|
|
|
|---|---|
|
Skall nu börja att ta bort topparna för att byta kolvringar på min motor M70 . Det skall finnas ett verktyg att låsa kammarna med. Man skulle kunna tillverka ett själv av trä . Någon som vet hur det ser ut och var man låser kammarna | |
|
Hej igen sysav! Med risk för att bli utskrattad som gammaldags men tror du kan ha nytta av att tala med din närmaste Bmw verkstad specielt om du har ett bra förhållande med folket där.Går/Gick ofta att låna verktyget i alla fall då när det begav sig. Salig Paap lånade och ritade av och byggde ett eget av väldigt hårt träslag,funkade utmärkt när han gjorde sitt byte av kolvringar. Har för mig att jag sett bilder här på forumet hur det ser ut och funkar med låsningen. Mvh Dic |
|
|
Det blir nog inte billigare än här... Länk //Peter |
|
|
Hej, När jag en gång skulle byta kamrem på min Volvo V70 behövde jag låsa fast kamaxlarna. Det skrevs om ett verktyg som man kunde tillverka själv av bandjärn, men jag tyckte att det blev för bökigt och lättade istället in en träkil mellan resp kamdrev och topplocket. Det fungerade hur bra som helst i mitt fall. En extra svårighet som du riskerar är att du ju till viss del måste kunna hantera topparna och kanske råka rubba "låsningen". /Lennart |
|
|
Tack Peter nu vet jag hur det ser ut blir att ta fram skjutmåttet och sågen . När jag skulle byta toppackning på min MGF så hade jag Plastic Padding i en plastpåse som jag tryckte ner emellan dreven för kammarna när det stelnade var dom låsta. Här är lite långt emellan dreven |
|
|
stålpinnen måste väl vara till att låsa svänghjulet 12mm o 8mm i diameter |
|
|
Länk Kanske kan va nått? EB |
|
| Vad är det för fel på det som Peake länkade till? | |
|
Det var det verktyget som jag sökte |
|
|
Vet inte Kane men min länk verkade vara bättre;) EB |
|
|
Peakes länk är rätt verktyg till denna. kom ihåg att man behöver två, en till varje kam. Jag tillverkade två av 10 mm stålplattor. |
|
|
Pula om du har öppnat en M70 så förstår du nog att det är lite långt mellan kamaxlarna för det verktyget samt så kan du ej kontrollera inställningen av dessa, så varför skulle man inte göra detta då man ändå öppnat upp. /P |
|
|
Ok. EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.