AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.531

Vanosrelaterade felkoder och tomgång

Sida 1 av 2
Kopplade in inpa idag för att kolla upp eventuella orsaker till fluktuerande tomgång på min m5 e60 (ligger normalt runt 950 då motorn är varm, men dippar iblandför att sedan stiga lite och till slut återgå till normalläge, värst är det då bilen är kall). Rengorde min lmm och märkte då att trådarna på ena mätaren var inåtböjda och märkliga. Där blir det alltså att köpa ny lmm från tyskland.

Passade också på att kolla mina lagrade felkoder och upptäckte få följande Länk och
Länk

Uppenbarligen nåt som hänt då motorn kallstartats. Bör jag vara orolig? :)
Ser nu att bilderna roterats 90 grader av tinypic. Ingen aning varför.

Tilläggas bör också att motorlampan aldrig lyst trots felkoderna. Eller har de lyst har de gjort det en ytterst lite stund så att jag inte ens märkt det.
Ser nu att bilderna roterats 90 grader av tinypic. Ingen aning varför.

Tilläggas bör också att motorlampan aldrig lyst trots felkoderna. Eller har de lyst har de gjort det en ytterst lite stund så att jag inte ens märkt det.
Bump!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Min började på samma sätt (dock S54 motorn) med att gå lite "orent" på tomgång. Senare tändes den gula lampan. Rengöring (engineflush) och service hjälpte inte. Slutade med att att jag bytte hela enheten. Jag pallade inte att renovera den. Efter det blev det felet bra men det andra kvarstod och är inget som du behöver vara orolig för.

Men tyvärr så säger min gutfeeling att BMW och VANOSstrul alltid leder till reparation/byte - med olika stora hål i plånboken som en sur och besk eftersmak i munnen men det är högtrimmade motorer och de slits och behöver mer kärlek än "vanliga" motorer.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Härom dagen tändes även min motorlampa då bilen stått utomhus över nyårsnatten. Fick samma felkoder som ovan (271A och 27B6, båda dock med någon form av "underkod" P000 Camshaft Position Slow Response). Bilen hickade väl till lite precis vid start, men i övrigt inga märkligheter. Dags att lämna in bilen för koll av vanos?

Och som en liten mental förberedelse: vad kostar ny vanosenhet alt renovering? hehe
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Har exakt samma fel på min M5a. Motorlampan lyser och fått ett antal felkoder på Vanos och oljetryck. Kolla med bmw dom skulle ha 55 000 att byta hela VANOS enheten. Om den har havererat så skulle man få byta magnetventiler också. Då ligger vi på sammanlagt runt 70 000kr. Rätt dyrt!!
Hann bara köra från bilfirman när motorlampan tändes och den började gå dåligt. Så har anmält bilfirman att dom sålt mig en skruttig M5a.

Låt inte BMW byta Vanos...Är det fel på Vanosen så lär det vara nån tätning/packning som gett sig, och/eller möjligen nån eller några soleonider. Soleoniderna är nog kinkiga att laga, men på äldre modeller (E36 & E39) med Vanos så har det ofta räckt med att "löda om sladdarna till Vanos-kretskortet". Kolla även om det finns nån firma som säljer (eller renoverar) Vanos, typ som DrVanos.com? Lämna bilen till nån BMW-kunnnig som vet vad han sysslar med, För 70' kan man nog hitta en OK S85 gissar jag?
tomgångsproblemen är helt försvunna för mig nu. Blev en markant skillnad efter att jag bytt lmm och kört med dem ett tag. Nu är tomgången helt stabil. Luftade också vanosenheten ett par gånger (lätt spännande minst sagt) och har inte fått några nya felkoder eller någon tänd motorlampa.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Låter ju mera rimligt, borde finnas nån bmw kunnig som kan laga billigare. som sagt vet jag inte om hela VANOS enheten behöver bytas ut kan vara soleonider bara behöver fixas. Vad kostar ett sånt jobb tro? nått bra ställe i stockholms trakten? Hur låter motorn om det bara är mindre jobb med vanosen? kan det vara "dolt fel" som inte hörs?

Tutarn kul att det funkar för dig, gör lmm så mycket för bilen, bytte du det själv eller lämnade in, kostnad? sista frågan nu, hur luftar man vanosenheten, är det svårt? är inte så bilmekanisk lagt av mig ;)
Lmm köpte jag från tyskland och bytte själv. Mycket enkla att byta. Krävdes några mil innan jag märkte någon större skillnad, men bilen började gå renare. Framför allt blev tomgången stabilare utan märkliga dippar som jag tidogare hade problem med.

Angående vanosen är det väl egentligen för tidigt att dra några slutsatser, men hittills verkar allt ok iom att jag inte fått nya felkoder trots kallstarter i minus tio grader. Nåt säger mig dock att det kan vara oljan (10w-60) som spökat då den knappast är gjord för kallstarter i kyla, men det är en ren gissning från min sida. Hursomhelst: använde INPA för lutfningen av vsnossystemet.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Verkstaden som kollar upp bilen får kolla djupare i motorn vad felet är. Vart får man tag på en INPA då?, har du nån länk? skulle vilja prova det om det blir nån skillnad.
OlaO på forumet säljer hård- och mjukvara. Kontakta honom!
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Tutarn!
Direktlänk till detta ;-)
Länk

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Provade läsa felkoder fick upp jättemånga. Hur gör man vanos testet i inpa? Hur gjorde du tutarn?
Vilka felkoder fick du? Gå in under engine och systemdiagnosen, där hittar du vanostestet. De djupare menyerna är på tyska, men med lite google fattar man allt.
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Fick dessa felkoder:
SIM 93FC

DME/DDE
271A 88
2B59 44
27B6 A4
271C 81
275D 82
2793 02

EGS 510E 02
520B 08
EDC 5FF0
5FF7
5FF8
5FFB
5FFC
SINE 9D11
9D12
LM 9CC3
KBM A409
CID A46D
KLIMA 9C54
9C55

Helt sjukt, är som matrix för mig, vad betyder dessa fel? allvarliga?
Kan det vara gamla lagrade felkoder?
Okej ska prova det tutarn :)
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Börja med att nollställ allt sen kör motorn ett tag och kolla vilka som återkommer, djupdyk i dem sen.
Om du tar ut felkoderna under din DME så får du även en förklarande text till varje felkod. Dock på tyska.
Om du switchar till den "gamla" Inpa enligt min instruktion så bör de visas på engelska, men det kan skilja lite från modell till modell.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
OlaO, det här med att switch till gamla inpa, hur går det till?

Mannion om du läser felkoderna under engine får via DME/DDE reda på vid vilket kilometerantal felet uppstod.
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Finns ett word dokument i mappen där jag beskriver detta.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Ma
154
Mannion10
320 E36-91 "såld"
525iA Sedan-04 "såld"
545iA Sedan 04 "såld"
M5 E60 Sedan 05 "såld"
M5 F10 -13
Man tackar, ska läsa igenom det :)

Så låter den, ska en frisk V10 låta så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.