|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Behöver hjälp lite omgående, hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har hittar jätte fina fälgar och däck till vintern men jag vet inte om de passar min bil. Måtten (225/45) stämmer mot min däck men inte helt säkert om skruvar/hållen och andra faktorer . Detta är beskrivningen till fälg och däck som säljs och som har suttit på en 320d (E90): BMW Orginal M-Fälgar 17" med Vinterdäck från Nokian Däckbeteckning: Nokian 225/45 R17 94 VXL WRA3 Min bil är en 420d Gran coupé (F36 tror det det heter). Vad tror ni experter? tacksam för svar! | |
|
Bredd och ET behövs för att svara på frågan. Sedan om du t.ex har M Sport bromsar så kan det bli svårt med 17". |
|
|
Tack för svaret Imolarot! Jag har inte M Sport bromsar tack o lov. Googlade lite och fick lite info om vad ET ens är Länk Ska fråga imorgon om ET som borde stå på fälgen men var läser man bredden? Vad bör ET och bredden vara för att det ska passa tro? Sorry jag är kass på sånt :( |
|
|
1, Hitta originalfälg samt tänkt fälg här: Länk 2, Mata in data här: Länk |
|
|
Jag har 225/50 vinterdäck på orginalfälg 393, med mått 7,5JX17 ET:37 - något liknande borde du ha. Har alla BMW samma navhål? Audi bytte ju navhål mellan A4 B7 och B8, så det var inte möjligt att flytta över fälgarna. |
|
|
Tack för länkar, de hjälper en del kollade på BMW och valde ett par 17 tum för 420d fam 7 1/2Jx17 225/50R17 94H Dunlop SP Winter Sport 4D bak 7 1/2Jx17 225/50R17 94H Dunlop SP Winter Sport 4D På första länken hittade jag säljarens fälgar: Styling 207 --> 7,5x17 225/45R17 ET 47 Har tyvärr inte ET värdet på min egen nu :( Frågan är då om ET47 går bra? hållen "ser ut" att passa tsint. Kör jag med din ET värde på 37 Tsint får jag Länk -------------------------------- Poke 58.3mm 48.3mm Inset 132.3mm 142.3mm Compared to your existing wheel, this new wheel will have an inner rim which is 10mm closer to the suspension strut. The outer rim will poke out 10mm less than before. -------------------------------- blir ni kloka på detta? |
|
|
Även din bil har 7,5JX17 ET:37 som standardfälg. Sommarfälgarna är dock 8JX18 ET:34 fram respektive 8,5JX18 ET:47 bak. Om jag räknat rätt så kommer det bli så här på din bil jämfört med dina sommarhjul: Framhjulet hamna 0,3mm närmre upphängningen samt 25,7mm längre in i hjulhuset. Bakhjulet 12,7mm längre ut från upphängningen samt 12,7mm längre in i hjulhuset. Risken att det tar i fram är väl inte så stor, även om däcket buktar ut lite. Däremot så kommer det se ut som hjulet sitter väldigt långt in hjulhuset. Jag beställde mina vinterdäck med bilen. Man måste ju ha TPMS i däcken, och såna sensorer kostar drygt 2000 för alla hjul. Lägg till RFT samt AO-däck, så blev det inte mycket dyrare än radom web-site. |
|
|
Inte säkert att de passar över bromsarna ens om det är ET47, kan krävas spacers för att få det på plats utan att ta i bromsoket. Svårt att säga utan att testa eller någon som testat något liknande. Här finns BMW originalfälgar med vinterdäck till OK priser. - Länk |
|
|
Missade att de kunde gå in i bromsarna :) Även Molway har orginal BMW-fälgar, bland annat 393 till rimliga priser - dessutom skickas de från Sverige och har fri frakt. Så här ser mina 393 ut Länk kanske inte de roligaste, men mycket lätta att tvätta och hålla rena på vintern. |
|
| Tack alla, jag vågar inte riskera alla problem så jag fick ringa BMW och beställa direkt. De har ett ganska bra erbjudande just nu med 17 tum runflat pirelli med TPMS, 10 ekrad fälg (17" V-eker 413 tror jag) för 16800kr, sjukt dyrt men jämfört med andra ställe om man nu köper nytt så är det till och med ett par tusen billigare. Tycker det är sjukt dyrt men vad göra. Nästa gång köper man bara däcken så lite billigare blir det nästa gång hoppas jag :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.