|
|
|
|---|---|
|
Hej! Idag på väg till jobbet så la min Compact av. Körde 50mil i helgen utan problem, men när jag skulle starta den idag så tog det längre tid än vanligt innan den startade. Tänkte inte mer på det utan for iväg utan problem. Efter ca 1km så är jag på väg ut på påfarten till motorvägen när bilen tappar all kraft. Får växla ner tills jag är stillastående. Bilen går dock på tomgången och jag gasar till några gånger och bilen verkar fungera som den ska. Börjar köra igen, men bilen är helt orkeslös och lägger efter ca 500m av helt. Bogsering till jobbet där den nu står och skäms! Läser ut felkoderna och får fram felkod: 10012 Oxygen sensor after cat 10017 Lambda sensor ageing after cat Raderar dessa och provar starta. Bilen tänder till en gång men går ej igång. Har den nu på laddning och stående i garage om det kan vara så att det är en ispropp? (-2grader imorse) Någon som känner igen detta problem? Kan de felkoder som kom fram vara anledning till att bilen inte går? På lunchen skall jag testa om den startar. Om den gör det så lutar det åt ispropp och då får jag väl hälla i K-sprit och hålla tummarna... | |
|
Kan vara katalysatorn som rasat ihop = tät. Hände en kompis till mej och bilen blev helt orkeslös. |
|
|
Hoppas på att det inte är katten.... Testade att starta nu på lunchen och bilen startade precis som vanligt och gick i ca 2sek innan den dog! Sedan vägrar den att ens tända till när startmotorn går runt. Har raderat felkoderna och dom dök inte upp igen. Fick en felkod på "Steering angle" 009 men den kunde jag också radera. Känslan är att den inte får bensin? |
|
|
Hur mycket bensin har du tanken minst 20 liter? Kolla om den tänder till på startgas gör den det så är det ett bränslerelaterat problem. |
|
|
Inte 20liter kvar! Runt 1/8-tank så max 10liter! Om soppapumpen skulle haverera -blir det någon felkod för det då? Annars lär det ju vara ispropp eller igensatt bränslefilter? Pytsade i en massa K-sprit nyss. |
|
|
Hej, Med reservation för att din bil är något yngre än min, men vad det gäller bränsleförsörjningen väldigt lik (enl vad jag kan se hos Realoem), tippar jag på bränslepumpen. Om du nu inte har soppatorsk - bränslemätare kan luras! Din beskrivning av förloppet ger mig det intrycket direkt. Återigen med reservation för åldersskillnaden, pumphaveri ger ingen felkod. /Lennart EDIT: Det kan ju också handla om pumpens relä eller säkring. Delorians "bränslerelaterat" är kanske så du skall tänka. Men att börja med att tanka upp några liter och sedan testa pumpens funktion är nog det rätta här. DS |
|
|
Hej Lennart! Bränslemätaren har varit tillförlitlig tidigare och enligt hur långt jag kört så bör det finnas en del soppa kvar. Finns det något bra sätt att kolla om bränslepumpen fungerar eller ej? Har stått och försökt lyssna bak i bagageutrymmet, men inte kunnat höra något ljud -vilket antingen tyder på att den är trasig eller är tystgående :-) |
|
|
Hej igen, Det finns beskrivet här i några trådar hur man går tillväga. Om du vill ha fler ingångar på temat, när jag är klar här, kan du söka inlägg. :) Pumpen går i första läget, när du vrider på tändningen, men bara en-två sekunder. Sen går den igen, men bara ett par sekunder vid ett startförsök, om inte motorn går igång. Allt för att inte sura ner motorn och/eller bränna kattar. Du kan alltså inte vrida på tändningen och sen gå ut och lyssna. Möjligen kan du lyssna (ovanför tankens högra sida), medan någon annan vrider på nyckeln. För egen del rekommenderar jag att man kopplar en multimeter, en lampa eller en spänningsprovare med lysdiod till kontakten vid pumpen. Det brukar vara lättare att se än att höra den där korta perioden, när strömmen är på. Får du då en strömsignal, ligger pumpen illa till. Många testar också pumpen med direktström i kontakten. Då är det ju lätt att höra om det surrar eller inte. Om den lever, blir felsökningen istället bakåt i kedjan. I första hand säkringen (men den har du väl redan kollat nu) i andra hand reläet. /Lennart |
|
|
Om tanken är konstruerad som de flesta andra BMW-tankar är, så är den delad i två delar - en vänster och en högerdel. I vänsterdelen sitter det en sugstrålepump som pumpar över soppan i högerdelen där den "riktiga" bränslepumpen sitter. Är det låg nivå i tanken och sugstrålepumpen går sönder, får högerhalvan ingen soppa från vänsterhalvan = bränslepumpen i högerhalvan har ingen soppa att pumpa fram till motorn. Prova att slå i en eller två dunkar bensin i tanken, om den då startar efter det (ge pumpen lite tid att pumpa fram soppa innan startförsök), har du hittat felet. Om inte det hjälper kan man gå vidare i felsökningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det låter inte alls osannolikt Johan! Genom att det var i påfarten till motorvägen (=högersväng) så bör ju soppan kunna skvalpa över till vänstersidan av tanken och i sådant fall stanna kvar där. Blir till att ta sig till macken på fikarasten😀 Fortsättning följer... |
|
|
Frågan är om det är en så "fiffig" konstruktion att givaren för tankmätaren sitter på vä sida? För jag har ju en hel del bensin kvar enligt soppamätaren och den har varit nere på mer eller mindre tomt förut -utan att bilen stannat! Snart dags att prova om tanka var lösningen :-P |
|
|
Hurra!!! Bensin is the shit! Bilen tuffade igång och spinner som en katt. Verkar troligt att sugstrålepumpen gett upp då. Sitter det någon säkring till den möjligen, eller är det byte som gäller? Tack för alla tips och råd! |
|
|
Vet inte om den har någon separat säkring, men utifrån hur många trådar dessa pumpar har genererat, är det inte helt ovanligt att de går sönder... Kolla säkringarna i handskfacket och studera förteckningen över säkringarnas förbrukare - lappen ligger löst och går att ta ut för att läsa lättare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej den har ingen säkring. |
|
| Kan ju vara så att det bara kommit smuts i den , tanka en 5 liter e85 i en full tank så löser det upp eventuell smuts och håller även resten av bränslesystemet rent. | |
|
Grattis! Sugstrålepumpen är, så vitt jag förstår, en ejektorpump som drivs av den strömning som orsakas av den "riktiga" pumpen. Hur som helst är inte bara tanken, utan också tankmätningen, tvådelad. Det sitter en nivågivare i varje tankhalva. Så det är fullt möjligt att under speciella omständigheter, som i det här fallet, ha utslag på mätaren men ingen bensin till pumpen. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.