|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
För 5 veckor sedan blev jag av med plåtarna, både fram och bak. Har en vit F11 med M paket. Polisanmälde först stölden sen såg jag att "min" bil passerat tullar för trängselskatter i Sthlm samma dag jag landade från en resa = omöjligt att det var jag. Nu har jag fått bilder och de visar en vit 5 serie utan M paket. Tyvärr visar det ju bara skyltarna - men jag polisanmälde direkt passagen när jag såg den. 5 veckor och NU kommer detta? Känns som att det kommer strula länge detta nu.. Kan polisen se mer av bilderna än jag får? | |
|
Knepigt läge, att få skyltarna stulna. Du har säkert samma reg.-nr. kvar, och tjuvarna kan leka med din bils nr., det är en tråkig sits, speciellt som dom verkar ha falskskyltat ett liknande fordon. Om du fått bilder, betyder det att dom inte riktigt tror dig, om stölden, eller??? Tullkamerorna tar väl bara en bild, som kan identifiera reg.numret, har svårt att tro att vinkeln ger vettiga bilder på föraren. Du borde väl kunna få ett nytt nummer, om det är belagt att skyltarna används på annat fordon!!? Men det kanske är en strulig process? em3 |
|
|
Tråkig sits! Vad jag förstår har du ett stort jobb framför dig. Det verkar vara så att du måste kolla varje räkning från Transportstyrelsen framöver och bestrida alla passager du inte gjort själv. Om du kan göra din "reklamation" i grupp per månad eller en för varje felaktig passage låter jag vara osagt men enklast är nog att ta kontakt med dom genast och berätta läget och få deras syn på hur du bäst går vidare. Tror inte det går att få ut bilder som visar föraren i bilen som låtsas vara du, syftet med kamerorna där är ju bara att få plåten och inget mer. Betänk att vi i Sverige månar om integriteten rätt hårt... På gott och ont då. Att få byta teg-nummer lär ska vara i princip omöjligt även i dessa situationer. Polisanmälan av stölden är eg ditt enda skydd mot kommande kostnader framöver. Räkna dock med att du kommer att få betala först och få tillbaka sen. Tyvärr finns ju även risken att dom tankar och skiter i att betala så du får nog dessvärre räkna med en del merjobb framöver :-( Niklas Fransosen |
|
|
Fascinerande och knäppt att någon orkar smyga runt stjäla registreringsskyltar i syfte att undkomma den trots allt ganska hanterbara kostnaden för trängselskatt (och eventuellt någon enstaka tankning). Parasiter. Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt. |
|
| Sälj bilen, Sverige är inte anpassat efter sådana här situationer. | |
|
Lol, det var dagens tips fårn coachen haha! "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Hur kollar man om nån stulit ens skyltar eller kör omkring med "kopior"? Blev stoppad häromdagen av en polis vilken frågade om jag fått mina skyltar stulna, vilket jag inte fått (de satt ju kvar på bilen). Verkade som om mitt reg nr var efterlyst på en stulen (?) bil då de kollade chassienr, tyckte de sade att nån bil från Belgien var efterlyst (?) så det första jag tänkte på då var...IS och terrordåden i Paris. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Skaffa personligt reg.nr.? Tråkig utgift men då kan du iaf påvisa att det garanterat inte är din bil som åker genom tullarna, sen finns det alltid en risk att samma person stjäl dina nya skyltar. |
|
@marin849: :D @Dawwe: Polisen kan se om dina skyltar har rapporterats som stulna någon gång i tiden. Även Transportstyrelsen kan det. Det loggas i Bilregistret precis som en efterlysning. @Westersund: Att köpa en personlig skylt löser ju inte problemet då den personliga skylten inte på ersätter det vanliga reg.numret. Bilen har ju kvar sitt reg.nr. men har, tillfälligt, en personlig skylt på. Så, trängselskatt kan ändå debiteras från passager gjorda av parasitbilen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Är du HELT säker på det? Bilen framförs ju med det tillfälliga reg.nr och det ursprungliga lär väl anses som "vilande". |
| Det vanliga numret är inte vilande. Du kan växla mellan personlig och vanlig precis när du vill. Minns en bekant som arbetade som livvakt som hyrde en mabibil och de ville absolut inte ha mabi regnummer på bilen då ordna mabi fram den vanliga skylten. | |
|
Jabbal det är inte bara trängselavgift & smitning från tankning. Du har ju alla p-böter & ev krångel med fortkörningar att förklara Håller med e34briliant nog enklast att sälja bilen, verkar ta lååååång tid att reda upp och nån måste ju betala under tiden dvs ägaren på plåtarna. På en ej betalad trängselavgift så ju direkt 500:- i tilläggsavgift osv... |
|
|
Kränger inte kärran för 1st passage a 20kr. Snackade med Skatteverket som beslutar, som tur är har ju inte parasiten M-paket på sin 5a. Kompletterat polisanmälan nr 2, så bara hoppas att polisen fångar denna. De får gärna stoppa mig 10ggn om de tar parasiten 11e. Men efter 2 gånger i tullarna så blir det markering varje gång bilen passerar, så hon sa att de då kommer jämföra bilden och allt löser sig av sig självt. Sen får vi se om P-böter och tankningar... |
|
|
"De" lägger ner stor möda vid att dölja sin riktiga identitet för att kunna parasitera ostört. Jag siktade nyligen en f.d. röd E34 som medelst 30 cm breda tejpremsor skiftat i kulör till knallblått. Allt var övertejpat, emblem, skarvar, dörrar, handtag, rost... Shit vad den såg nasty ut! Detta var kombinerat med tipex-ändrade regskyltar, en ändring som syntes på 10 meters håll då det var slarvigt gjort och hade fel vit nyans. Olika nummer fram och bak för att förvilla ännu mer (?). Ett O blir U på den ena och C på den andra. Lite "ärligare" då det är den egna skylten som ändrats men mer oärligt då det kanske blir två andra fordon som drabbas. |
|
|
Iggeman betalar man 20 lappen så blir det lite som om man "erkänner" & betalar man inte 20 lappen så kostar den många tusen lappar. Lite moment 22 Hur funkar det med "märkningen"? Stoppar dom räkningen eller får man den ändå? Hoppas du blir av med parasiten, borde vara skottpengar på dom |
|
|
Rätt åt parasiten att vara utan M-paket. ;) Känns som att bästa åtgärden är att inte lägga någon onödig energi alls utan bara lugnt klaga lite varje gång man får ett felaktigt krav. |
|
|
@marin849 - tror det är rätt väg att gå. Även om jag funderade på onda tankar igår så är det bara att åka med och se vad som sker. Sen polisanmäla så att boven förhoppningsvis åker dit samt att jag har något att luta mig emot. @phiiim - jag har såklart bestridit 20 lappen, men det kommer ta tid och innan dess måste jag betala för att sedan få tillbaka. Skulle aldrig erkänna något jag inte gjort. Nu är det strid. Måste få beslut och betala sen bestrida. Men efter två gånger så kommer det upp en blänkare när skyltarna har passerat. Så då godkänner de manuellt sen, där hoppas jag att det finns kunniga som ser skillnad på M och inte M. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
@Stephan - Bra att veta, även om jag tycker att det är lite ologiskt. |
|
Nu förstår jag om du inte vill outa ditt regnummer men det vore intressant att veta färg på bilen och kanske bokstäverna. Stockholm är stort men inte så stort chansen att man träffar på bilen i sthlm är inte omöjlig. |
|
|
Dra ett PM om ni ser en vit F11 utan M-paket och med kromade njurar som har regnummer FGZ-9XX! Alltid bra med fler ögon! |
|
|
Fy fan, Iggeman, kan man kanske sammanfatta!!! Stulen identitet, och myndigheterna står utan medel och makt. Det suger, hårt! Man har ju hört mycket om stulna skyltar för ett "one-off" job = tyngre kriminell handling. Men detta, och dessutom inte "safe", med personlig skylt, suger mer! Vi lydiga "svennar" får stå ut med mycket, och verkar inte ha så mycket att sätta emot, det blir att bevisa oskuld, tvärt emot grundprinciperna i vårt rättssystem!! Inte bra! Bra att du lyft frågan, tror många får sig en tankeställare. Men, vad göra, för att undvika dessa jobbiga och helt orättvisa situationer?? Om det blir mer,tror jag att det blir justeringar i bilregistrets rutiner, hoppas det, iaf....hjälper inte dig just nu,tyvärr... Lovar att jag ska hålla koll på reg-numret, såklart!!! em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.