|
|
|
|---|---|
|
Mors, Har sökt och letat runt på forumet ett bra tag utan att bli medlem, men har nu ett nytt problem jag inte hittar nåt svar på. Dags för egen tråd m.ao. Jag märkte när jag körde upp på uppfarten hemma i förrgår att det lät lite väl mycket och konstigt på tomgång från motorn. Öppnade dörren utan att hoppa ur och det lät mer eller mindre krig under huven. Ett metalliskt slammer som inte går i takt med motorvarvet utan är lite "hipp som happ". Ljudet försvinner så fort jag bara lägger foten fjäderlätt på gasen, alltså är det endast vid tomgång. Märkte ingen minskad effekt under färden hemåt strax innan jag märkte av ljudet. Ingen rökutveckling eller felkod att tala om heller (kollat med en felkodsläsare i OBD-uttaget). Alltså det enda märkbara är just ljudet på tomgång som låter "krig". Enda gången jag startat bilen sedan detta hände är när jag gjorde denna film som visar symptomet: Har inte kört den eller startat den mer. Är det någon här som har någon idé vad det kan vara? Swirl flaps är bortplockade i somras, svängningsdämparen på svänghjulet byttes för någon månad sedan samtidigt som vattenpumpen, termostaterna, remmar och spännhjul byttes. Det som inte är bytt i framkant på motorn är alltså AC-kompressor, styrservopump samt generator. Tack på förhand! | |
|
Ingen egentlig aning, det kan vara mycket, men jag skulle först fundera på om någon av bytena i somras "gått snett". Ljudet verkar vara rotoriskt, kedja/rem, men i mina öron skulle det också kunna vara ventilknack, men svårt att avgöra på ljudupptag. Ett litet försök, för jag skulle själv ha panik, om det lät så.....lycka till, och hoppas fler kommer in och försöker hjälpa till... em3 |
|
| Jag tycker inte det låter som någon lyftare eller ventil eftersom ljudet försvinner direkt när man lämnat tomgång. Nästan som om det är nånting som inte klarar av resonansen vid tomgångsvarv. | |
|
Som jag föreslog då, i första hand, något rotoriskt. Eller, som du är inne på, upphängning. Då återstår frågan varför upphängningen inte klarar skakningar, och mer intressant, varför är det skakningar? Jag tror fortfarande mest på rotations-problem, men absolut inte säker. "Resonansen" på tomgång är stark, och antagligen inte anpassad till motorns upptagningsförmåga i motorfästen, och förmodligen inte kan tas upp i dem! Igen, sök rotations-fel, först i remmar och kedjor, de brukar låta "satan", om det t.ex. är slacka. Felande lager brukar öka sitt ljud med varvtalet, så det kan du sannolikt utesluta. Tror jag tömt min bleka kunskap här....någon mer som kan komma in och kommentera... em3 |
|
|
Hängt av alla remmar och kört utan och ljudet är borta, så det är helt klart något som drivs av remmarna. Frågan nu är vad. Ska testköra imorgon med endast vattenpump/styrservo/generatorremmen på (koppla bort AC-kompressorn). Hoppas på att komma till någon klarhet i alla fall. |
|
| Om du känner på de olika hjulen, inkl löphjulen, är det då något som känns "konstigt"? Taggigt, slitet, glappt, man känner varje kula i hjullagret? | |
|
Det är inte fläkten som slår emot kåpan? Snurra den för hand och se om den går nära. Kanske inte fått kåpan på rätt plats? ___ Min bil: Länk |
|
|
Hittat nåt? Så här lät min ena remspännare. Jag rengjorde den, sprutade i en massa olja och lät rinna ut ordentligt. Då blev den tyst. Länk ___ Min bil: Länk |
|
|
Efter lång felsökning kastbytte jag svängningsdämpare med min kompis 330XD och vips var ljudet borta. Min kina-svängningsdämpare köpt på ebay var lite vind och gjorde så att spännaren till övre drivremmen slog i botten av alla gungningar dämparen framkallade. Slutet gott, allting gott! Förhoppningsvis får jag göra några mil i bilen nu till slut efter mer eller mindre kontinuerligt strul sen jag köpte den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.