|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag skulle behöva skära bort merparten den gamla sparklådan (yttre tröskelplåten under dörrarna alltså) och därefter köra några mil till en plats för att punkta på den nya plåtbiten. Det vore smidigt och det finns en förklaring, men är detta klokt? Jag menar, hur bärande är denna plåtdel egentligen? Risk för spänningar i karossen eller hyfsat riskfritt? (Not: Bortsett från denna yttre plåt är resten av karossen stabil och fri från rost). Någon kunnig på plåt och bärighet? Stort tack // Calle //Good things happen to good people! | |
|
Inget att rekommendera. Trösklar är ganska kritiska för bärigheten. Risken är stor att dörrar mm inte passar efter en körtur. Har tyvärr ingen erfarenhet av just E36 men E21,30,34 och 39 samt ett antal andra fabrikat har varit likartade. Försök hitta en annan lösning (släp kanske). Utgår från att det inte är en cab för då måste förstyvningar monteras innan man ens tänker tanken att kapa i trösklar. |
|
|
Går det inte att skära bort tröskeln på den plats där den nya plåten ska svetsas fast? Sen bör du nog svetsa mer än punktsvetsa. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Tack Jaguaren, Ja du har nog helt rätt. Bör fundera på ett mer praktiskt alternativ. Allt gott // Calle PS: Det är inte så att du själv gör sådant och dessutom håller till i närheten av Stockholm? Eller någon du vill rekommendera? (De stora etablerade karossfirmornas standardförfarande är overkill i detta fall. Mycket enklare än så och i övrigt är karossen rostfri och fullt pålitlig att bygga på. Inga dolda merjobb bakom sparklådan alltså. Ekonomiplåten har jag redan och dessutom gör jag all ytbehandling själv. Punktsvetsning och lyft i bekväm lokal klarar jag däremot inte. Jag kan förklara mer i detalj senare i så fall). //Good things happen to good people! |
|
|
Tack Johan, Bra råd. Jovisst är det enklast att göra hela jobbet på plats och i en varm och bekväm lokal med lyft som tillåter pallning etc. De etablerade karossverkstäderna har naturligtvis allt det där och till priset därefter. Men bilen är en pensionär som närmar sig de sista 30' milen. Är ingen snåljåp annars, men i detta fall måste jag hålla ambitionsnivån på en realistisk nivå och jobbet är i verkligheten betydligt mindre komplicerat än det låter som. (Ja du vet, när man gör saker själv så är det superenkelt och när man förklarar för någon annan verkar det jättestort. Detta är väl den händiges ständiga dilemma). Hursomhelt, om du också har något bra rekommendation kring Stockholm så tipsa gärna. Allt gott // Calle //Good things happen to good people! |
|
| Calle: Knalla in till valfri "Mahmoods Bil & Pizza" o fråga? Det finns dock seriösa verkstäder som kan hjälpa dig, men då pratar vi nog om några 1000-lappar i arbetskostnad, och det är inte alla ens som vill ha såna här jobb...Jag kan dock tipsa om en kunnig verkstad, MEN jag är osäker på om de ens vill ha såna här jobb? Men de är duktiga, jag lämnar samtliga min M till de :). Länk Om du ringer o frågar de så hälsa från mig :) | |
| Vi försökte få en gammal volvo 940 svetsad och ringde runt lite , det var otroligt svårt att hitta någon alla svarade att de tar inte svetsjobb, så bilen står fortfarande. | |
|
Själva plåten är ju inte bärande, så länge du inte kapar i balkar så kan du köra med det öppet, men gör du det i regn så kommer det ju stänka in bli blött m.m. |
|
|
Tack alla, Dawwe: Tack för tips. Ska fråga dem. Delorian: Samma erfarenheter. Och jag förstår dem fullständigt. Själv är jag kreatör och vill alltid kunna tillföra snille och finess i allt jag gör. Skulle verkligen inte vilja ha mig själv som kund. Skulle jag ringa upp mig själv skulle jag troligen slänga på luren. :-) Det man inte vill ha på halsen är en trojansk häst, dvs skitjobb som bara växer ju mer man försöker plåstra. I detta fall är det garanterat inte så. Bit bort - bit på. //Good things happen to good people! |
|
| Calle: Som DeLorian säger så tar inte många dessa "tråkiga jobb". Bäst är det om du åker runt bland diverse "mindre verkstäder med utländska ägare" o frågar? Jag tippar på att din gräns går vid typ 2000 kr, vilket är ungefär 2 timmars jobb. Att byta hela tröskeln är ett stort jobb, det skall passas in mm, räkna med typ 5-6 verkstadstimmar om det skall göras korrekt. | |
|
Det är mer jobb än vad man tror. Hade jag haft eget garage så hade jag inte tvekat att försöka göra ett sådant jobb själv. |
|
|
Ja ni har rätt. Inte om det där med utländska namn kanske, men jag hajar poängen. Timmar rullar ju så lätt iväg när man är igång. Jag nöjer mig här. Stort tack och på återhörande. // Calle //Good things happen to good people! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.