AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.342

E61 520d -08, Var sitter tempgivaren?

ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
På väg till jobbet i morse började bilen sacka och sen varna för hög motortemperatur och sedan att jag skulle stanna omg. Hade bara kört ~3 km (-3 grader ute). Kollade kylarbehållaren (försiktigt), nivå ok och inget speciellt övertryck. Körde hem, lät bilen stå i drygt en timme och kollade motortempen (tack BMW för att ni gjort det möjligt men så in i h-vete krångligt...) då var den på 108 grader, mmm inte så troligt... Den fick stå ytterligare tre timmar, nu var tempen på 118 grader x), än mindre troligt...

Antar att tempgivaren har gett upp/glappkontakt(?) Nu är frågan, kan man koppla förbi den så att jag tar mej in till BMW-handlaren å köpa en ny givare? Som det är nu går det inte att köra bilen, systemet drar ner effekten så att det bara går att puttra på 2:an. Det är 5 mil på 110 väg till handlaren x)

EDIT:
aww, hittade var den sitter men behöver "fixa" den så att jag kan köpa en ny
Länk
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Beställ en på bmw och få dom att skicka den till dig
Så brukar jag göra funkar fint bara att betala över telefon med kort
Mvh
Hj
1
Hjalmasson
520D Touring -08
Hej
Jag har samma problem på min.
Jag har köpt en ny givare och skulle byta den men när jag skulle ta bort kontakten till givaren så var allt sönderägat.
Har beställt en ny kontakt med stift som jag ska hämta imorgon.
Jag kör med bilen utan inkopplad givare och det fungerar bra.
Ända som händer är att motorfläkten går på fullvarv hela tiden.

Ett tips är att du köper kontakten samtidigt. (33:-)
ma
31
mazellan
520d E61 -08
320d E46 -01
525 E39 -97
okej, tack för tipset. Ska testa att dra ur kontakten o se vad som händer. Är tydligen ett ganska vanligt fel att givaren går sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.