|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte höra lite om vilka växellådor (manuella) som passar på en 735i 90. Det sitter en automatisk nu och jag tänkte konvertera den till manuell. Och vad behöver jag tänka på ochans så T.ex om det är bara att sätta dit koplingspedalen eller om jag måste sätta dit nya fästen? Tack på förhand BMW stavas som det låter | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bult-on så passar Getrag 260/6 lådan (är den lådan som skulle suttit på din bil om den hade varit manuell). Denna låda satt i modeller som E32 730i (med M30) E32 735i E34 730i (med M30) E34 735i E28 (vissa modeller och år) E24 (vissa modeller och år) Eftersom din bil uppenbarligen är registrerad före 1993-01-01 så får du göra detta byte. Hade den varit registrerad efter det datumet hade det inte gått (enda möjligheten skulle varit att bygga om den såpass mycket att den kunde klassas som ombyggt eller amatörbyggt fordon). Här är saker jag kan komma på såhär rakt upp och ner * kopplingspedal (eventuellt kan du behöva köpa hela pedalstället, osäker på möjligheterna att kunna "skruva dit" en kopplingspedal på ditt nuvarande pedalställ) * slavcylinder (medföljer inte alltid växellådan) * hydraulrör/slang kopplingspedal <=> slavcylinder * slang kopplingspedal <=> bromsvätskebehållare * bromsvätskebehållare (behövs troligtvis inte men det måste finnas en anslutning i botten av behållaren som slangen till kopplingspedalen ska sitta på - finns minimal risk att din behållare inte har det) * kopplingskit (lamellskiva+tryckplatta) (lämpligt att byta detta vid ett sådant här tillfälle) * urtrampningslageer (lämpligt att byta detta vid ett sådant här tillfälle) * cross member (bakre fäste växellåda) (dessa är inte lika enligt ETK mellan manuell och automat) * cross member gummibussningar (dessa är inte lika enligt ETK mellan manuell och automat) * hardy-skiva * bussningskit för växelspakslänkaget (dessa bussningar är alltid slitna och riktigt krångliga att byta med lådan monterad så detta är ett mycket bra tillfälle att byta dessa) * komplett växelspakslänkage Länk * växelspaksknopp * växelspaksdamask * platta kring växelspaken * kablage för backljus (tror inte det är samma kontakt/kablage mellan manuell och automat) * elkablage - du behöver byta en del elkablage och kabelstammar - du vill inte längre har startspärr pga P läge och del andra "features" - är ett par saker som skiljer sig mellan manuell och automat när det gäller elektronik - gå igenom elschemat nedan och identifiera där det skiljer sig mellan manuell och automat Länk * pilot bearing * dubbelmassesvänghjul * svänghjulsskruvar (dessa är engångs) * bakre vevaxeltätning när du ändåså är där och rotar så är det rekommenderat på en M30-motor att byta denna packbox (en brukar läcka) - ingen big deal för en automatare men för en manuell så kommer det olja på lamellskivan vilket gör att det vibrerarar och hugger vid dragläget * luftstyrningspanel en stor plastpanel som sitter under bilen och jämnar till luftflödet och styr det mot växellådan - Getrag 260/6 har kylflänsar undertill (något som tex inte den mindre Getrag 260/5 har) och denna plastpanel styr luftflödet till dessa kylflänsar se bild nedan - du ser plastpanelen till höger och kylflänsarna undertill på växellådan Länk * expanding nuts (2 st) används för att fästa luftstyrningspanelen där bak Länk där fram tror jag den sitter i iallafall ett gemensamt hål med främre splash guard * kardanaxel manuella kardanaxlar är "mycket" längre (ca 150 mm) * differential (optional) utväxlingen blir annorlunda men det är inget kritiskt AUT har 3.91 och MAN har 3.64 du märker av det främst genom att du får lite högre varvtal i tex motorvägsfart (ökning med 7%) än vad en manuell 735i hade från fabrik samt bränsleförbrukningen blir något högre om man kör mycket motorväg - fast har man en M30 så är det för bränselförbrukningens skull och därför är denne detalj oviktigt * input drive flange differential jag är osäker på om du behöver byta denna eller inte - jag vet inte hur den ser ut på en automatare - kan vara annorlunda om du behöver byta så är det inte bara att zippa loss muttern och dra dit den igen så man storknar det sitter en crushable collar därinne som justerar hur pinjongen möter kronhjulet - något som är extremt viktigt att det blir rätt (såvida du inte vill slita ut diffen på kort tid eller köra omkring med vinande ljud) om flangerna är EXAKT likadana på sidan som sätts in i diffen så fungerar det fint att först märka upp var muttern sitter och sedan lossa, byta och skruva tillbaka muttern till exakt samma ställe som innan om inte så måste crushable collar bytas vilket kräver att man öppnar diffen * fylla den manuella lådan med ATF Dexron III olja * boka tid för omregistrering av ditt fordon Har säkert glömt en hel del, men det var vad jag kunde komma på för stunden... |
|
Tack för svaret Måste man byta "differential (optional)" eller går det ha kvar samma bränsle förbrukning? Finns det något jag kan göra med lådan eller motorn jag har för att göra den piggare. Tycker jag förlorar för mycket kraft pga automatlådan BMW stavas som det låter |
|
Nej, du kan ha kvar samma differential, enda nackdelen är väl lite högre varvtal på motorväg (en faktor 1.07 högre). Fast om du köpte en E32 735i med önskan om låg bränsleförbrukning så har du köpt helt fel! Så sluta oroa dig över bränsleförbrukningen och oroa dig över alla andra kostnader som kommer att dyka upp :-) En M30B35 motor är helt ok prestandamässigt, iallafall när jag körde min E34 535i så var denfullt tillräckligt. Om en motor känns slö så beror ju det lite på vad man jämför med - vad jämför du med? |
|
Okej, jag jämförde med min 328i 96.skiljer endast ca 200 kg i tjänstenvikt. Kan oxå vara för att bromsarna ligger på lite. Vad har du o säga i övrigt om bilen?? Är det en bil som tål att lekas med en fredag kväl och håller automatlådan för detl eller bör jag köpa något annat? BMW stavas som det låter |
|
Jo, M52-motorn är ju en modernare motor med ett bredare vridregister (M30-motorn vaknar ju till rejält först över 3500 rpm). I övrigt är M30B35-motorn riktigt trevlig. Jo, 200 kg är en jäkla skillnad. Så där har du den största förklaringen (samt att du tycker nog att M52-motorn har lite mer kraft på lägre varvtal). Missförstå mig inte om bil och motor. E32 och E34 är riktigt trevliga bilar, de sista "riktiga" modellerna - därefter kom all plast och underdimensionerade kostnadseffektiva komponenter. Dessutom är M30-motorn enkel att meka med, jag skulle vilja säga att det är nästan lika kul att meka med den som att köra med den :-) Motorerna och växellådorna (iallafall de manuella - de enda jag har erfarenhet av) är riktigt pålitliga - sålänge man SKÖTER sin service. Hoppar man över enkel och regelbunden service så blir motorn därefter. Jag vet inte riktigt vad som ingår numera i "kul en fredag kväll" :-) Jag anar dock rök kring den lokala kiosken :-) Tyvärr, jag har inte den blekaste aning om just de detaljerna. Däremot har jag kört både E34 535i och E34 518i på bana med vanlig originalfjädring och enklare/billigare sommardäck och visst understyrde det ordentligt men båda bilarna klarade av det fint. Efter 15 min hårt pressande började temperaturen stiga något på båda - så ett avkylningsvarv var på sin plats - fast å andra sidan skulle däcken behövt kylas ned många varv innan dess... Kylaren behövde bytas på E34 535i, det var originalkylaren som gav upp efter 25 år och 40 000 mil - tycker jag är bra för en originalkylare ändåså :-) Om du misstänker att bromsarna ligger emot så kör en runda och känn sedan på fälgarna. Är de varma så har du helt klart bromsar som ligger emot. Har bilen stått ett tag eller inte körts mycket på senare år (eller underhållet har varit bristfälligt som tex att bromsvätskan inte bytts på många år) så är det ganska vanligt att bromsoken börjar rosta och kromytan blir förstörd (det gäller inte bara dessa modeller - detta gäller alla bilmärken och modeller). Då är det nya bromsok som gäller - har kromet börjat angripas hjälper ingenting. Oavsett om det ligger emot eller inte så kan en grundlig inspektion av bromsarna ändåså vara lämplig att göra. Gå igenom och kolla att damasken inte är skadad. Kolla att glidbultarna löper fritt och är rena. Kolla att spåren där bromsbeläggen glider i är rena och fina. Här har du lite text & bilder över hur frambromsarna ser ut (samt hur man gör serivce på dessa) Länk Länk Det är även lämpligt att byta bromsvätska - gör man det rätt behöver man inte lufta bromsarna. Jag skulle börjat att gå över och gå igenom bilen lite mer grundligt och kolla upp vad som kan behöver göras på bilen innan jag går vidare med dyrare projekt. Vad jag vill säga är att det är bättre att kolla att husgrunden är stabil innan man köper det där dyra taket i kolfiber :-) Speciellt på en 25 år gammal 7-serie som man köpt billigt - oavsett hur bra man skött bilen så finns det saker som behöver åtgärdas. |
@Lukas93 : Blev det ett byte till manuell låda? Isåfall, hur svårt var det? Var min lista overkill eller mer närmare sanningen? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.