AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.598

Länkarmssats, vilken välja? 535d E60

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Hej!
Framvagnen har börjat glappa på min 535d. Främst höger sida, glapp i länkarmar. Ingen fara att köra med det ett tag till, men oljud från glappande bussningar är något som stör mig så otroligt mycket!
Bilen har gått cirka 16000 mil.

Funderar på att byta ut allt i framvagnen båda sidor, styrleder, länkarmar, stabilisatorstag m.m. Tror det är bra att göra så att inte nån dålig bussning påverkar det som är nytt, eller tänker jag fel?

Även dämpare höger fram läcker, så är rädd att jag åker på att byta även dämparna (och tillhörande dammskydd, topplagring m.m) bägge sidor fram. Misstänker att den dåliga dämparen höger fram påverkat länkarmar så att de slitits ut fortare.
Men vilka stötdämpare ska man välja? Bilstein har jag hört bra om, men vilka sitter original på E60?

Länkarmssatser har jag sett det finns Meyle att köpa från Tyskland. Men hur är kvaliteten på Meyles grejor? Har läst både bra och dåligt om dem. Sen verkar det även finnas hela satser till bra pris på Claus autoparts.

Tacksam för tips!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Rätt tänkt att byta allt samtidigt. Även om allt inte är "slut" har bussningarna garanterat blivit mjukare vid det här laget.

Billiga framvagnssatser har jag inte bra erfarenheter av. Brukar inte hålla särskilt länge - bra om du ska sälja bilen, mindre kul om du tänker behålla. Meyle HD känns gediget, men jag har inte hunnit köra bilen tillräckligt länge för att ge ett utlåtande om kvalitén. Vill du vara på säkra sidan är det Lemförder som gäller.

Stötdämparna som monterades från fabrik är av märket Sachs. Bilstein håller bra kvalitet och deras B4 är oftast likvärdiga icke m-sport Sachs. B6 och B8 är stötigare. Har du m-chassi tycker jag att du ska satsa på Sachs, annars funkar Bilstein B4 bra.
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har Meyle länkarmar fram och avverkat ca 12000 mil. Stabilt än så länge. Inga missljud i framvagn hittills. Tror faktiskt att de kommer att hålla ett bra tag till.

Haft Bilstein B6 men byt till B4 runt om då jag med åldern fått lite andra värderingar så att säga.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Okej! Tack för svaren!
Blir troligen att köpa Bilstein B4.
Ska leta lite mer efter Meyle HD-kit.
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Skiljer mycket i pris om man kollar ebay:

Här är ett set för 185 euro:
Länk

Meyle HD, 449 euro:
Länk

Hur kan det skilja så mycket i pris?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Klart det skiljer i pris, den billigare satsen är ju från en okänd tillverkare. Köp Meyle.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kolla om inte Claus Autoparts har grejor för din bil, det jag har köpt var super.

Mvh
Asken
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Asken: Om Claus Autoparts framvagnskit håller 3000 mil som det påstås här Länk så är det nog inget man ska satsa på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter lite mysko med så kort hållbarhet.

Frågan är om de monterat prylarna rätt!

Bärarmar och bussningar måste monteras i rätt läge så de inte ligger under "spänn" i det läget som hjulen befinner sig när bilen står plant på marken med normal "nerfjädring" i systemet. Monteras bärarmar/bussningar rakt av när hjulen är nerfjädrade (som de är när man hissat upp bilen för bytet och tagit bort hjulen) kommer gummibussningarna och lederna att vridas under stor "stress" för materialet när bilen sänks ner och får sin normala fjädringsposition i hjulupphängningen - då vrids gummidelarna helt enkelt sönder.

Detta betonar inte så många reservdelstillverkare, men Claus betonar det - frågan är om alla läser instruktionerna på nätet och framförallt förstår vad det innebär vid monteringen...

Tyvärr är det väl så att många mer eller mindre kvalificerade "bilmekaniker" förstår det inte heller utan skruvar bara dit delarna utan tanke på vad som händer när bilen sänks ner igen och hjulen fjädrar upp.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag tyckte Meyle (HD) såg väldigt förtroendeingivande ut med bra skyddsdamasker runt bussningarna. Tajt o tyst blev det, återstår att se hur länge de håller.

Som sagt, för den som vill ha orginal är det till att köpa varje del separat. Lemförder från reservdelar24.se eller liknande.
Håller också med om att jöpa Sachs stödämpare och då exakt som orginal. Finns också från Tyskland ca 1800kr/st. Byt båda fram helt klart, bak troligen onödigt. Topplagret och dammskydd mm är förmodligen helt ok me å andra sidan bara hundralappar extra per sida.

Byter du rubbet direkt blir det ju bara 1 hjulinställning också. Gör en fyrhjulsunställning och inte bara fram. Du kan tom överväga att byta hjullagren med när du ändå håller på är det väldigt lätt jämfört med att byta senare.

Det är väl fyra års garanti på Meyle HD förresten! Alla delar i en sats är dock ej HD, bara bärarmarna som slits.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Detta med bussningarna har jag aldrig tänkt på.
Bytte undre länkarm i går på ena E91:an.

Gjorde "som vanligt"...

Men skulle alltså hissat med domkraften på spindeln innan jag drog åt den inre bulten?

Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, annars kommer bussningen att vara kraftigt vriden under stark kraft. Det kommer att förkorta livslängden avsevärt...

Mvh
Johan B

tr
210
tremolo
535d E60 -07
Jag hörde med Claus, tyvärr hade han inte till senare än 2006/03 för E60/61.

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Johan B: Behöver inte vara allt för konstigt att det håller ca 3000 mil. Det är ganska vedertaget att de billiga kiten håller dålig kvalité, det kan man läsa om lite varstans. Vad får dig att tro att det som Claus Autoparts säljer håller bättre kvalité än satserna man kan köpa för samma pris på ebay? Claus Autoparts lär väl knappast syssla med välgörenhet...

edit: Ska också tillägga att på det billiga framvagnskit jag köpte så var styrlederna glapp efter typ 3000 mil, och kullederna på länkarmarna höll ca 4k. "Spindellederna" hänger fortfarande med. När kulleder börjar glappa är det knappast fråga om en felaktig åtdragningsprocedur.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Erik_W, jag ville bara påtala att många monterar bussningar/leder etc. felaktigt och när delarna sedan går sönder efter "onormalt kort tid", skyller man på dålig kvalitet utan att kanske ens vara medveten om att det främst är felaktig montering som förkortat livslängden avsevärt!

Hur vida Claus Autoparts delar har låg eller hög kvalitet, låter jag någon annan avgöra - när jag köpte framvagnskit till E46:an var bärarmarna tillverkade av FebiBilstein...men det var MII-bärarmar iofs.

Mvh
Johan B

rsarits
Angående Claus Autoparts
Jag har bytt på både minb E39 och min E60 till hans grejor
E39:an har nu gått 8k mil sedan byte
E60 bytte jag på nu vid 32500mil, förra bytet (också Claus) var vid 20000 ungefär
Tror nog också som Johan B att det varit sbs vid bytet
Jag har ju lyckats få tre kit som hållit aldeles utmärkt, sån tur har ingen

Micke BMWCS#08121
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Hade köpt hos Claus om de hade haft delarna till senare E60.

Verkar inte allt för svårt att byta alla leder och dämpare själv, går väl bra att göra med vanliga pallbockar hemma? Funkar väl att ställa pallbockar på balken under motorn, eller är jag fel ute?
Sen göra en framvagnsinställning hos firma.

Någon som har specifikationerna för vilka moment man ska dra åt alla delar i framvagnen?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
E60 har väl också fyra lyftuttag i varje hörn? Använd dom!
Använd lyftpunkten i mitten för att få upp bilen på pallbockarna.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.