|
|
|
|---|---|
Gee |
Tjena, Diffen på min 335i E93a verkar ha rasat efter att jag bytte olja i den nyligen, oljan köpte jag hos BMW till just min modell och dagen efter bytet började ett metalliskt klingande komma från bakvagnen och efter att ha hissat upp bilen märkte vi snabbt att det klonkar och hugger tag framförallt om man vrider hjulen åt olika håll. Någon annan med liknande erfarenheter? Några tips på folk i Skåne som är duktiga på just diffar för BMW? |
|
Är ju ingen märkvärdig diff från fabrik.. "vanlig" 75w-90 ska ju vara ok.. Har tidigare ägare monterat lamelldiff? Kom det in massa smuts, grus, ekorrar etc vid bytet pga av vårdslöshet eller smutsig utrustning? Du fick i rätt mängd olja vid bytet? Inget oljesöl som kan vittna om att den läckt olja och gått torr? // Jonas |
|
Gee |
Ja, det är vad jag kunde läsa mig till också, enligt BMW skulle den ha exakt en liter vilket är precis vad vi fick i och självklart utan smuts grus eller allmän vårdslöshet. Rätt mängd olja kom i, inga läckage och inga tecken på att den gått torr tidigare. All info jag har från tidigare ägare tyder på att det är original diff/bakväxel i bilen. |
|
Detta är ju ytterst märkligt. Hur länge har du ägt bilen? Tänker om tidigare ägare har upptäckt missljud, hällt i nån häxblandning så diffen iaf blev tyst och sedan sålde. Kan ju aldrig tänka mig att ett korrekt oljebyte skall få en slutväxel att haverera... // Jonas |
|
Gee |
Jag börjar bli en aning orolig att det du beskriver är just vad som hänt, då oljan jag plockade ut var betydligt tjockare, jag har bara haft bilen i 3 månader så risken är ju stor tyvärr. |
|
Om du tappar ur oljan nu, har den metallspån i sig? På min E46 reagerade jag på att det "burrade" (dvs ljudet av kuggar som kuggar i) när jag vred hjulen åt olika håll, men det är enligt verkstaden fullt normalt. |
|
|
Några framsteg? // Jonas |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Notera att ett metalliskt klingande ljud uppkom en dag efter bytet, så kan vi anta ungefär ca 25 km körning med den nya oljan? Att rasa en diff till nivån att det klonkar på bara 2500 meter endast med ett oljebyte är i princip uteslutet även om man råkar hälla i valolja - skulle väl isåfall vara om man helt glömde fylla på olja. Därför får man utgå ifrån att felet låg latent och det var en tillfällighet att det råkade visa sig dagen efter ett oljebyte. @Gee : Var det metallspån i oljan som tappades ur INNAN bytet? @Gee : Var det metallspåpn i oljan som tappades ur EFTER haveriet inträffade (som även WeX frågar om)? @Gee : Har ni tappat ur / undersökt differentialen EFTER haveriet? @Gee : Om oljan som tappas ur EFTER haveriet har metallspån i sig så är det ju en ganska tydlig indikation. @Gee : Om inte, så bör det inte vara alltför stora problem att demontera kåpan bak på diffen och göra en visuell inspektion (alternativt låta en kompetent verkstad ta sig en titt). Uhm? Varför har Gee ett rött kryss i ansiktet? |
@Gee : Hur gick det (se frågor i förra inlägget)? |
@Gee : Hur utvecklade det hela sig? |
| Trådskaparen har ett rött kryss över sig, betyder inte det att man är avregistrerad? | |
Jo, kan nog betyda det. Eller något annat fel/problem med kontot. Gissar på att helt enkelt var något strul med detta kontot och trådskaparen behövde skapa ett nytt konto. Nackdelen med det är ju att man inte får någon notifiering på sina gamla trådar. För man skapar ju inte tråd och ber om hjälp och sedan avregistrerar sig. |
@Gee (eller ditt nya användarnamn) : Hur gick ni vidare? Se tidigare inlägg, är ju en del frågor kring det hela. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.