AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.418

Generella priser av M3 E92 vid 4 års ålder

MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Tjo gott folk,

Har länge tittat på LEC655 som ligger en bit utanför min budget. Det värsta vore ju om jag sträcker budgeten för mycket och så visar det sig att bilen inte var värd pengarna när jag ska sälja den. Givetvis får man räkna med en värdeminskning på ca 10% per år.

Frågan är alltså, historiskt sett, hur mycket har 4 år gamla E92 kostat? Är denna bil värd priset de begär? Historiken säger att den varit välbehandlad (tidigare ägare en 51 årig man) och utrustningsnivån är bra.

Mvh,
David
Bilen är absolut värd pengarna, med tanke på utr. Men räkna med en brakförlust om du tänker ha den i ca 3 år.

Gjorde ett snabbt överslag och jämförde "din" -11 mot en -08 med samma mil och svensksåld.

Nypriser -11 667k utan xtra utr.
-08 654k utan xtra utr.

Priser idag enl bilpriser -11 380k ingen xtra utr inräknad
-08 286k ingen xtra utr inräknad

-11 har alltså tappat 287k =71k per år i genomsnitt el 43% av nypriset
-08------------------ 368k= 52k per år i genomsnitt el 56% av nypriset

Din M3a kommer alltså att vara värd 293480 pengar om du har den i 3 år utan att köra en enda mil.
Inte så kul när man ser det på detta sätt, men jag tror inte att jag är helt fel ute

EB
MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Tanken är att behålla bilen 1-2 år, kör strax under 1000 mil per år. Känns som att alternativen är att behålla den i 1 år alternativt behålla den för evigt och inte bry sig om värdeminskningen =)
em
906
em3
M3 cab -03
MIST_, som Pula sa, du går in i en risk-zon, beggade bilars värde, särskilt top-of-the-line-modeller. Gör dig inga fantasi-spekulationer, var nykter och inse att värdeminskningen planar ut ordentligt först vid ungefär 10 år ( kan vara 6-10 år, i vissa fall, men sällan/aldrig 4-6 år...). Det kan såklart finnas undantag, men det är regeln, som håller för det mesta....

m3
Precis em3!
Därför MIST tycker jag att du ska leta efter en lågmilare från -07 - -08 så får du en bil som kanske ligger inom din budget samt att värdeminskningen har planat ut.

OT, by the way! Såg en M3 CSL -03 till salu på blocket för 759k!! Det är inte värdeminskning precis, men kanske en övervärdering.

Mest felprissatta BMWn i år? ;)

EB
Pula: Precis som Porsches GT modeller så har likaså CSL
ökat ordentligt i värde och då snackar vi att vissa modeller
ökat med 100% och de säljs till de priserna med.

Kolla M3 CSL på Mobile och då är den för 759' är rena klippet :)

Vi snackar 99.000-159.000 EURO!!!
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Det ligger också en m3 cab e30 ute på blocket för 799
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har du tittar på Lec irl? för det har jag gjort idag och ganska besviken på en 3500k mil bil bilderna i annonsen är väldigt bra tagna för att dölja skavanker!
MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Jag bor 8h körning från bilen och därför har jag inte haft möjligheten att titta. Det enda jag kan se på bilderna är att baksätets läder ser lite skumt ut men det kan vara ljuset eller liknande. Kan du skriva ner detaljerna om vad som var fel, alternativt åka dit och fota det som var fel? Hade verkligen uppskattat det.

Mvh,
David
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har 10 mil dit själv bemödade mig inte att fota men förarsätet har en rejäl "repa" i skinnet efter nycklar/jeansknapp typ precis utanför bild men ringade in vart men syns dåligt + ryggstödet baksätet på ena sidan ser ut som det suttit en barnstol eller nåt där men det ser man ju iaf på bilderna.

Länk

Fanns en del stenskott i fronten samt ett rejält som stack ut på den där kolfiberbiten nere på spoilern på förarsidan.

Sen om man anser det fel är väl upp till var och en men den blev rätt kall för min del iaf
Läder går alltid fixa till, tycker jag fick till det rätt snyggt på min brukis:

Länk

Kolfibersplittern byter man ut i samband med att man lackar om fronten sen är bilen säkert fin, men visst jag förstår att du är petig för jag är exakt likadan :)
MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Phoenix, har du länk till det stiftet? Ser kanon ut! Har slitage på exakt samma ställe som på bilden du länkade.

/D
Gjorde så här:

1. Rengjorde med "multisvamp/Mirakelsvamp" tillsammans med Leathermasters bilvårdskit och skinnrengöring
2. Lät torka
3. Köpte ett svart läderstift (flytande färg typ) från Mio för 99:-
4. Smorde in skinnet med impregneringen från Leathermasters bilvårdsskit
5. Låt torka 20 min
6. Klart :)
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Jojo allt går ju att ordna tycker bara det är lite tattigt att inte fixa såna tydliga "smågrejer" innan man ställer ut bilen i hallen men förstår ju grejen också går det så går det liksom. Nåja får väl se om det var sånt intresse på bilen som säljaren påstod ;p

Mist_ om du nu masar dig iväg för att kika så kan du väl återkomma i tråden och säga hur det blev : )
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Skinnet i m3an är extremt känsligt. Du kan repa den med din nagel. Ha aldrig jeans eller andra plagg som har knappar eller saker som sticker ut.
Bilen ska ha varit körd på bana, vilket inte är helt onormalt för biltypen. Frågan är bara i vilken omfattning.
MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Mycket bra information Harmon Rabb. Hur fick du veta det?
Med tanke på miltalet och att bilen enligt uppgift inte var vinterkörd återstår i princip bankörning eller hög hastighet bakom någon annan bil på landsväg sett till framrutans skick.

Jag frågade sonika säljaren om bilen var körd på bana och det var den. Som sagt jag vet inte i vilken omfattning. Ytterligare en sak som kan tala för att bilen har varit körd på bana är bytet av belägg och bromsklossar samt däck runt om. Det är den typen av detaljer som slits extra hårt vid den typen av körning. Att bilen varit körd på bana behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel förutsatt att man har tagit väl hand om den.

Allmänskicket på bilen är gott. Det är en fin bil helt klart, men jag tror man ska köpa den med öppna ögon som mycket annat. Jag hade tagit reda på mer om hur bilen körts och använts om jag hade varit seriös spekulant på den.

Gick det att få fälgarna svarta från fabrik?
MI
80
MIST_
M235ia F22 -15
318d F31 -15
Hur kommer det sig att du kommenterar på framrutan Harmon Rabb. Hade den extra mycket stenskott?

/D
Framrutan är sandblästrad med några grövre stenskott på en i övrigt välhållen bil med förhållandevis få mil. Ingen stor sak då det är en enkel sak att åtgärda. Fick i alla fall mig att höja på ögonbrynen. Antingen kommer det från bandagar där man legat nära framförvarande. R-däck från andra drar upp grus och gummipartiklar och slungar det mot bakomvarande bil. Kan också komma från landsvägskörning i hög fart där man legat nära framförvarande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.