AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.663

335i misständer

Mi
16
Mirnels
335i E93
Hej har nu felsökt bilen och fick felkoder p0300,p0304 och p0306. jag har bytt alla tändstifen och då funkade bilen normalt första gången jag startade, andra gången började det igen och bilen fick en tuff tomgång, avgaserna luktar bensin rätt kraftigt. någon som vet vad det kan va för fel?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hej!

Efter enbart lite googlande så verkar p0300 vara en generell felkod för misständning. P0304/0306 vara för cylinder 4 och 6. Jag skulle tippa på att det är tändspolarna för cylinder 4 och 6 som havererat.

Prova med att radera felkoder och sätt dom spolarna på tex cylinder 2 och 5. Får du då felkoder p0302/0305 är det säkerligen de tändspolarna.

// Jonas

Mi
16
Mirnels
335i E93
Hej tack för svar, från vilket håll räknar man cylindrarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Cylinder ett är längst fram och cylinder sex är således längst bak.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
16
Mirnels
335i E93
har testat nu och den har fortfarande dålig tomgång, och tar lite tid när man ska starta. börjar misstänka att det har något med bränslesystemet att göra.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Bättre info tack. Testat vad? Att flytta om spolarna? Vilka felkoder fick du?

// Jonas

Mi
16
Mirnels
335i E93
Provade att skifta tändspolarna flyttade 4-6 till 3-5 så fick jag fel på 1 och 2. Tog bort och prövade igen O då blev de 2-4. Hat läst olika trådar och mycket säger det kan va fuel injectors :(
Mi
16
Mirnels
335i E93
Jag va i ett riktigt jävla b land i somras där dom hade värdelöst bränsle, så misstänker jag att det är något därifrån, i själva bränsle systemet, då bilens motor lampa tändes flera gånger där tills ja lämnat landet, och sen dess har detta fel uppkommit
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Standardfel... Med största sannolikhet högtryckspumpen som kastat in handduken.

Länk

tippz
318d E91 -10
Hade fel på mina spridare, körde i en injector cleaner-tillsats för bränslet och fick då bort alla felkoderna och fick en jämnare gång!

kanske för långt gånget på din, vet inte heller hur det är på bensinarna, men kanske värt att prova?
Vad är högtryckspumpen för nåt?
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Högtrycksbränslepumpen (HPFP) sök och du skall finna :)

// Jonas

Mi
16
Mirnels
335i E93
testade injector clean och bilen gick kanon 2-3 starter efter det( testat under en 2 veckors period, men nu går den som en påse nötter på tomgången igen, och motorlampan vägrar slockna. har inte felsökt än.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Spridarna på N54 är ju känsliga för smuts. Har du N54 eller N55 motorn? Nytt bränslefilter och en rejäl dos Red Line SI-1 kanske kan lösa problemet om det sitter i spridarna men inget jag säga säkert utan enbart i felsökning/avhjälpningssyfte.

// Jonas

Buspelle
Om det är högtryckspumpen brukar bilen gå ner i nödgångsläge. Det låter inte riktigt som det är symptomet i detta fall.
Mi
16
Mirnels
335i E93
Bilen går aldrig in i nödläge får bara motorlampan och inget mer. Det är en n54 jag har att göra med;( en symptom som också påminner om hpfp problemet är att den tar lång tid på startmotorn vid första start. Ska ut och kolla lite mer idag, något tips på hur ja kan undersöka spridarna?
Mi
16
Mirnels
335i E93
Jag va nu i garaget ett snabb sväng efter jobbet, bilen startade helt normalt hade dock var motor lampan kvar och bilen skakade när ja la i revers ..
Hej!

Hade samma symptom (orolig tomgång, lång tid på startmotorn) fast lite mildare, efter spridarbyte går den bra.

Kan väl såklart finnas andra orsaker till samma symptom.
Tändstift eller tändspolarna? Är väl ett vanligt problem vad jag förstått. EDIT: såg nu att du redan kollat det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.