|
|
|
|---|---|
|
Hej Har ni nått bra tips på detta problem som tycks återkomma varje år på bilen? Har haft isär dörren 3 gånger och efter varje gång så är det bra ett tag men sen kommer det tillbaka, dörren bara studsar ut när man stänger den. Sist hade jag bort hela låscylinder o allt o såg vart det kärva/frös, o hade på en special olja/smörj jag köpte som inte ska frysa, men nu är det alltså dags igen! Nån som har andra smarta lösningar på detta problem! | |
|
Det brukar ju frysa i vajern som går mellan yttre handtaget och låset ta och spruta in glykol där. Ingen olja å skit. Fördelen med glykol är att det hindrar från frysning och att det smörjer. Olja blir ju som klister när det blir kallt. |
|
|
samma problem hade jag för 3 år sedan på min e39. Köpte vapen olja från biltema och sprejade in genom låskistan på alla fyra dörrar. De har nu gått 3 år utan problem, de hjälper jag lovar dig:D Vapen olja tipset läste jag på en forum då när jag hade problem. kostar 50kr, testa. Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
BMW är fantastiskt välbyggda vinterbilar. Konstruerade i Bayern - där det aldrig är vinter - Not. Har samma problem varje vinter. Har testat det mesta förutom vapenolja. Jag har i princip gett upp och kör bara när det händer. Det brukar släppa efter 1 mil eller så när kupen börjar att bli varm. Trodde att det skulle lösa sig på E70 men tydligen inte. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Hej! Har samma problem med min X5 E70. Har nu köpt vapenolja och tänkte testa ditt förslag:) Hur kommer du åt låskistan för att spruta in oljan, är det via nyckelhålet eller måste man ta bort dörrsidorna? Vart skall man applicera oljan mer exakt? Enligt BMW är det ett väldigt vanligt problem. Finns det något annat man kan göra om det inte funkar med vapenolja? Mvh |
|
|
Hade E70 i 3 år och detta var ofta ett problem på vintern. Skulle flyga ut och jobba en varm vinterdag och tvättade bilen så den var fin till frugan (plus grader), var noga med att torka dörrar etc. Sen började helv€tet. Hon fick upp dörren, men sen låste den så den studsade bara tillbaka. Jag var bortrest, en kompis åkte dit med kupevärmare och silikonspray till listerna etc. Slutade med någon dag i varmgarage. I efterhand var det direkt oklokt att tvätta bilen just då men detta återkom varje gång det tinade och frös. Otroligt dåligt för en bil för närmare 1mille. "SUV" dessutom. F11 har inte alls samma problem vad jag upplever. Även när det sitter is runt shoppingluckan så funkar den att öppna och stänga, än sålänge.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.