|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag har ett par fälgar från min gamla E39, 525i Touring (2002) som jag skall sälja till en kompis. Han har en E46 320i, 2002. Kommer dom att passa? Jag förstår inte riktigt ET mått och allt det. Vi bor en bit ifrån varandra så det är inte bara att testa att sätta på dem. Om jag läst rätt på real OEM så har mina fälgar ET 20 och hans har ET 42. Kan man sätta in navringar kanske? E39 fälgarna: Länk E46 fälgarna: Länk Tack på förhand! Min blocket annons: Länk | |
|
Passar inte! Först och främst skiljer det som sagt 22mm i inpressningsdjup, vilket gör att fälgarna hamnar 22mm för långt ut i hjulhusen om du monterar dem på en E46:a. Förutom att det är olagligt med så stor spårviddsförändring (max 15mm/axel = 7,5mm/fälg, är tillåtet) kommer det bli problem med att däcken tar i skärmkanterna. För det andra kan du inte använda "spacers", då de gör att inpressningsfelet blir ännu större....åt andra hållet skulle du kunnat använda t ex. 20mm spacers (dvs. sätta E46-fälgar på en E39:a). För det tredje har dina fälgar större navhål än E46:an, iofs ganska enkelt att lösa genom att använda rätt navringar, men ändå onödigt. Så kort och gott: Nej! Dina fälgar passar inte på din kompis E46:a! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för bra och snabbt svar. Uppskattas stort! Vänligen, Andreas |
|
|
Tydligt svar av Johan B men det handlar ju till viss del om hur gärna man vill att det ska passa också ;) Navringar löser problemet med att e39 har större navhål. Breddningen är markant men så länge däcken inte är bredare än 225 med 45 i profil (om vi pratar 17") så passar det utan att ta i. Sett flertal bilar på nätet med det (utan att valsade skärmar osv). Många gånger kan det se schysst ut med lite lägre et men det ska väl helst följas upp med att man gör något mer med bilens utseende för att det ska bli enhetligt. Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg |
|
|
Tack för svar. Men E39an har väl mindre navhål? 20 jäntemot 42? |
|
| Jag kommer inte ihåg däckstorlek. Men det är inga lågprofil däck som du kan se på min blocket annons (finns bild där). Så du tror det hade passat med en navring? | |
|
Nej, navhålet är inte 20 mm, det är inpressningen - dvs. avståndet från centrumlinjen på fälgen till anliggningsytan där fälgen träffar navet på bilen! Det är 74,1 mm mot 72,5 mm. Läs mitt första svar igen - de passar INTE på en E46:a.... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E39 7*15 ET20 kontra E46 6.5*15 ET42 hamnar typ 26 mm längre ut. Min gissning är att de går på så länge man håller sig till (nära!) original rullomkretsen för E46. Googla "untere et grenze bmw e46" så hittar man vad som kan funka, och nämnda E39 dim är inte extrem för 5 öre. Men bilen kommer kännas annorlunda, ökat slitage på hjullager o som redan nämnts inte godkänt av Bilprovningen, om de nu upptäcker det... |
|
|
Tack för svar. Jag tror jag förstår nu! Så fruktansvärt mycket man måste ta hansym till på fälgar. Bra att ni kan detta så jag slipper sätta mig in i det! :) Om ni vet någon som vill köpa fälgar så säg till! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.