|
Sida 1 av 25
|
|
|---|---|
|
Det är märkligt, men på "nätet" hittar man uppgifter om 35km (22 miles) och 40km (25 miles). Även BMW's press-release som är länkad från BMWUSA hemsida anger vad jag kunnat se 40 km. Däremot anger BMW på den svenska sidan 35km. Det ska bli intressant att se exakt vad BMW menar är den riktiga räckvidden. Kan det vara så att dom egentligen vill säga 40km men anger 35km i förhoppning att de flesta uppnår detta? Nåväl, bilen kommer vecka 13 - det ser jag framemot. | |
Verdi |
Räkna inte med mer än 25 km verklig körning om det står 35-40 km officiellt. Är samma bluff som med förbrukningssiffrorna på förbränningsbilar. |
| Nä, jag har inte räknat med mer än ca 2,5 mil vilket räcker gott och väl för den "el-körning" jag räknar med. Tyckte bara det var så märkligt att det fanns så olika s.k officiella siffror. | |
|
Bara att gratulera till beställningen :) Väntar på att BMW ska visa den som Touring innan jag lägger en beställning, Mailade BMW sverige och dom visste inte när. Synd dock att man bara får 41l bensintank. Som Verdi skriver så om man kan få 25 km så är det bra, Passat GTE som hävdar 50 km klarade ju "bara" av 33 km stadskörning. |
|
| Jag har kollat lite på vad BMW I3 lyckats prestera i verkligheten. Utan att göra anspråk på vetenskaplighet så verkar det ändock som om I3 håller något så när utlovad räckvidd - det är i vart fall inte 30% lägre. Sen är det en annan sak att väder, vind osv påverkar en hel del för att inte nämna farten (se t.ex Länk ) | |
|
Det finns lite olika mätnormer, t ex NEDC och amerikanska EPA. Likt mätnormerna för bensin- och dieselbilar är de "snälla", vilket innebär att man vid normalt användande inte når så bra värden. |
|
| Jag är väl medveten om att mätnormerna är "snälla" och förväntar mig inte att nå dessa, frågan är bara hur "far off" som just 330e är från de officiella siffrorna. Men jag får väl rapportera när jag haft möjlighet att köra runt en stund... fast det är ju en bit bort :) | |
| consiglieri: Grattis till en väldigt intressant bil som ligger helt rätt i tiden! Ska själv prova X5 40e i helgen. Spännande och se hur bra det fungerar i praktiken med en laddhybrid. Ska bli roligt att jämföra med Volvo XC90 T8 som jag också tänkte provköra sen. | |
|
@consiglieri Glömde fråga hur specade du den och vilket pris fick du? :) |
|
|
Metallic Lack Tyg/Läderkombination "Breeze Antracit" Utrustning, paket 7LD Model Sport 255 Sportläderratt 2A6 17" Lättmetallfälg dubbeleker 392 465 Genomlastningslucka 481 Sportstolar 493 Förvaringspaket 4LV Interiörlist svart med högglans accentlist korallröd matt 563 Belysningspaket 5A2 LED strålkastare ZPH BMW eDrive Package 5AS Driving Assistant 609 Navigationssystem Professional 6AK ConnectedDrive Services 6AM Real Time Traffic Information 6NS Bluetoothförberedelse Professional samt USB anslutning 6UH Traffic Information ZNN Navigationspaket Utrustning, fabriksmonterad 248 Eluppvärmd ratt 431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel 459 Sätesinställning elektrisk, med minne för förare 521 Regnsensor 534 Klimatautomatik 5AC Helljusassistent 5DP Park Assist 610 Head-Up Display 676 HiFi Högtalarsystem 508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram 5DF Aktiv fartpilot med Stop&Go SUMMA SUMARUM 426 800 kr |
|
|
Tackar, snygg spec, bara att gratulera! :) Ligger farligt nära en 320d/i med ungefär samma utrustning. Kan man leva med mindre bagage så lär denna ta försäljning från dessa två. |
|
| EN sedan köper man väl inte för bagageutrymmet i första hand, men visst det är drygt 100 liter mindre bagage vad jag förstått. Vi får se om man ångrar sig, men det ska bli väldigt roligt att testa. | |
| Lånade en Golf GTE i höstas - går att få ut rätt mycket av en hybrid om man planerar körningen. I stadskörning märks största skillnaden, där samtidigt förbränningsmotorn drar som mest drar hybriden 0. På motorvägen blir det däremot inte mycket räckvidd... | |
|
En liten uppdatering för den intresserade. Efter att ha noterat att BMW själva lämnar olika uppgifter om officiell räckvidd på el har jag äntligen fått ett besked. Den officiella räckvidden för 330e skall vara 40 km på el och inta 35km som det fr närvarande står på den bmw's svenska sida. Det torde innebära att under gynnsamma förhållanden har man en räckvidd på mellan 2,8 och 3,2 mil samt under t.ex stränga vinterförhållanden kommer man ner på strax under 2,5 mil (detta baserat lite löst på uppgifter jag hittat om hur mycket i procent t.ex BMW I3 verkar tappa). Men det lär väl variera från förare till förare beroende på körstil också. Har noterat att ett Consumer Report testade en Prius som hade gått drygt 32000 mil för att se har pass mycket batteriernas effekt hat försämrats. Slutresultatet var ett det fanns en liten försämring , dvs bilen drog ca 0,2 mer än tidigare och accelerationen hade minskat med en halv sekund om jag minns rätt. I vilket fall tycker jag att den försämringen på 32000 mil är att betrakta som försumbar. |
|
|
Bara bättre mao. :) Nu finns 330e och 225xe uppe på BMW.se att konfigurera. BMW eDrive Package finns dock inte i tillvalslistan så priserna blir lite skeva (förutsatt att BMW eDrive Package fortfarande finns kvar). |
|
|
Nu Har min 330e anlänt och jag har gjort min första provtur. Tänkte återkomma med lite rapporter om förbrukning mm. |
|
|
Jag får leverans på min 330e M-sport på fredag :) Ska bli intressant att se om man köpt grisen i säcken =P |
|
|
Då har man kört lite med bilen. Visserligen bara lite kortare sträckor men bilen är väldigt trevlig. Jag har ingen förståelse för det som Expressen skrev om bilen. Här hos mig har det varit runt nollgradigt hela tiden. Jag har inte testat att komma så långt som möjligt men det verkar som jag kan fara drygt 2 mil på enbart elektriskt i den temperaturen. Ingen jättesträcka men fullt tillräckligt att ta sig till jobbet. Något som är dåligt är informationen från BMW om hur systemet fungerar. Jag ska återkomma med lite mer info allteftersom. |
|
| Ska bli intressant att höra din rapport, väntar på min 330e som kommer inom 3 veckor! | |
Transocean |
Hej och grattis till den nya bilen! Hur långt kommer man i Powermode (el+bensin)innan batteriet tar slut och endast bensinmotorn går? Och vad drar den? Om den klarar 4-5 mil med el och bensin så att man alltid har 250 hästar kan den vara ett alternativ om inte förbrukningen överstiger 0.5-0.6 liter. |
Transocean |
Hittade en youtubevideo på 330e:n. Om ni spolar till 9.46 så ser ni att tanka bensin är inte så enkelt :-) Verkar som om 330e:n tror den är helelektrisk :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.