AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.226

BMW 120i - 05 tar MYCKET olja

Sida 3 av 3
Tr
23
Troctex
120i -05
Det är säkert något mer fel som ligger bakom än fast koksade kolvringar.
Men jag har inte läst att någon har problem med Vevhusventelationen på en n46 motor och BMW ville ha nästan 5000kr för byte av det.

N46 motorn har heller ingen oljesticka så man får förlita sig på oljenivån i displayen.

Jag har iallafall kört ca 60mil nu och bilen ryker mycket mindre än tidigare och oljenivån visar fortfarande full!

Om jag hade kört 60mil innan så skulle jag redan behövt fylla på 1L olja minst!

Denna metod kosta mig 4-5 st 400ml WD burkar och några dagar i tid så det är ju relativt billigt och enkelt.
Jag har inte läst om att någon med en B20 motor har haft problem med sin vv heller ;)
Mao,det är inte motor koden som avgör funktionen av vv - enheten, detta avgörs av service intervallet !
Är tämligen övertygad att en B20 kletat igen vv om oljeintervallet varit 5-7000 mil mellan tillfällena ;)

Blir än mer övertygad då olje sticka saknas !!
Finns inga möjligheter för ett övertryck att ta den vägen då alltså !!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Troctex : Hur har det utvecklat sig? Drar den mer, mindre eller lika mycket nu? Eller har ni kanske till och med lyckats hitta orsaken?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag gjorde en wd behandling på fruns 520 för ett antal år sedan och den höll sig länge dock nu i år börja den dra i sig olja igen.
För info så var kompet bra och avgasvärden klockrena fast den drog olja.jag kollade detta flera gånger under åren då jag har egen 4gasmätare.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@trucker : Av ren nyfikenhet, vilka gaser är det som det märks mest på när en motor har överdriven mängd olja i förbränningen?

Satt just och klurade på det i en annan tråd här på forumet nämligen.
Min gissning var att det märks mest på HC, men kanske även lite på CO också.

En fyrgasmätare mäter väl CO, CO2, HC och O2 - eller hur var det nu?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag kan plocka ut lite text från manualen,men detta med avgaser är tusan inte lätt.Jag får snabbkolla innan man ska börja ta nån djupare analys på en bråkig bil:)
Men visst är det att så att HC och CO dras med när det eldar olja,Men dagens kattar är otroligt bra att bränna av detta,om den är frisk.Otroligt nog klarar katten denna oljeförbrukning under lång tid.

Kolväten

Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden.

Kolmonoxid

CO bildas när syret inte räcker till under förbränningen. Höga kolmonoxidnivåer (mätt i procent av avgaserna) kan förorsakas av för fet blandning, lågt tomgångvarv, felaktig flottörnivå, igensatt luftfilter, dåligt fungerande PCV-ventil eller felaktigt inställd förgasning eller insprutning. Låga syrgasnivåer tyder på att det finns mer bränsle än som kan förbrukas med det syre som är tillgängligt. Detta kan kallas syrebrist. Lösningen är att minska mängden bränsle.

Koldioxid

CO2 (mätt i procent av avgaserna) är en viktig ledtråd för att ställa diagnos på hur effektiv förbränningsprocessen är. Kolmonoxid (en del kol på en del syre) blir resultatet om det finns för litet syre vid förbränningsprocessen. Koldioxid (en del kol, två delar syre) blir resultatet vid en mer effektiv förbränning. Ju större andel CO2 i avgaserna, desto effektivare arbetar motorn. Ett värde på 13-15% ansesidealiskt, med CO och HC på eller nära noll och syrgas inom 1-3%.

Syrgas

O2 (mätt i procent) visar hur väl inställd förgasaren är. Om syrgasinnehållet mäts då luft/bränsleförhållandet ändras från fet till mager, eller från mager till fet, visar ett hopp i värderna på åtminstonde 0,5% vid den punkt där övergången sker mellan fet och mager. O2-mätning kan också användas för att upptäcka vacuumläckor och tändningsproblem som ger upphov till misständning samt felaktiga provvärden på grund av att avgasgivaren inte är korrekt insatt och/eller att avgassystemet läcker. Syrgasvärden på 1,5% eller mindre anses idealiska med HC och CO på eller nära noll och CO2 inom 13-15%.

Kväveoxider

Ungefär 80% av luften vi andas består av kväve (N), övriga ca 20% är syre. En förbränningsmotor förbrukar syrgas (O2) när den går och släpper ut kvävetsom avgaser. Kväveoxider (NOx) bildas när förbränningstemperaturen överstiger 1370oC. Även om NOx-föreningarna inte direkt påverkar motorns gång, förorsakar de under vissa atmosfäriska förhållanden smog tillsammans med oförbränt bränsle (HC). Det är av detta skäl som NOx (mätt i gram per kilometer) används när en bil skall typgodkännas.

En del av lösningen när det gäller att hålla NOx under kontroll har varit en anordning som kallas EGR-ventil (för avgasrecirkulation) för att sänka förbränningstemperaturen genom att recirkulera avgaserna tillbaka till förbränningskammaren. Mekanikern/teknikern kan inte göra mycket för att styra utsläppen annat än att se till att motorn och EGR-ventilen (om sådan finns) fungerar som de skall.

Katalysator

En katalytisk renare är en anordning som liknar en ljuddämpare och sitter i avgassystemet mellan grenröret och ljuddämparen. Den består av en kammare där en kemisk reaktion äger rum för att förvandla giftiga och skadliga gaser till mindre skadliga. Vanligast förekommande är en trevägskatalysator som förvandlar cirka 90% av CO, HC och NOx från motorn till C=2, N (kväve) och H2O (vatten).

En typisk katalytisk renare består av ett ytterskikt av rostfritt stål med keramiska material inuti, formade som en vaxkaka. Från början är materialet täckt av ett tunnt skikt av aluminiumoxid, vilket gör att materialets area ökar till ungefär tre fotbolls- planers storlek. Sedan täcks ytan med en liten mängd (2/3 gram) av ädelmetallerna platina och rodium. Platina påskyndar oxideringen av CO och HC, medan rodium reducerar NOx.

En katalysator arbetar bara på maxeffekt om bränsleblandningens luft/bränsleförhållande ligger på den stochiometriska punkten (14.7:1) och katalysatorns arbetstemperatur ligger mellan 400 och 800 grader. Vid temperaturer under 300 grader fungerar inte katalysatorn och vid temperaturer mellan 800 och 1000 grader bryts ädelmetallerna ner. Över 1000 grader förstörs katalysatorn snabbt. En svår motorstörning som en misständning kan få temperaturen att stiga upp till 1400 grader, vilket får substratmaterialet att smälta. Blyad bensin och för mycket restolja kan också skada katalysatorn.

För att hålla rätt styrka på blandningen (AFR) har de flesta bilar med katalytisk avgasrening elektronisk bränsleinsprutning eller elektronisk förgasarkontroll. Dessa system kan vara av typ "Open loop" där tonvikten ligger på en korrekt inställd och underhållen motor eller "Closed loop", som använder en Lambda-sensor för att förse den elektroniska styrenheten (ECU) med uppgifter för att hålla ett korrekt luft/bränsleförhållande. De flesta fordon använder elektronisk bränsle- insprutning med "Closed loop".

Lambda

Lambda är en siffra som på ett enkelt sätt visar hur mycket luft som finns i den förbrända bränsleblandningen. När Lambda är lika med ett (1,00) betyder detta att luften precis räcker för att bränslet skall förbrännas helt och att det inte finns något syreöverskott. Alla värden över 1,00 visar ett överskott av luft (mager blandning) och ett värde under 1,00 visar att luften inte räcker till (fet blandning). Lambda är direkt relaterat till luft/bränsleförhållandet med idealiskt AFR (14.7:1) vid Lambda 1,00.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

WD 4 metoden låter intressant, kan någon berätta hur man går till väga?

Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

40

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Läs denna tråd, Länk
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

super.. Tack

Jag köpte nyligen en 120iA - 04 på bilfirma som efter en stund visade detta fenomen, en liter olja försvann på en körd tank cirka 60 mil. Inga läckage syntes och efter "felsökning" varav en vän åkte bakom mig så gick det att konstatera att bilen blårykte, "puffade" sporadiskt. Efter en tid tändes motorlampan med felkod på för höga avgasvärden.

Bilen hade då gått 13300mil, hade en tidigare brukare senaste 10 åren och alltid servad enligt intervall på auktoriserad BMW verkstad.

Någon exakt orsak till vad som hänt med den gamla motorn angavs aldrig men den dömdes ut och ersattes med en helt nyrenoverad motor samt byte av lambdasonder och katalysator.

Kostnad för mig vart 12000kr för den renoverade motorn då någon lämplig ersättningsmotor med liknande miltal ej fanns att tillgå.

Hoppas ni slipper denna erfarenhet.

Med vänlig hälsning Robin
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tråkigt att höra, Gregermeister. Man går ju att hoppas att sådant inte ska hända en normalservad bil (utan det där ska ju vara "reserverat" för bilar och motorer som har missköts rejält).

Men kostnanden för den nyrenoverade motorn - menade du inte 120 000 SEK istället för 12 000? Fast det är heller inte rimligt.

@Gregermeister : Varken 12 000 eller 120 000 SEK är rimligt, så vad kostade vad egentligen?

Om vi säger såhär, man får INTE en N46-motor inköpt och helrenoverad åt sig samt motorbyte gjort för 12 000 SEK! :-)
Nej det var en tråkig upplevelse men man var tacksam att bilen köptes på firma. För förtydligande: Kostnaden för mig som kund utöver bilens inköpspris blev 12000kr eftersom det räknas som att bilen är '' väsentligt förbättrad'' gentemot samma bil med en motor som gått 13300mil. Hade man satt i en ersättningsmotor som är det normala förfarandet hade det blivit kostnadsfritt för min del. Kostnaden för själva motorn samt arbete har jag inte tillgänglig just nu men jag vill minnas att det handlade om cirka 70000kr för bilhandlare. Man får även plussa på kostnaden för ny katalysator för den fick bytas strax efter motorbytet utfördes som ett följdfel från första motorn.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, tack för förtydligandet Gregermeister!

Ja, usch... Tänk dig om det hade varit ett vanligt privatbilsköp för en mer vardaglig och "normalbilintresserad" Svensson. Problemet hade väl upptäckts vid besiktningen typ ett halvår senare eller så. Och inte en försäkring i världen hade täckt en -04 med 13 000 mil... Då hade man stått där...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Troctex : Hur har det utvecklat sig? Drar den mer, mindre eller lika mycket nu? Eller har ni kanske till och med lyckats hitta orsaken?

Själv så lovade jag att mäta ventilhusvakuum på mer motorer. Jag mätte ju tidigare på B5254S, men där kunde jag bara se mer eller mindre atmosfärstryck (dvs inget över- eller undertryck).

Provade idag på min M30-motor. Samma där, på tomgång var det mer eller mindre atmosfärstryck. När jag varvade upp mot 3000-4000 rpm kunde man se nålen göra en mikroskopisk rörelse mot undertrycksskalan men jag skulle vilja säga att det är inom mätfelstoleranser och klassa det som atmosfärstryck (dvs inget över- eller underrtyck) även vid förhöjt varvtal.

Gjorde även Le Budget varianten där man tar bort oljestickan och nyper till en latexhandske över oljesticksröret :-)

Jag skulle nog vilja säga att så länge man inte har något märkbart övertryck så ska man inte vara orolig (men om man har mätbart eller märkbart övertryck så skulle jag vilja säga att något är fel).

Now THIS is blowby! :-) Här behövs inget överkänsligt mätinstrument :-)

Tr
23
Troctex
120i -05
Hej igen, efter många besök på BMWs verkstad och 30.000kr fattigare efter alla reprationer, så kom BMW fram till att motorbyte var enda alternativet.
Jag fick aldrig någon exakt prisuppgift men ca 50.000-70.000kr trodde dem.

Jag prata med min förskring och tyvärr så var bilen mer än 8år gammal (2005)
Och hade gått ca 13900Mil när detta hände.
Inget gick på försäkringen så istället för att lägga ut yttligare pengar för ett motorbyte så sålde jag bilen väldigt billigt med (käntfel)eller vad man säger.

Jag hade tvist med bilsäljaren, BMW och var en dålig stämning med försäkringsbolaget så hela denna härva var väldigt tid/energikrävande.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket tråkigt att höra :-(

Jag hade dock gärna vilja ha fått en mer detaljerad förklaring från BMW's verkstad än "motorbyte enda alternativet". Gärna vilka delar som var misstänkta och vilka delar som var friade från misstankar (oavsett rekommendation).

BMW-verkstaden gav alltså inga fler detaljer om vad de felsökt (och inte felsökt) utan bara "byt motor"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.