har nyligen varit på verkstad och dom har bytt hjullager bak, har läst någonstans att om nivågivarna till axlarna (höjdinställning av halvljuset) är trasiga kan det bli strul med obd2 kontakten, men hur vet man vilken isåfall?
Jag har pratat med verkstaden och dom har inte använt obd2 kontakten.
Detta har jag kollat:

Alla säkringar hela, alla stift på plats i kontakten
Testat med 2 läsare + bilprovningens.
Bilen justerar halvljuset när man slår till tändningen, även när givarna är urkopplade

Alla tips o ideer mottages gärna.
Med vänlig hälsning Per

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Trist problem, men som marin849 föreslog i den andra tråden försök att mäta.
Det ska vara 12V på pinne 1 konstant och vid pinne 16 när tändningen står i läge två annars fungerar troligtvis inte diagnosverktygen.
Här har du hur det är kopplat: Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Pj
18
Pjannesson
318I 2002
Bra länk.
Ska testa o mäta, läste i någon annan tråd (annat fel) att BMW själva brukar göra en Norsk reset på bilen innan dom börjar felsöka.
Ska testa båda senare.
Mvh Per
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja. Där skulle jag börja också.
Trodde nog du redan provat det ;-)

Mvh Ola

Pj
18
Pjannesson
318I 2002
Hej igen.
Nu är jag hemma igen o kollar på bilen. Jag har spänning på båda stiften precis som det ska vara.
Haft batteriet frånkopplat mer än ett dygn så det borde nollställt systemet om det vore ett problem.
Någon som har fler ideer?
Mvh Per
Pj
18
Pjannesson
318I 2002
Jag mäter 12Vdc på pin 1-16 full kontakt med chassit på både 4-5 och 8 till 10 Vdc mellan 5-7 boroende på om jag drar på tändning eller inte när tändningen varit i 30 sek ligger det stabilt på 10,5 Vdc
Tolkar det som att den lever. Men får ingen kontakt fortfarande.
Alla förslag mottages gärna.
Mvh Per
Pj
18
Pjannesson
318I 2002
FAN!!!!! Ibland vill man bara skjuta sig
Det här har varit ett stort huvudbry sista tiden, här är trångt i garaget o jag stressade runt bilen nyss drog smalbenet i den avtagbara dragkroken, svor och sen noterade jag att jag inte tagit bort biltemaadaptern från 12 till 6 poligt, tog ut den o nu funkar det klockrent.
Den låg o blockerade bussen hela tiden och naturligtvis därav det låga halvljuset.
Stort tack till er som hjälpt till. Imon ska jag besiktuga igen.

Mvh Per
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ha ha! Det viktigaste är att det löste sig! Skönt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.