AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.216

BMW 120i - 05 tar MYCKET olja

Sida 2 av 3
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

Nej den är mest för packningar och tätningar, för oljeringar finns nog andra knep som diesel eller invändig motor tvätt, annars riva isär är väl sista utvägen.

Mycket sånt här är pga dålig olja och framför allt lååånga bytesintervaller.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, då var det som jag misstänkte!

Ja, de långa bytesintervallen är ingen höjdare för motorns välbefinnande, särskilt inte i kombination med vårt klimat och "oäkta syntetisk olja" (hydrocrackade mineraloljor som säljs som "syntetiska").

De äkta syntetiska PAO- och esteroljorna har generellt bättre livslängd (och prestanda).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Peter And : N46-motorn är relativt sett en problemfri konstruktion.
Det är N43-motorn du tänker på.

Vi vet ju att den inte läcker olja externt => kvarstår internt läckage.
Vi vet faktiskt inget om avgasvärdena, bilen har inte besiktigats efter problemet uppstod.
Hade kolvringarna varit problemt hade det märkts på kompvärdena.

Seal Saver ska inte användas. Vi har inget externt läckage.
Medlet är precis som du säger endast gjort för att mjuka och svälla upp tätningar av gummi.

@JohanB : Jo, jag vet att det är så innerst inne. Bara mitt sätt att uttrycka det :-)

Egentligen så är det så att det är ändrade företagsklimatet och vår inställning som driver fram detta.

Det finns gott om duktiga personer där ute på alla möjliga olika verkstäder, de som redan kan eller de som vill lära sig! Inget snack om den saken.

Men... Det är ruggigt dyrt att träna upp personal och bygga upp erfarenhet. Dessutom kommer du alltid ha risken att anställda slutar och du förlorar därmed din kompetens (vilket gör att du alltid måste bygga upp kontinuerligt för att inte sätta dig i en utsatt position).
Ovanpå detta måste personalen vidareutbildas kontinuerligt i de olika system samt även verktygen - och båda blir mer och mer komplicerade samt mångfalden större.

När trenden med partswapping växer så måste i princip de flesta andra hänga på för att kunna vara konkurrenskraftiga. Det är billigare/enklare att ha en lägre utbildningsnivå som kan ta hand om merparten av ärenden. Även om man vill fortbilda sig så är det inte alltid den möjligheten finns, samt att man faktiskt är anställd av företaget och kan inte börja utföra jobb efter ens eget tycke och smak.

Vi konsumenter accepterar snällt detta beteende och betalar del efter del, oftast försöker vi teckna ett par nya försäkringar som täcker större delen av olika typer av felärenden som drar iväg när man byter delar (exempelvis en feldiagnos på trasig vattenpump/termostat på en 335d kostar tydligen 15KSEK - sen visar det sig kanske att det var kylaren som behövde bytas vilket jag gissar kostar ca 8000 SEK - men detta betalar vi konsumenter glatt).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom på en typ av ingenjör / Mythbuster (if it's worth doing, it's worth overdoing) klassad idé - samla ihop några olika oljepåfyllnadslock och sätta dit en nippel som jag sedan kan koppla in min vakuummätare till :-)

Och sen mäta vakuumet i ventilhuset på lite olika motorer :-)

Yes, jag vet att det finns enklare sätt (ta loss lämplig slang tex) - men det är fräckare med oljelock med inbyggd snabbkoppling :-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Verkställ!
Såna ideer gillas.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Tr
23
Troctex
120i -05
Men BMW ville inte felsöka bilen
Å det känns lite skumt.
För jag hade en tid den 4 december för felsökning hos deras bästa mekaniker.
BMW ringde den 3 dec och sa att de tror att de vet vad som är felet.
Han på telefon sa att de precis har haft en liknande (inte likadan) bil med samma problem som de byte Vevhusventelationen på.
Så han trodde att det var likadant fel på min bil för det var den årstiden nu.
Så BMW ville avboka min felsökning den 4 dec för dom tyckte den var onödig.

De kunde inte dra av priset som jag betala för vakuumpumps renoveringen ca 2000kr fast det inte var felet.
Fick iallafall 10% rabatt på jobbet.

Kylarvätskan är i bra nivå
Och det luktar inte bensin i expasionkärlet.

Finns inga spår av någon olja alls, varken på motorn eller på plasten och det är i nuläget 5L jag har fyllt på efter ca 200mil då Kamkedjebytet var.

Finns det några andra ställen jag kan kolla avgasvärderna på än besiktningen och få en 2a?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad bra, om BMW avbokade felsökningen och är säkra så begär du att få följande avtal:
"Om byte av vehusventilation löser problemet, då betalar jag. Annars betalar ni."

5 liter på 200 mil är mycket, är ju 1 liter på 40 mil. Det är mycket...
Nu har du väl elektronisk nivågivare och den får vi anta fungera, för 5 liter för mycket skulle ha märkts...

Jadå, de flesta besiktningsföretag erbjuder ju sina tjänster som separata tjänster från själva besiktningstjänsten.

Fast någon 2:a får du inte!
Det är ingen obligatorisk besiktning som görs :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, nu överdrev jag säkert igen.

"De flesta" var väl kanske att ta i.

Men Opus Bilprovning erbjuder iallafall "Opus Miljötest" för 120 SEK
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Off-topic, men vispade ihop en ventilhusvakuummätare lite snabbt.

Blev ingen snabbkopplingsvariant deluxe, det fanns helt enkelt inte utrymme mellan nitarna för någon större slang. Så jag borrade ett ca 11 mm stort hål och satte dit ett genomföringsskydd och använde en vanlig 4 mm vakuumslang med ett skarvrör i andra änden (för någorlunda enkelt inkoppling av lämplig apparat).
Länk
Länk

Fungerar dock alldeles utmärkt och är helt tät!

Nu råkade det bli en Volvo-version, för det var vad jag hade tillgängligt som "offer" samt att det är vad jag kan testa på i nuläget.

Iallafall, slängde dit mätapparaturen på en Volvo B5254S motor (den har mig veterligen väldigt lik vevhusventilationskonstruktion som M5x- och N46-motorerna).

Till min förvåning så gav den inte det minsta lilla utslag - varken med helt genomkall motor (+6 grader C) eller helt genomvarm motor. Detta var dock på tomgångsvarvtal (850 rpm) - ska nog prova med högre varvtal också.

(Yes, jag dubbelkollade att instrumentet fungerade samt att det inte är något stopp någonstans i slangen samt att allt är helt tätt).

Kommer längre fram att prova även på M20- och M30-motorerna. Men dessa har en annorlunda vevhusventilation då dessa byggdes när män var män och man byggde vevhusventilation som inte havererade efter en svensk vinter.

Ännu längre fram blir det test på N46-motorn (men det blir först framåt vår/sommar).
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Troctex : Såhär en vecka efter bilen lämnats in till BMW-versktaden, löste byte av vevhusventilation ditt problem?

Vad kostade delarna? Vad kostade arbetet?
Vilka delar byttes?
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

bmw-slangen

ser du har en 120 och du menar du har inga problem med förbrukning av olja?

Har en på jobbet som har en som inte gått 10 000 mil än drar mycket mer olja än normalt, Grabbens 320-05 dra mycket olja och rycker blått vid start, slog i seal Saver vilket efter ett tag reducerade oljeförbrukningen radikalt. Jag personligen är emot tillsatser i oljan, men när det gått så långt att bilen drar olja i mängder ändå, då kan man lika bra chansa för att göra situationen bättre vilket det blev.

Tr
23
Troctex
120i -05
Jag har inte fått någon tid hos BMW än så Vevhusventelationen är inte byt.
De tider de har erbjudit har jag varit upptagen men ska byta så fort som möjligt å sedan berätta hur resultatet blev.

Om det inte blir bättre med ett Vevhusventelations byte.
Så är jag lite nyfiken på att testa seal Saver det Peter and prata om.
Hur mycket är radikalt och efter hur lång tid med seal saver blir det bättre?
Är det nåt som kan slita på motorn om man testar det?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Peter And : Helt rätt, har en 120i med N46-motorn.

===> Kort Svar <===
Nej, inga problem. 1 liter på 1735 mil på senaste mätningen.

===> Långt Svar <===

Bra fråga angående oljeförbrukningen, det var bara för ett tag sen som jag fick en faktiskt siffra på det.

Den har varit inne på garantireparation för oljetråg, därefter gjordes ett oljebyte i halvlek och nu för någon månad sen gjordes ett oljebyte enligt serviceintervall.

Precis innan det var dags för olljebyte fick jag en påminnelse att fylla på olja. Så 1 liter olja fylldes på och den var tillbaka på max nivå.

Nu får vi hoppas att motorn håller sig frisk och tät även i framtiden! Historiskt beteende är ingen garanti för framtida beteende, som de brukar säga om värdepapper :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Troctex & Peter And : Seal Saver (och liknande produkter som Omega 917 - ni kanske menar den men tänk på att det finns massor av andra produkter som heter Seal Saver men bara en 917) fungerar fint på de användningsområden som den är designad för.

Men man *MÅSTE* skilja mellan oljeläckage och oljeläckage. Se min förklaring ovan hur dessa proukter fungerar.

Om oljeläckaget är pga en gummitätning i en packbox som gått varm eller har fysiska skador så hjälper inte denna typen av produkt.

Om oljeläckaget är pga en sönderärgad tätningsring i aluminium så hjälper inte denna produkt heller.

Om oljeläckaget är pga fastkoksade kolvringar hjälper inte denna produkt heller.

Men har man "rätt" typ av läckage samt att packningen är gjord i ett sådant material som reagerar enligt önskemål på de tillsatser i dessa produkter, då finns det en möjlighet att ett läckage minskar eller avtar avsevärt.

Jag är generellt emot tillsatser i oljan, men Omega 917 är nog det enda undantaget som jag skulle tänka mig. Men då ska det verkligen vara sista utvägen och man ska ha undersökt att det inte är något annat bakomliggande fel.

I Peter And's fall så kan det ha varit att tex ventiltätningarna var dåliga och produkten mjukade upp dessa och därigenom tätade de bättre och därmed försvann den blåa oljeröken och oljeförbrukningen sjönk.

Men i Troctex fall så är typ 1 liter / 10 mil så absurt mycket att det bör utredas var all den olja tar vägen.
Om den förbränns borde katalysatorerna vara totalförstörda innan Julafton och bilen kan lätt misstas för en Saab 2-taktare där inne i Lützen-dimman när den kör omkring!
Om det läcker ut någonstans borde det se för jäkligt ut (någonstans).

Fast ibland är det lätt att hitta ett oljeläckage :-)

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@ Troctex : Oj sorry, missuppfattade dig där - det var bara felsökningen som du hade fått en tid bokat (läste lite fel där).

Har du hunnit göra en avgaskontroll (tex Opus Miljötest för 120 SEK)?
Pe
179
Peter And
BMW 525D F11 2011

jag har full koll på dom produkternas verkningsgrad, som jag sa är jag egentligen emot hokus pokus tillsatser, men kan köpa att det kan mjuka upp tätningarna och få en liten effekt av det.

Tr
23
Troctex
120i -05
Hej igen, jag har inte bytt Vevhusventelationen för jag tror inte det är felet och jag har heller inte gjort ett avgastest.
Men en sak jag har gjort är WD40 metoden.
WD40 metoden verkar ha sänkt oljeförbrukningen men har inte kört tillräckligt många mil än för att vara helt säker och kunna avgöra om det var boven till den höga oljeförbrukningen.
Jag körde med WD40 metoden från Fredageftermiddag - onsdageftermiddag.
I början så ran WD40n igenom cylinder 2 på 2-3timmar bara och mot slutet tog det säkert 20timmar så något positivt måste ha hänt.

Jag återkommer med mer info när jag kört lite mer.
Tr
23
Troctex
120i -05
Oj Tisdageftermiddag ska det stå istället för onsdag
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Men om vi nu antar att kolvringarna i flera cylindrar läckte som ett såll - hur i hela ***piiiiip*** kunde ni få ett helt acceptabelt komptest?

Ni fick väl (12.0)(12.1)(11.8)(12.0). Nu vet jag inte specen på en N46, men det brukar ligga runt 12-13 bar.

Med fastkoksade kolvringar så borde ju komptestet få sämre värden.

Om inte kompprovet visar det så borde det ju ha pyst/väst något rejält om man gjorde ett leakdown-test.

Å andra sidan funderar jag på hur det blir om bara nedersta oljeringen koksar fast. Då borde man ju få helt ok kompvärden (och inga problem med leakdown) men kan ändåså få lite problem med oljeförbrukningen.

Skulle vara intressant att höra från alla med fastkoksade kolvringar ***vilka*** kolvringar som koksat fast.

Men allvarligt - även om man så kör helt UTAN oljeringar så kommer man ändåså inte upp i den enorma förbrukningen på 1 liter på 30 mil som trådskaparen har :-)

Så det måste vara något mer än bara lite halvtröga kolvringar ju!
Skulle satsa på ett VV-byte trots allt !! (lär ju inträffa ändå om det inte gjort detta redan !! )
Att "chansa" på andra orsaker är att riskera mer än förlora på ett VV-byte anser jag personligen.

Precis som "slangen" skriver är sannolikheten med kolvringar resp oljeringen väldigt låga då komptest visar på annat !
1 lit/ 30 mil påvisar att oljan tryckts ut ur motorn,troligen den större mängden genom motorn/avgassystemet.

Borde kännas om det fläktar i röret till oljestickan genom att dra upp oljestickan med motorn igång och låta någon varava upp motorn till 2000 rpm typ.

På "Jagrullar-forumet" (Volvo) beskriver man ett sk "ballong-test" över röret till oljestickan.
Om den blir uppblåst = övertryck.
Den ska vara neutral mao.
Kan va lite svårt att fästa ballongen på en Bmw motor dock?

Men oavsett borde det kännas om det blåser ur oljestickans rör !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.