AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.742

Nedslag på besiktningen 525ia e39 spindelleder

ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Hej allesammans! Var och besiktigade bilen igår och fick 2or på framvangen. Håller på och listar ut vilka av delarna jag behöver beställa och tänkte bara dubbelkolla med er.

*SPINDELLED FRAM VÄNSTER UNDRE, BAKRE GLAPP
*SPINDELLED FRAM HÖGER UNDRE FRÄMRE, FASTSÄTTNING LÖS

Nummer 11 på denna bild : Länk är det fram vänster undre bakre? likaså skulle jag behöva hjälp med att hitta fram höger undre främre.

Tänkte beställa ifrån tyskland och har kikat in bildelaronline24 som verkar vettig.

Tack på förhand
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
"Vänster Undre Bakre" och "Höger Undre Främre" är motsägelsefulla - båda kan inte kan uppfyllas samtidigt.

Se bild nedan - från en E34 vänster fram men användbart för att förklara
Länk

Spindelleden för "undre länkarm" går under namnet "undre främre".
Just för att den sitter främst och den sitter på undersidan.

Spindelleden för "övre länkarm" går under namnet "övre bakre".
Just för att den sitter bakerst och den sitter på ovansidan.

Så det finns bara
"undre främre"
"övre bakre"

Därför är det omöjligt att ha (såvida inte båda sitter fast från undersidan men kan inte minnas den gör det)
"undre bakre"
" undre främre"

Men när besiktningsmannen förklarade för dig vad som var fel, vad pekade han då på för spindelleder och visade dig?
Hej,
Borde väl kollat på en E34 också, men upphängningen på din E39 skiljer sig åtminstone från den på min E38, som jag vill minnas påminde om E34ans.

Till skillnad från upphängningen på de nämnda båda äldre modellerna kommer de båda länkarmarna på E39 antingen den främre ovanifrån eller den bakre underifrån. Med underifrån resp. ovanifrån menar jag (och besiktningsmannen, antar jag) att kulledsbulten förs in från resp. håll.

Den första anmärkningen är därför korrekt, medan den andra borde ha hetat "höger övre främre" eller, kanske, "höger undre bakre". Där är det alltså fel beskrivet. Å andra sidan är "bara" fastsättningen dålig där. Går kanske att dra åt, om du vill komma undan så billigt som möjligt.

Den av dig utpekade nr 11 är alltså korrekt för "vänster undre bakre". Det andra felet behöver förtydligas, om du inte tror att du själv kan känna eller se det. Det finns bara fyra ställen att kolla.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men byt båda stagen på båda sidor, för är ena leden dålig, kommer den andra också att bli det snart. Smartast att byta allt (köp ett komplett kit med alla bärarmar/bussningar/leder i framvagnen - kostar inte mycket mer än två lösa bärarmar) när du ändå är där och skall skruva. Du måste också göra fyrhjulsinställning efter byte av någon led/bussning - så gör ett byte och en hjulinställning i stället för flera stycken...! ;)

Delar kan du köpa hos t ex. Claus Autoparts eller Reservdelar24.se

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Håller med - byt allt. Jag köper framvagns-kitet av Claus Autoparts och de håller ca 3 år / 3000 mil, det är dåligt gummi i alla delar och det spricker med glapp som följd. Inre styrlederna håller ungefär lika länge innan de börjar glappa Så jag byter framvagn var 3:e år för lite drygt 2000:- per gång plus eventuell hjulinställning. Det känns ändå rätt OK fast de håller så dåligt. När man byter ofta sitter det ju inte heller fast så hårt. Jag gjorde det senast i förrgår.

Tips: Försök beskriva ditt ärende mer specifikt i rubriken nästa inlägg :)

___

Min bil: Länk
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Hej allihopa, har fått svar på dessa saker. Kan vara bra om någon annan testar googla detta iframtiden.

*SPINDELLED FRAM VÄNSTER UNDRE, BAKRE GLAPP = NR 11 på bilden.

*SPINDELLED FRAM HÖGER UNDRE FRÄMRE, FASTSÄTTNING LÖS=NR 4 På bilden
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fint med uppföljning! Tummen upp!

Har funderat lite på detta och jag har eventuellt en teori som kan förklara nomenklaturan.

SPINDELLED FRAM VÄNSTER UNDRE BAKRE
SPINDELLED FRAM HÖGER UNDRE FRÄMRE

Det är således fem grupper
<A> <B> <C> <D><E>

<A> = spindelled, dvs leden ute vid hjulet (den inne vid chassit har en annan beteckning).

<B> = fram, dvs det är framvagnen vi pratar om.

<C> = vänster/höger, dvs vilken sida vi pratar om.

<D> = undre, på en MacPherson finns det bara en spindelled - och då kallas den undre. Men har du dubbla a-armar så kan du dela in spindellederna som de övre och de undre.

<E> = bakre/främre, dvs sett ur bilens färdriktning hur spindelleden (på planet som anges av gruppen D) är placerad dvs där fram eller där bak.

Om man kör med ovanstående definitioner, så stämmer det inte på en E34 - men kanske på en E39?

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Efter ha kollar runt så stämmer det ändåså inte - jag tycker att det borde vara följande på en E39 6-cyl
#4 har en bakre spindelled
#11 har en främre spindelled

Värt att nämna är att på E39 8-cyl har de bytt plats på stagen!
Länk
Tack även från mig för återkopplingen, robinrs!

Bmw-slangen, jag köper din a-e-teori. Man "orkar" inte modellanpassa feldefinitionerna, så standardbilen har tilldelats två A-ben, ett övre och ett undre. Att mcphearson sen bara har ett undre, "måste man väl förstå" eller nåt.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, till och med jag kliar mig lite i huvudet (och jag har hyffsad koll på de olika lederna).

På grund av detta så jag brukar ALLTID köra in huvudet och be besiktningsmannen peka ut exakt vilken del det är och hur felet uppenbarar sig (de brukar faktiskt vara bra på att visa när det hittar något).

Även om man inte vet exakt benämning så räcker det att komma ihåg "stålpinnen som pekar bakåt" eller "stålpinnen som pekar framåt" :-)
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Vet själv hur det är när folk lägger ut en tråd om något och inte återkopplar. Så det var lika bra att skriva så nästa person som behöver hjälp får det.

Jag höll på att bli knäpp när man satt och försökte lista ut vad det var. Jag gjorde det enklaste, åkte tillbaka till besiktningen och bad han visa på ett papper vilka, han rullade in min bil och pekade, ruskade bilen så jag såg själv vilka leder det var, och märkte ut på de delarna som behövde bytas. Stort plus till Ett nyöppnat Dekra i staden jag är ifrån. Och ett stort plus till detta fantastiska forum.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.