AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.825

verktyg för att låsa kammarna på M70

sy
208
sysav
540iA Touring-98
Skall nu börja att ta bort topparna för att byta kolvringar på min motor M70 . Det skall finnas ett verktyg att låsa kammarna med. Man skulle kunna tillverka ett själv av trä . Någon som vet hur det ser ut och var man låser kammarna

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hej igen sysav!
Med risk för att bli utskrattad som gammaldags men tror du kan ha nytta av att tala med din närmaste Bmw verkstad specielt om du har ett bra förhållande med folket där.Går/Gick ofta att låna verktyget i alla fall då när det begav sig.
Salig Paap lånade och ritade av och byggde ett eget av väldigt hårt träslag,funkade utmärkt när han gjorde sitt byte av kolvringar.
Har för mig att jag sett bilder här på forumet hur det ser ut och funkar med låsningen.
Mvh Dic
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Det blir nog inte billigare än här...

Länk

//Peter
Hej,
När jag en gång skulle byta kamrem på min Volvo V70 behövde jag låsa fast kamaxlarna. Det skrevs om ett verktyg som man kunde tillverka själv av bandjärn, men jag tyckte att det blev för bökigt och lättade istället in en träkil mellan resp kamdrev och topplocket.

Det fungerade hur bra som helst i mitt fall. En extra svårighet som du riskerar är att du ju till viss del måste kunna hantera topparna och kanske råka rubba "låsningen".

/Lennart
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Tack Peter nu vet jag hur det ser ut blir att ta fram skjutmåttet och sågen . När jag skulle byta toppackning på min MGF så hade jag Plastic Padding i en plastpåse som jag tryckte ner emellan dreven för kammarna när det stelnade var dom låsta. Här är lite långt emellan dreven

sy
208
sysav
540iA Touring-98
stålpinnen måste väl vara till att låsa svänghjulet 12mm o 8mm i diameter

Länk

Kanske kan va nått?

EB
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vad är det för fel på det som Peake länkade till?
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Det var det verktyget som jag sökte

Vet inte Kane men min länk verkade vara bättre;)

EB
Mi
105
Mittmotor
BMW 850 -91. Två st Renault Zoe elbil.
Jaguar XKR Kompressor -01.
Jaguar XK cab -98.
Jaguar S-type V8 -03.
Range Rover P38 -96.
Jubileumsmodell manuell!
VW T5 flak.
Hemmabygge med BMW V12 motor. Mfl...
Peakes länk är rätt verktyg till denna. kom ihåg att man behöver två, en till varje kam.
Jag tillverkade två av 10 mm stålplattor.
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Pula om du har öppnat en M70 så förstår du nog att det är lite långt mellan kamaxlarna för det verktyget samt så kan du ej kontrollera inställningen av dessa, så varför skulle man inte göra detta då man ändå öppnat upp.
/P
Ok.

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.