|
|
|
|---|---|
| Jag behöver köpa en takbox och vill även att den skall ligga så slimmat mot taket som bara går, någon som kan rekommendera något och kanske även bifoga bild? | |
Verdi |
Är nog inte boxen som bestämmer hur slimmat den ska ligga utan lasthållarna. Jag har original lasthållare och original box och visst blir det ett mellanrum men det funkar. |
| Det blir alldeles för högt, söker en lösning som liknar Sail racing boxarna som de flests Audi A4 har. | |
råbban |
Thule Whispbar rekommenderas. |
|
Här finns lite bilder på BMW-bilar med olika takboxar: Länk |
|
| Råbban menar du Thule Wingbar? | |
|
Som sagt så är takräcket/relinghållarna mest avgörande. Jag har den här boxen och tycker den är riktigt snygg. Kom 2012 men tillverkas inte längre men verkar finnas i lager hos Bilia. Länk Annars är ju Sherpasboxen i länken från e39520it riktigt snygg och slimmad. Tillverkas av Autoform i Malung och säljs under deras namn också och några till bla Montblanc. |
|
|
Whispbar är inte Thule. Thules heter wingbar som sagt. Whispbar är ett eget märke från Nya zealand som var bland de första som tog fram takräcken som skulle vara så tysta som möjlgt. |
|
|
Tjena. När jag var ute och letade takbox och räcken hade jag samma kriterier som du beskriver. Som pew skriver så är Whispbar bland de lägsta och tystade man kan få tag på när det gäller lastbågar. Jag har haft Whispbar till både min E91 och F30 och varit kanonnöjd. Smidig montering och mycket bra kvalitet. Takboxmässigt så gillar jag Packline FX-Suv av samma anledning, lägsta boxen på marknaden (i alla fall när jag köpte). Bilder på min gamla e91 med Whispbar och Packline FX-Suv: Länk Bilder på min gamla F30 med Whispbar och Packline FX-Suv: Länk Mvh David |
|
| Dave Tack för ditt inlägg, bilden på din F30 är exakt det stuket jag söker. | |
|
Snyggt David! Bygger whispbar mindre än thules wingbar? Tycke designen är grymt lika. Söker så slimmade mot taket som möjlig! |
|
|
Tänk på att Thule Wingbar är betydligt säkrare än Whispbar, dvs sitter kvar bättre på bilen vid en ev olycka eller andra belastningar. Ljudnivån är likvärdig. Utseendet lika men mer en smaksak. |
|
| Beställt Thule wingbar och packline fx-suv, återkommer med resulat. | |
|
Vad säger forumet om Thule Rapid systemet vs. Thule EDGE? Det är infästningen som skiljer där EDGE är det dyrare och snyggare, men finns det några nackdelar? Spontant känns det som att om man går på Rapid så är det större chans att man kan återanvända delar när man byter bil medan EDGE låser upp en betydligt mer... //Stenback |
|
| Stenback på en Bmw skall det i mitt tycke alltid vara det som är estetiskt rätt, skulle du byta bil, så säljer du grejerna på blocket. | |
| Nackdelen med Edge är väl främst att lastbredden är mindre, men enbart för en box så spelar det ju ingen roll. Och det kan ju gå att återanvända också om bredden rätt. | |
| -A-81 har du några bilder och bjuda på? :) | |
|
Hej! Väcker liv i en gammal tråd. Jag får min nya 430i GC nästa vecka och undrar om lastbågarna från min F30 passar? Jag har för mig att taket på 4-serien är något smalare, någon som vet? Tack på förhand!! Mikaelak |
|
|
Enligt Thules hemsida skall det vara samma bredd och monteringskit men kolla själv för säkerhets skull Länk |
|
|
Vet inte hur det är med nyare lastbågar men tidgare BMW orginal (e46 och e91) är fasta i bredd och således kan de inte bytas hur som helst. Kolla på artnr på realorm.com så ser du till vilka bilar resp lastbågar passar. Är det Thules lastbågar så har de flera modeller med variable bredd och vill man behålla rören kan man ibland byta bara fötterna. Det borde finnas info på thules hemsidan och vilka fötter som passar vilka rails. Till E91 ska man tänka på att det fanns både höga rails och låga integrrerad rails och de kräver olika lastbågar/fötter. Har själv råkat köpa fel till E91 men omsatt de felaktiga på blocket igen utan förlust. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Ok! Tack för era svar, ska kolla på realoem.com och jämföra lastbågarna till 3 & 4-serien. Mikaelak |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.