AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
12.887

Nya Volvo S90

Sida 2 av 4
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Värt att tänka på är väl att F10 har sex år på nacken...
Verdi
Speaking of which... När kommer nya femman?
em
906
em3
M3 cab -03
...avslöjar ett par detaljer, varför jag tycker att S80 "äger" Bmw 5-designen:

1. Volvo bryter trenden med baklysets "inspillning" på bakluckan, Volvo's är elegantare och kan ge en hel linje i luckans överkant ( kanske inte i USA, som kräver en viss höjd på bromsljus...).

2. Audi/Mercedes fyrkantiga utblås, är kanske dött lopp= olika åsikter om utformning, jag är "delad" i frågan.

3. BMW ljus i stötfångaren, är för mig ful och värdelös, medan Volvo tar poäng genom att visa VOLVO på ett kaxigt sätt högt upp på luckan!

Kom ihåg alla: smaken är som baken...delad ;)

em3
Verdi
em3,
1. Baklyset "spiller" väl visst in på luckan? Förstår faktiskt inte vad du menar.

2. De fyrkantiga utblåsen är bara töntiga wannabe-grejer. Hedrar BMW att de inte gett sig på sånt trams.

3. Va? Menar du reflexerna där nere bak?

Tycker BMW har snyggast interiör. Ogillar touch-plattor. Luftutblåsen ser lite märkliga ut på S90 också.
em
906
em3
M3 cab -03
1. Ja! Men "spiller" in i en hög linje, elegantare, och snyggare enligt mig, jämfört med "blaffan" som spiller i nere på luckan! Vi har vant oss vid den designen under många år, jag tycker Volvo "lyft" utformningen...smaken är....

2. Jag = neutral, tycker båda funkar, för mig, du får tycka som du vill!!!

3. Ja! Känns för mig som helt onödiga, och bättre designade på S90, d.v.s inga alls på plaststötdämparen!

Igen, vi har delad smak, som bak!!! :)

em3
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vadå BMW har väl också fyrkantiga utblås? Det är bara så att femman är för gammal och man vill "spara" något till nästa modell. Men 6:an och 7:an har så det är bara en tidsfråga.
Verdi
Ja, BMW har fyrkantiga utblås på M550d och säkert andra också. Men inte på 520d eller 116i. Jag har inget emot själva designen men jag tycker inte om när det går inflation i saker.

Kanske kommer BMW att gå åt samma håll som Mercedes och göra bilarna mer "blingiga" men jag hoppas inte det.

Tycker BMW höll emot bra den här trenden med utblås på båda sidor så kanske finns det hopp. Finns på BMW också men bara på de lite värre modellerna. 335/535 osv. Men på t ex Volvo så får du dubbla avgasrör även på instegsmodellen. Inflation...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tittar man på hur sjuan ser ut kan vi räkna med mer bling från BMW framöver, förhoppningsvis slipper nya femman hockeyklubban!

Men det är väl så "modet" ser ut där marknaden växer, även om Kina drar i bromsen just nu.
Amli: Ja just det, placeringen av regskylten det märkte jag inte. Det ser extremt baktungt ut med så mycket naken plåt eller plast eller vad det nu är för material när det inte finns någon regplåt där.

Ju mer jag ser den desto mer illamående blir jag och i jämförelsen med 5-serien så skäms man över Volvon, trots kinesiska ägare så är Volvo i mångt och mycket svenskt och det här är direkt pinsamt.

Jag spår att den här modellen kommer bli ett stort fiasko. Det är tur att XC90 är en succe så här långt annars vete tusan hur Volvo hade klarat sig.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vet inte riktigt varför, men jag tänker Citroën när jag ser bakdelen ...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det ska bli klart intressant att se hur de löst bakdelen på V90. Den modell som kommer bli vanligast på våra vägar.
Är det sagt när denna kommer att presenteras?

En annan sak jag funderat på flera ggr när det gäller Volvo är varför de alltid släpper sina toppmodeller först vid lansering. Är det för att de vanliga varianterna blir för tråkiga? Tyskarna kommer alltid med dessa i ett senare skede. Typ trappar upp istället för ner.
Amli:
Tar du en titt på 1, 3, 5 och 7-serien så ser du stora skillnader i fronten som gör att man lätt särskiljer dom olika modellerna ifrån varandra. Bara bakdelen på 3 och 5-serien som är väldigt lika varandra.
Både Volvo och Audi är experter på att köra samma front och sen bara trycka på förstora och förminska...
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Clubsport:
X1, X3 och X5 är numera väldigt lika. Att 3- och 5-serien särskiljer sig mer från nya 7-serien har bara att göra med att den sistnämnda är helt ny och de andra gamla. Jag är tämligen säker nya 3- och 5-serie bara blir mindre versioner av den.

Jag förstår inte heller varför det skulle vara något dålig. Det är ett genomgående designspråk. Jag skulle säga att de bilmärken som INTE har det fumlar med att hitta en tydlig identitet. En design som de till fullo tror på.
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Bakdelen ser ju verkligen bedrövlig ut...

Länk
Amli:
Jag tycker fortfarande att varje serie har en egen stil.
Personligen så tycker jag det är tråkigt och dålig fantasi att låta alla modellserier vara kopior av varandra som hos Volvo och Audi.
Att dom olika modellerna har olika ålder kommer man ju aldrig att komma ifrån. I alla tider så har BMW haft designskillnader mellan serierna det kommer dom knappast att överge.

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Jag förstår. Vi tycker olika i frågan helt enkelt. Jag anser att t ex X3 och X5 är kopior av varandra. Inte ens särskilt stor skillnad i storlek.
Kan du säga samma sak om Q7 kontra Q5 eller XC90 kontra XC60 (oavsett vilken generation vi pratar om)?

I alla tider har även BMW haft bakhjulsdrift... Tiderna förändras...

Däremot håller jag helt med om att det är stor skillnad mellan t ex X-modelllerna och sedan modellerna (utvändigt). Det tycker jag det även är hos Audi.

Vi får väl helt enkelt se hur det ligger till när nästa 5-serie presenteras.

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Snygg, men riktigt tråkiga motoralternativ.
Borde ju erbjuda en diesel på minst 260hk/500nm som grundmodell om de skall in på premium segmentet. Gärna med alternativ på en större, borde ju lärt sig av XC90 som är jättetrött med D5:an.

Jämför med A8, 7-serien, S-klass som skall vara konkurrenterna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Problemet med "roliga" motoralternativ är att de inte säljer någonting. Om man är en liten tillverkare och 90% ändå väljer ett av de mindre motoralternativen får man helt enkelt nöja sig med dem och offra de sista 10%. Audi, BMW, Mercedes har helt andra resurser och kan kosta på sig att bygga modeller som främst är till för varumärket än försäljningen.

-------
//Lövet
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Slippy, S90 skall väl inte jämföras med A8, 7-serien, S-klass utan snarare A6, 5-serien och E-klass.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den kommer få svårt att konkurrera med starkare motoralternativ där också. Men det spelar mindre roll, 90% av alla 5-serie som säljs i Sverige är ju 520d i alla fall osv.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.