|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, En lång historia kort. Jag lämnade in min 120i för kamkedjebyte på BMW. Efter bytet så går bilen jätte fint och tyst, jämn tomgång och inga konstiga ljud. Efter några mil märker jag att bilen börjat ta olja ca 1L/30mil. Jag tycker personligen att bilen ryker mer än vanligt fast i omgångar, både när den är varm och kall. Jag slog en signal till BMW och de ville göra en felsökning. De kom fram till att det var vakuumpumpen som läckte så efter felet var åtgärdat så tog bilen fortfarande lika mycket olja. Jag har tappat förtroendet för BMW så jag gjorde ett olja och filter byte fast BMW hade gjort det i samband med kamkedjebytet. Oljan som kom ut var brunaktig och väldigt rinig fast bilen inte var varm. Bilen tar inte vatten och Oljefiltret som bmw hade bytt till var ett likadant som jag beställt från oljemagasinet. Använder inte BMW original filter? Nu när jag bytt till en 5w40 castrol olja så kommer jag ca75mil/1L olja. Men det är fortfarande för högoljeförbrukning. Jag ringer BMW igen och säger att bilen fortfarande tar olja så nu vill de byta Vevhusventelationen utan att ens felsöka bilen. Vad kan felet vara? Bilen har inte tagit någon olja innan kamkedjebytet och vi gjorde ett kompprov när Kamkedjan hade kuggat och det vissa bra ca 12.0 12.1 11.8 12.0. Om ventiltättnigarna är dåliga ska inte bilen gå sämre på tomgång då? Tacksam för svar Mvh Alex | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW har troligtvis använt BMW original filter. Såhär ser BMW original filter ut Länk Länk Det är alltså ett Mahle-filter som stämplats med BMW logga och BMW artikelnummer. Och det från Oljemagasinet är också ett Mahle - så det är helt naturligt att de ser likadana ut (förutom isåfall att det från Oljemagasinet inte har stämpel och artikelnummer). Har du en bild på det oljefilter som satt i när du gjorde ditt byte (gärna då på kanterna där siffrorna står)? Har du en bild på oljefiltret som du köpte från Oljemagasinet (gärna då kanterna där siffrorna står)? Visst brukar vakuumpumpen läcka lite olja på dessa motorer - men det är inga enorma mängder vi pratar om. Inte som konsumerar 1 liter / 30 mil. Färgen och konsistensen på oljan var dock något oroväckande. Visst är vevhusventilationen en misstänkt, speciellt så här års och speciellt om du mest kör korta sträckor med bilen. Men mig veterligen är inte dessa motorer lika drabbade som M5x-motorerna. Men man byter inte vevhusventilation utan en enklare felsökning först. Dåliga ventiltätningar brukar i regel visa sig som blå rök bakom bilen när du motorbromsar. Du säger att bilen ryker mer än vanligt i omgångar. Det kan ryka från många ställen och med många olika färger, kan du förtydliga lite? Är det bränd oljelukt du känner då och då? Kan det vara så enkelt att du har ett ganska stort oljeläckage? Hur ser det ut runomkring och undertill på motorn med avseende på oljeläckage? |
|
Jag har sparat filtret som BMW satt i så ska bara ta nåt kort. Har ingen bild på filtret från oljemagasinet. Bilen ryker ur slutröret och det är tjock vitrök stundtals, oftast när jag står på tomgång med varm/kall bil. men kan inte förknippa röken med att jag motorbromsar eller gaspådrag. Har hissat upp bilen och kollat under och i motorutrymmet, hittar inget läckage och bilen är helt torr från olja. Tycker det kan lukta lite ibland när jag har kört bilen och stannar och går ut men inget i kupén. Har ca 1.3mil enkel till jobbet. Har nu fyllt på med 1L 5w50 Biltema olja och dagen efter så tyckte jag bilen börja låta lite annorlunda (gå tyngre på lågavarv och gnissla lite) kan det ha med oljan att göra? Skulle man kunna testa med en 10W 60 castrol olja som är gjord för M modeller? Bara för att få ner förbrukningen? Har läst någonstans att BMW använder den oljan för bilar med större motorer och bilar som tar mycket olja? Länk Vevhusventelationen vill BMW ha 5000kr för är det rimligt? |
|
|
Prova lite av det som föreslås i följande tråd: Länk Jag tror personligen att du har problem med din vevhusventilation dock, låter precis som det. |
|
Tjock vit rök ut ur avgasröret både med kall och varm motor låter inte bra. Men eftersom du tydligen inte förlorar någon kylarvätska så är det förhoppningsvis inte pga detta. Ja, bästa "internetdiagnosen" är just nu att det lutar åt vevhusventilationen. Om jag skulle göra något utan någon felsökning innan så skulle jag valt att byta ut vevhusventilationen. Se dock till att du får "cold-climate" versionen, tror dock det är endast oljeseparatorn som finns i "cold-climate" version. Ja, 5000 SEK är helt ok hos BMW. Nej, varför skulle 5W50 och framförallt 10W60 vara bättre? Speciellt 10W60 på vintern. På äldre motorer med typ 35000+ mil där toleranserna ökat så rekommenderas ibland att gå ett steg upp i viskositeten, tex upp från 5W40 till 5W50. Problemet som löses här är inte oljeläckage, det är att toleranserna ökat något och för att bibehålla smörjfilmen intakt och oljetrycket på samma nivå används ibland en något högre viskositet. Varken långmilare eller internt slitage är applicerbart på din motor - därför ska du inte använda denna lösning. Därför rekommenderar jag starkt att använda den olja som ska användas till din motor. @Troctex : Var läste du att BMW använder 10W60 till stora motorer och bilar som konsumerar olja? Tveksam till detta påstående, därför är jag intresserad av källan (det brukar kunna berätta en hel del). @Troctex : Ja, lägg gärna upp en bild av oljefiltret (PM'a om du har problem att lägga upp bilden så fixar jag det). |
|
Jag mena inte att 5w50 eller 10w60 var bättre på vintern. Men jag har kört med 5w30 castrol olja och kom ca 30mil/1L och ca 75mil/1L på castrol 5w40 olja. Då tänkte jag om man testar en något tjockare olja typ 5W50 eller i värstafall 10W60 så kommer jag kanske ett par hundra mil/1L och spara några kronor. Hittar inte källan, men vet att det var på autopower jag läste något om att de använder castrol 10w60 olja till BMW m-modeller, Det stod i beskrivningen: Castrol EDGE 10W-60 Titanium FST är en helsyntetolja speciellt utvecklad för högprestandamotorer och motorsport. EDGE 10W-60 är testad under raceförhållanden och ger mycket bra skydd i moderna högprestandamotorer. Passar även för äldre trimmade motorer. Tillverkad för och rekommenderas av BMW M-serien, Aston Martin och Alfa Romeo. Så var bara en fundering och de flesta av dessa bilar används väl nästan bara på sommaren. Sitter med mobilen så vet inte riktigt hur jag ska lägga upp en bild eller pma dig bilderna haha Pma mig din mail så kan jag skicka bilderna där |
|
|
Lutar också mot att du har problem med vevhusventilationen! Det känns inte som ett oljerelaterat problem, snarare ett mekaniskt dito. Så ta tag i ditt grundproblem i stället för att blunda för det och hålla på med olika oljor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jo, förstod att det var i de tankarna du tänkte angående viskositet. Fast problemet är att 10W60 kan kanske vara direkt olämpligt i din motor. Jodå, du har helt rätt! De tidigare M-modellerna använde sig av 10W60. De nyare M-modellerna tror jag använder vanlig 0W40. Men detta är inte relevant här då detta gäller S-motorer och vi har en N46-motor här. Så jag skulle fortsatt med lämplig 5W40 olja. Och just nu är vevhusventilation den som är mest misstänkt. Dock så har jag inte hört så mycket om vevhusventilationsproblem på just N46-motorerna - så jag är nyfiken på hur detta utvecklar sig. @Troctex : Hur länge sedan var det som kamkedjan byttes? Och av ren nyfikenhet, hur långt har bilen gått? PM skickat! |
|
Vevhusventelationen kommer bytas, väntar bara på en tid från BMW. Är lite skeptiskt för några trådar här på forumet så har man trott att det är Vevhusventelationen som har kläggat igen men när folk har felsökt så har inte det varit felet. Det kan såklart vara Vevhusventelationen för mig och det hoppas jag på så det inte är ventiltättnigarna eller kolvringarna som är dåliga. Jag byte kamkedja 15oktober iår. Bilen hade rullat 13.980mil vid bytet. I skrivande stund har den rullat 14.180mil |
|
Håller med, det är inte alls säkert att det är vevhusventilationen. Men det är den mest lovande kandidaten i nuläget. Men det är egentligen den bästa diagnosen som kan göras via ett tangentbord. Ingen av oss har sett bilen, vet ingen historik kring bilen och det enda vi vet är att det uppstod efter kamkedjebyte som skedde runt tiden då det började bli kallare samt att den drar olja, vit rök till och från samt lite märklig färg/konsistens på en olja som gått 200 mil (lite märkligt att oljan blivit så på så kort tid). Därför hade ju en felsökning/diagnos kunnat vara på sin plats först. Är själv inte 100% säker på hur man säkert kan felsöka igensatt vevhusventilation på modernare motorer som N46-motorer - kan dess konstruktion och rördragningar för dåligt. Detta borde ju en auktoriserad BMW-verkstad kunna bättre - de bör ju ha erfarenhet av detta. Är ju dessutom vevhusventilationssäsong nu ju :-) |
Bilder från Troctex. Bild på oljefiltret som BMW monterade. Länk Där ser man BMW loggan och dessutom BMW reservdelsnummer 11 42 7 501 676. Jämför även med mitt oljefilter i mitt första inlägg. Det är således ett BMW original oljefilter som monterades, så på den punkten är allt i sin ordning och inga konstigheter. Bild på förpackningen från Oljemagasinet Länk Oljebolaget säljer helt enkelt samma filter som BMW använder original. Således kan man säga att Oljebolaget har bra oljefilter i sitt utbud! |
|
Är vevhusventilationen samma funktion på dessa motorer som på äldre? Dvs dess uppgift är att hålla ett konstant litet undertryck i vevhuset? Isf kan man ju göra papperstestet vid oljepåfyllningshålet. Ett A4 papper ska fastna lätt och bukta in lite men ej mer än så och absolut inte blåsas loss. Samt man skall höra en liten skillnad i motorns gång när man tar av locket och sätter dit det. Detta är bra test för vevhusvent på M54, gäller det på 120i 05 också? Är ju enkelt test isf. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
>> Det kan såklart vara Vevhusventelationen för mig och det hoppas jag >> på så det inte är ventiltättnigarna eller kolvringarna som är dåliga. Sannolikheten för att det är vevhusventilationen är många gånger högre än kolvringar/ventiltätningar. Finns inget som talar för att det är kolvringar/ventiltätningar (tex att du har bra komp och ingen blårök vid motorbromsning). Fast jag sitter och funderar, vart tar den där litern oljan på 50-100 mil? Eventuellt så förbränns den kontinuerligt och man lägger inte märke till det på samma sätt som när man motorbromsar och det blir en liten Lützen-dimma bakom bilen. Nu börjar jag nog spekulera lite för mycket, bättre med felsökning. @marin849 : Det var precis detta jag tänkte på. Men jag är helt enkelt för osäker på om det är något på N46-motorer som gör att man inte kan dra samma slutsatser längre. Å andra sidan så är det i grund och botten en helt vanligt förbränningsmotorkonstruktion som alla andra tidigare generationer och man vill fortfarande ha ett undertryck. Man kanske har lite andra lösningar att skapa undertrycket, men man vill fortfarande ha undertryck - iallafall i vevhuset (och med största sannolikhet även i ventilhuset). Därför borde ett sådant test fortfarande vara applicerbart på N46-motorer. Fast man tycker ju att om det finns så enkla metoder, varför är det ingen på auktoriserade verkstäder som felsöker längre? Ingen verkar gilla felsöka längre. Men om de är så säkra på sin sak så får de byta vevhusventilationen, försvinner felet betalar kunden - kvarstår felet blir det gratis för kunden. Plötsligt är de inte så säkra längre... |
|
Bmw-slangen, anledningen till att "ingen felsöker längre" är nog inte att de tycker det är tråkigt, utan att väldigt många mekaniker (även på auktoriserade verkstäder) saknar kunskapen om hur en förbränningsmotor fungerar och därför inte KAN felsöka och dra slutsatser av olika felfenomen själv. "Det som inte syns på felsökningsdatorn vid uppkoppling, finns inte!" i deras värld... ;) Har du kollat nivån och utseendet på kylarvätskan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är rätt mycket olja. Jag hade en 320 från 2001 tidigare. De sög isig samma mängder olja ungefär. Jag bytte vevhusventilation och bytte till tjockare olja och det blev en aning bättre. Den rök inte vitt eller blått. Men den förbrukade olja rejält. Anledning, kolvringarna hade nog kärvat och den förbrände olja hela tiden. Kan tyvärr tänka mig detta för din del med, men bara en gissning. För enbart att vevhusventilationen skulle orsaka den förbrukningen har jag svårt att se? Vart tar oljan vägen, jo där det inte håller tätt. Är det då inte utvändigt, kvarstår dessvärre bara invändigt. Lycka till och hoppas det löser sig för dig! |
|
|
Testa lukta i expansionskärlet, luktar det som vanligt har du troligast ingen läcka ut till kylsystemet, luktar det bensin etc har du en läcka någonstans. Då kan du mer eller mindre utesluta det iaf. Kompet borde inte ha förändrats efter kedjebyte, men är kammarna rätt inställda i samband med kedjebytet? Det är inga dylika missljud? |
|
|
Bränner den 1 liter på 30 mil borde det synas på avgasvärdena och försämra katalysatorn. Rusbe, säker på att inte en del av din oljeförbrukning var vid ventilkåpa och packningen till oljefilterhuset? Brukar rinna där på M54. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Den hade normal/obefintlig oljeförbrukning innan byte av kamkedjan, korrekt? Isf är det inte troligt att kolvringarna "satt sig" eller annat "slitage relaterat fel". Jag gissar på klanteri från verkstadens sida? Det sitter väl en kåpa kring kamkedjan så att säg, o således även en packning...Sitter förmodligen även en packbox nere ved vevaxeln som man kanske klantat sig med...Det är inte alltid externt läckage syns, det kan ligga på nåt plastskydd o sedan avdunsta, blåsa bort eller så, men tids nog så kommer du se spår under bilen... | |
| Jag bytte allt :-)! Visst blev det bättre men den sög i sig olja ändå.... | |
|
det är allmänt känt att dess 4cyl är katastrof, vi slog i Red Lines Seal Saver, och det gjorde jäkligt mycket på förbrukningen min teori är dåliga ventiltätningar och kolvringar. Upprepa behandlingen vid varje oljebyte 1500 mil då. du ska se det blir bättre. Men tyvärr en kass motor från början dessa 4:or. |
|
|
Hjälper seal saver mot fastkoksade kolvringar? Kom den hejdlösa oljetörsten plötsligt är det mindre troligt att det är kolvringarna och/eller ventiltätningar som läcker - mer troligt att något har skadats i samband med kamkedjebytet, som redan nämnts. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.