|
|
|
|---|---|
| Kör inte jättemycket, kanske 1700 mil/år. Alltid landsväg. Forcerat tempo i BMW-stil förstås som standard. Vad drar egentligen tex en 435i x-Drive i praktiken vid normal körning i BMWstil, dvs säkra omkörningar och tempo kring 120-140, lite till på motorväg? (Kört prickfritt i 30 år f.ö) Min trimmade 330 xd drar kring 0,8 l/mil. Ingen snålvarg förstås men sörplar den 1,2 eller mer per mil är det på gränsen inte minst pga frekventa tankningar. Klarar man sig under litern? Fördelen med diesel är ju att man kan trycka på rätt bra utan att förbrukningen blir absurd. Läste tex att en chipad S4 (400 hk) kan dra i sig över 1,6 l/mil. Begagnatläget överfavoriserar diesel (dyrare) men så tenderar ju förbrukningen att deviera alltmer med mer motor. Tacksam för svar med inriktning mot förbrukningssiffror, avser vanliga 306 hkr motorn, årsmodell -13 och senare. | |
|
Jag tror du kan räkna med ca 0,9l/milen vid 120km/h och 1,0l/milen vid 140km/h. Sedan om du ska upp i farter norr om det så ökar det. Min bil drar ca 0,85l/milen i 120km/h. Men 4-serien är tyngre och x-drive kostar också en del soppa. Sen beror det på om du är duktig att hålla jämn fart eller inte... Pendlar du ständigt mellan 100-140km/h så ökar även förbrukningen. __________ Mvh Grelle |
|
|
Min 335i drar inte särskilt mycket. Jag pendlar mest i stadstrafik (mestadels utan köer), men där ligger det mellan 1,0 och 1,1. Jag bor i Uppsala och åker ibland till Stockholm. Då blir det motorväg med farthållaren på 135 km/h vilket brukar ge runt 0,8 l/mil. |
|
| OK, låter rimligt. Jag kör en form av power eco-driving med hög grundfart, långa avstånd och i princip ingen bromsning som funkar bra i gles trafik. Var bromsning är ett misslyckande. Nu diskuteras ju åtgärder mot dieselbilar som övergynnats i många länder, samtidigt som bensinarna känns rätt kalla på begmarknaden, mer så än vad förbrukningskillnaden motiverar. Kanske smart att utnyttja detta? | |
|
335/435i går snålt på landsväg/motorväg. Håller du jämn fart och är duktig på att rulla ut som du hävdar så skulle jag gissa på En förbrukning mellan 8-9 l/100 km om du kör mellan 120-140. Jag körde nyligen 5 mil lands/motorväg med varierad fart 90-130 och fick en snittförbrukning på 6,8. Snittfarten blev 108 km/h och körningen innehöll endast "klok" körning. Min personliga snittförbrukning ligger på 10,2 och då talar vi om all körning där sträckan oftast är 13 km. Kan säga att den är ganska törstig på kortkörning och om man använder effekten men överraskande snål på längre körning. |
|
| No offense, men om man köper en ny 435 kan väl knappast förbrukningen vara en stor ekonomisk fråga. Värdeminskningen är ju den stora frågan. Om bilen drar bränsle för några kronor mer per mil gör inte mycket på det stora hela taget. | |
|
Dm3, i sak har du en stor poäng givetvis, men det är trots allt aldrig kul att göda Saudiarabien, Putins Ryssland eller något annat otrevligt land som bensinen kommer från. Dessutom är det inte så roligt att åka och tanka bilen ofta. När jag bestämde mig för att beställa en 335i hade jag inte beaktat bensinförbrukningen över huvud taget, men det var ändå väldigt positivt att den visade sig vara förvånansvärt snål. |
|
|
Dm3 Jag tycker det helt klart är en befogad fråga, speciellt om man kör en del. Jag ligger och matar runt 4000 mil om året så varför slösa onödigt mycket stålar på soppa? Fråga till alla gällande nästan samma ämne: Jag har tidigare kört bortåt 14000 mil med väldigt trimmad manuell N54-motor. Snittade med min körning enligt datorn 0,92. Sneglar på en M4, som jag har förstått har typ likadan motor, fast bättre. Hur ligger den i förbrukning? Jag tyckte att min N54 var rätt snål i förhållande till effekten. Är M4 i närheten så är jag nöjd. |
|
|
Tillägg: Vet att S55 har större borr och mindre slag, men till vanlig pendling så borde det inte inverka speciellt mycket på förbrukning. |
|
| Hade ögonen på den vita fullutrustade 435i x-Drive med nypris på 720000 som gått 1300 mil (blocket, Hisingen, nyskick) som bjöds ut för 449000 med bla 20" svarta performancefälgar, minst sagt snygg bil. En resa kom emellan och nu är den såld tyvärr men det hade nog varit ett bra köp. Har ni sett 435d x-driven i Nyköping som saknar M-paket och taklucka, 3900 mil för 425000? Chipa den till 700 Nm så har man en verklig snökanon. Stora problemet här är färgen:BRUN. Ven köper en brun sportbil? Helfoliera? | |
|
Foliera är väl bortkastade pengar kan jag tycka verkar väl mer vettigt att ha lite is i magen och vänta ut en med rätt färg/spec i dina ögon. Brukar förövrigt dra öronen åt mig direkt när folk säljer folierade bilar mest för jag vill veta hur dom ser ut under och då är inte bilder före eller säljare som svär på sina liv att den är "mint condition" under värt mycket. |
|
|
Har lyckats kör min 435 ixa bensin på 0,59 Borås - Stockholm. då låste jag cruisern på 110. |
|
|
För två och ett halvt år sedan körde jag från Trollhättan till Uppsala, vilket är 39 mil, med en snittfart på 111 km/h, vilket krävde en tung högerfot. Trots det stannade förbrukningen på 0,79 l/mil, som är väldigt lågt med tanke på hur jag körde. Enligt färddatorn uppgick förbrukningen till 0,76 l/mil. Enligt bensinpumpen var alltså förbrukningen 0,79 l/mil. Eftersom det finns många fartkameror längs vägen och varierande hastighetsgränser krävdes det att jag låg på ordentligt, tog varje chans till omkörning och ständigt låg nära gränsen för körkortsindragning för att klara snitthastigheten på 111 km/h. Det var alltså ingen eco-driving. |
|
|
"power eco-driving med hög grundfart, långa avstånd och i princip ingen bromsning som funkar bra i gles trafik. Var bromsning är ett misslyckande." Passar perfekt för en 35i med modern växellåda som tillåter snåldrift i cruising-speed. Köp!! "Säkra omkörningar" (dvs roliga fullgas-omkörningar gissar jag) påverkar inte förbrukningen nåt speciellt, såvida man inte tvärbromsar efter varje omkörning. |
|
|
Jag har en s4 avant 2010 som har 400hk (programvara) den drar en liter blandad körning och runt 0.9 om man ligger på motorväg i 120-130. Om man får en sån att dra 1.6L/mil så kör man inte i konstant fart i alla fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.