AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.275

Förbrukning 530xD Touring F11

Ma
2
Masen70
530xD Touring M-Sport - 14
Hej

Vad har ni för erfarenhet av förbrukningen på en 530 xD Touring F11?

Jag är inne på min sjätte BMW nu och alla andra har, med mitt körsätt, i princip tangerat vad BMW uppger som förbrukning vid blandad körning.

Min nuvarande 530 ligger dock över 1 dl/mil högre än vad som uppges och jag har inte förändrat mitt körsätt så markant att det skulle kunna vara förklaringen. Till saken hör att motorn är M-performance optimerad till 286 HK om det kan påverka?

Vad har ni för erfarenhet av detta, både 530 i sig och med M-performance?

Tack på förhand,
Per
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Per.

Har också en 530xD med PPK.
Ligger också ca 1 dl/mil över det som BMW uppger.
Har provat att riktigt "snålköra" vid långkörning och kan då komma ner till ca 0,5 dl/mil över men extrem tråkkörning. Vid 1 dl/mil över är det roligare körning.
Även min förra 530xd (E61) låg över BMW:s värden men F11 går mycket snålare än E61 trots högre effekt.

/mården
Ligger runt 0.72-0.76. Ca 0.5dl snålare än min 530xD E60.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej på er.

Glömde säga att min blandade ligger kring 0,75 trots att jag gärna utnyttjar PPK delen så jag är helt nöjd med den förbrukningen. Närmar mig dags för min första service (3000 mil) och enligt bilen kommer det att bli kring 2800 mil så det är väl en indikation på hur jag har utnyttjat motorn.

/mården
Verdi
Har visserligen inte en 530 men väl en 330d xDrive med PPK. Jag ligger på 0,71 på färddatorn vilket antagligen är 0,74 i verkligheten (dvs 2dl mer än officiellt). Kör in till stan 15 km enkel med en hel del rödljus och skit. Är väl rätt blandad körning. Skulle tro att en 530xd skulle ligga strax under 0,8 för mig.

Om jag förstår dig rätt så ligger du på 0,67 liter/mil och det tycker jag du ska vara väldigt nöjd med. Att köra en modern diesel på uppgiven förbrukning är i princip omöjligt. De som kommer närmast har inte en blandad körcykel utan kör nog mest landsväg, det kan jag nästan garantera.
Ma
2
Masen70
530xD Touring M-Sport - 14
Som sagt mina tre senaste tangert vad BMW uppger blandad köring, vilket i mitt fall är 75 % landsväg (motorväg).

X5 skall dra 1,29 blandad och jag åkte på 1,25
525 xd skall dra 0,7 och jag låg på 0,72
530 xd skall som sagt dra 0.6 och jag ligger på ca 0,73-0,75. Jag har inte hunnit tanka den så många gånger än.

Förbrukingen i sig är inget problem, jag har ju valt en 530 före en 520 av någon anledning men jag tycker bara att den ligger lite långt ifrån jämfört med tidigare erfarenhet. Därav om det är ett generellt 530 "problem" eller relaterat till PPK?
Verdi
Det är inget problem för 530d eller PPK. Problemet är nog ännu värre på 520d. Jag skulle säga att alla nya bilar drar betydligt mer i verkligheten än de officiella siffrorna.

Du ligger nog snarare ovanligt nära de officiella siffrorna.

535d LCI: 7,62 liter/100 km Länk

530d LCI: 7,85 liter/100 km Länk

525d LCI: 7,84 liter/100 km Länk

520d LCI: 7,13 liter/100 km. Länk

Med andra ord spelar det ingen större roll för förbrukningen vilken dieselmotor man har.
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Stäng av AC, radio och värme. Kallstarta aldrig bilen. Kör inte fortarare än 70 km/h annat än ett par gånger i månaden. Accelera inte snabbare än 0-50 km/h på 22 sekunder.

Vips, där har du listan på hur BMW har kommit fram till sina siffror. Är det så du brukar köra? ;-)

-------
//Lövet
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
För övrigt är det sjukt liten skillnad i verklig körning i Verdis lista ovan. Visar ju ytterligare vilken pappersprodukt downsizing är. Stämmer väl överens med hur jag själv upplevt skillnader i förbrukning - det skiljer oerhört lite i verklig körning Exempelvis ägde jag en Opel Insignia Ecoflex ett tag, en riktig surhink till bil men snål skulle den ju vara. Drog i verkligheten 0,65 lit/mil. Innan dess ägde jag en V60 D5 AWD Aut, den drog 0,77 lit/mil. Avlöste sedan Opeln med en V60 D3 Aut som drog 0,74 lit/mil. Att ge upp 50% effekt och automatlåda gav alltså en dryg dl skillnad per mil. Småpotatis i det ekonomiska sammanhanget.

-------
//Lövet
Verdi
Glöm inte att byta till de smalaste däcken som är tillåtna och sätt de på de mest aerodynamiska fälgarna.

Tror även de tejpar igen springor och annat på karossen för att minska luftmotståndet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.